2 439 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Utökning av vidbyggt förråd
Vi har just köpt ett hus och vill utöka ett befintligt 5,8kvm vidbyggt förråd till cirka 10kvm och blir inte kloka på reglerna, tacksamma för tips/förklaring och länkar! 
:
:
Nej, det är väldigt långt till grannen. Attefallstillbyggnadsregler är rätt tydliga men inte kring en mindre utbyggnad av ett gammalt befintligt vidbyggt förråd.
Anses det inte vara ett helt nytt bygge, det verkar vara annorlunda regler för tillbyggt, tightare än friggebod. Men det är bara det jag tror ha förstått. Har du gjort nått sånt?
Egentligen ingenting, det är en enkel plankbod till att ha gräsklippare i, cyklar, spadar. Utökningen har samma utförande som det befintliga och innebär en ökning med cirka 4,5kvm
Aha, då är jag med, tolkade fel och trodde ni skulle öka med 10m2, sorry! OM det är ouppvärmd yta är det gränsfall om jag ens skulle söka lov. OM ni har snälla grannar och ingen Ove i kvarteret så är det ju lugnt 
Hrrm, jag känner inte grannarna än och vill inte riskera. Det är en sån där förening där det kan finnas vänner av ordning, en Ove eller annan regeltaliban. Det kommer att synas på flygfoton osv. Jag kanske får vänta o lugna mig tills imorgon då jag kan ringa kommunen om det?
Jag fick svar... Eftersom det är vidbyggt innebär det en ändring av fasaden och i Norrtälje måste man anmäla det i förväg med skisser och godkännas. Det är inte bygglov utan kallas anmälan. Kommunen tar för detta 2700kr. Nu var befintliga vidbyggda förrådet aldrig anmält så det och utbyggnaden anmäls samtidigt. Utbyggnaden får göras upp till 15kvm stor. Det påverkar inte möjligheterna till övrig friggebod eller Attefallsbyggnad.
Klicka här för att svara