10 165 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Utöka Nätverk till gäststugan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Just det, det är standardfunktionalitet idag.
Här ett exempel som står hemma hos mig sedan ca två år:
http://support.netgear.com/product/WPN824N#wrapper
http://www.amazon.com/Netgear-WPN824N-N150-Wireless-Router/dp/B004H1PMJC
Här ett exempel som står hemma hos mig sedan ca två år:
http://support.netgear.com/product/WPN824N#wrapper
http://www.amazon.com/Netgear-WPN824N-N150-Wireless-Router/dp/B004H1PMJC
Det är ingen ny funktion. Det nya är att vanliga routrar med WiFi har blivit så löjligt billiga att det kan löna sig att använda dem som accesspunkt. De är väldigt överkvalificerade för en sådan uppgift och "borde" kosta betydligt mer än en accesspunkt, men de tillverkas i mycket större serier.Claesk skrev:
Jag använder en Linksys WRT 54G som client till vår trådlösa router, från Linksys går det sedan en nätverkskabel till en stationär dator. Du borde kunna använda samma teknik för att ansluta en accesspunkt i gäststugan med hjälp av två st sådana, en konfad som client i uset och en som ap i gäststugan.
Av nån anledning inbillar jag mig att du har missuppfattat vad en accesspunkt är, alla trådlösa nätverk har ju alltid haft en accesspunkt, så så länge folk har använt trådlösa nätverk hemma så har de ju haft en accesspunkt.Claesk skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Jag skulle gå ett steg längre och säga att det tom är svårt att få tag på en "ren" accesspunkt för hemmamarknaden idag. Jag ser i stort sett bara "routerfunktionalitet" så långt ögat når. Och om man kan leta fram en så är den som sagt dyrare.b_hasse skrev:
(Proffssegmentet ser dock annorlunda ut, där går det nästan inte att hitta en "router" eftersom ingen vill ha sådan funktionalitet inbakad.)
I det fallet är det ju "routern" som är accesspunkt. Som jag misstänkte verkar du ha missförstått vad en accesspunkt är.
Man kan säga att en accesspunkt "är" ett trådlöst nätverk. Har du ett trådlöst nätverk så har du en accesspunkt (eller flera). Utan accesspunkt inget trådlöst nätverk. Sen kan den såklart sitta inbyggd i en router (det vanligaste i folks hem) istället för att vara en separat burk (som är vanligare på företag).
Vad dina Dlink-prylar är vet jag inte riktigt, det ena borde ju bara en "repeater", men den borde ju ha gått att "para ihop med routern" (d.v.s. routerns accesspunkt) och inte kräva en separat Dlink accesspunkt. Möjligen så var det olika WiFi-standard på grejerna (routern kanske bara klarade 802.11b medans Dlink-prylarna körde enbart g?).
Man kan säga att en accesspunkt "är" ett trådlöst nätverk. Har du ett trådlöst nätverk så har du en accesspunkt (eller flera). Utan accesspunkt inget trådlöst nätverk. Sen kan den såklart sitta inbyggd i en router (det vanligaste i folks hem) istället för att vara en separat burk (som är vanligare på företag).
Vad dina Dlink-prylar är vet jag inte riktigt, det ena borde ju bara en "repeater", men den borde ju ha gått att "para ihop med routern" (d.v.s. routerns accesspunkt) och inte kräva en separat Dlink accesspunkt. Möjligen så var det olika WiFi-standard på grejerna (routern kanske bara klarade 802.11b medans Dlink-prylarna körde enbart g?).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om vi skall vara petiga så är väl den vanligaste kombinationen av "hemma-AP:n"
router + switch + AP.
Slå mig inte på fingrarna nu
router + switch + AP.
Slå mig inte på fingrarna nu
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Jag är också intresserad, mest för att slippa koppla in hela nätverket till en kabel i mark som kan vara en risk vid åska.
Om jag förstår diskussionen rätt...
Kan man i stora huset ansluta en vanlig simpel router t.ex. "Netgear N300 trådlös router" till kabeln som går i mark och på så sätt länka WiFi'n i huset till kabeln?
Och i andra änden dvs gästhuset antingen plugga in kabeln rätt i en dator eller sätta en router där också för WiFi?
På så sätt bränner man "bara" två routrar och inte NAS, datorer, TV, andra routrar osv osv... om olyckan skulle vara framme?
Om jag förstår diskussionen rätt...
Kan man i stora huset ansluta en vanlig simpel router t.ex. "Netgear N300 trådlös router" till kabeln som går i mark och på så sätt länka WiFi'n i huset till kabeln?
Och i andra änden dvs gästhuset antingen plugga in kabeln rätt i en dator eller sätta en router där också för WiFi?
På så sätt bränner man "bara" två routrar och inte NAS, datorer, TV, andra routrar osv osv... om olyckan skulle vara framme?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om vi sätter "router" inom citationstecken, sen måste den ha stöd för "client mode" (det kan heta lite olika, ibland kallas det "bridge mode" eller "repeater mode"). Den ska alltså kunna ansluta till ett annat trådlöst nätverk, inte dela ut ett eget.Barnrikehuset skrev:
Det finns mindre burkar som klarar det, men de har ibland bara stöd för EN sladdansluten klient (så det funkar inte att ansluta en switch och flera enheter). Man får helt enkelt kolla igenom manualen innan man köper (idag finns ju de flesta manualer på webben).
Gå in på t.ex. prisjakt och trådlösa routrar, sortera på lägsta pris (och eventuellt vilken typ av trådlöst nätverk (802.11b, g, n etc). Jag tror det finns ett val för "Client mode" också, men ibland stödjer de det även fast det inte står.
Netgear N300 är ingen typbeteckning, N300 är deras "hastighetsklassificering" för det trådlösa nätverket. Den heter antagligen nåt som börjar på WNR.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker det låter som du vill krångla till det hela.Barnrikehuset skrev:
Har du långt till gäststugan?
Annars räcker det ju med en WiFi (AP) i huset. Signalen därifrån täcker andra byggnader på tomten inom rimliga avstånd. Varför trassla med dessa kablar?