Hejsan jag har precis köpt nytt hus och hade tänkt utöka antalet el-uttag i två rum på övervåningen. (1,5 plans villa). Min fundering är dock hur jag bäst ska gå till väga för att göra det, min fundering är om detta är ett okej sätt att göra det på.
Det är väl främst funderingen om att gå ut från rummet via sidovindan och sen in igen. Som är funderingen.
MVH
Jesper Karlsson
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl främst funderingen om att gå ut från rummet via sidovindan och sen in igen. Som är funderingen.
MVH
Jesper Karlsson
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Man skall undvika att ha elrör som passerar mellan varm och kall del av byggnaden. Det finns risk för kondensbildning i den kalla delen av röret.
Om det är absolut nödvändigt så kan man ändå göra det, men då skall man täta rörändarna på den varma sidan för att hindra luft att passera ut i den kalla delen.
Om det är absolut nödvändigt så kan man ändå göra det, men då skall man täta rörändarna på den varma sidan för att hindra luft att passera ut i den kalla delen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Jag tror det kommer att fungera utmärkt. Men jag skulle hellre valt att använda en kabel eftersom den blir synlig/åtkomlig på kattvinden, EKK, EXK, EKRK etc
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
EKK utan slang blir bra.
En gång i tiden lär det ha funnits krav på att använda samma typ av ledningar i hela huset, och det är ju bra. Men en komplettering så här i efterhand kan knappast ställa sådana krav.
En gång i tiden lär det ha funnits krav på att använda samma typ av ledningar i hela huset, och det är ju bra. Men en komplettering så här i efterhand kan knappast ställa sådana krav.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Lägger man slangen under isoleringen så är det lugnt.
//Patrik
//Patrik
Jag har gjort exakt så på mitt hus på många ställen, har dock använt EKK Light som jag klamrat på andra sidan kattvindsväggen. Är asfaboard där så det är enkelt att skruva klammer.
Om det blir omfattande utökningar.. Då skall man skyddsjorda allt i dom aktuella rummen. Det kan även tillkomma krav på jordfelsbrytare i anläggkingen. Även placeringen av dom nya vägguttagen kan kräva skyddsjordat.
Det är inte tillåtet att blanda ojordade och jordade uttag i samma rum.
Det är dom nya bestämmelserna kring skyddsjordat och jordfelsbrytare som skall tillämpas såvda det inte rör sig om enstaka vägguttag i befintliga rum med befintlig elinstllation.
Det är inte tillåtet att blanda ojordade och jordade uttag i samma rum.
Det är dom nya bestämmelserna kring skyddsjordat och jordfelsbrytare som skall tillämpas såvda det inte rör sig om enstaka vägguttag i befintliga rum med befintlig elinstllation.
Det gäller utökning av bef. uttag som redan är gjordade. Anledningen till att jag funderade på FK och slang var att jag då kan trycka in slangen i den bef. dosan. Lägger jag kabel blir det att blanda kabel och fk i den första dosan och det känns mer rätt att använda samma lösning som det är idag.
Sen får man ju också möjlighet att dra in mer/ny kabel om jag lagt FK/EK i slang/rör istället för ekk. Finns det något som egentligen förutspråkar att bara köra "naken" ekk från det bef. infällda uttaget till rotdosan?
Sen får man ju också möjlighet att dra in mer/ny kabel om jag lagt FK/EK i slang/rör istället för ekk. Finns det något som egentligen förutspråkar att bara köra "naken" ekk från det bef. infällda uttaget till rotdosan?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rensa felkoder bil via ODB2. Hjälp
Övrigt Off Topic -
försäkring- mobil via Telia
Teknik -
Är kostnad för klyvning via lantmäteriet avdragsgill vid försäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Utöka golvvärmen med ytterligare en Fluvia push
Värme allmänt -
Utöka SPC via Ethernet?
Villalarm & Hemautomation