5 992 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Utlåtande från konstruktör
Hej,
Undrar vad det ska innehålla i ett utlåtande från en konstruktör inför slutbesked?
Fick ett papper som jag tycker ser lite mysko ut, ser mer ut som checklista.
Hur har era konstruktör formulerat sina utlåtanden inför slutbesked?
Undrar vad det ska innehålla i ett utlåtande från en konstruktör inför slutbesked?
Fick ett papper som jag tycker ser lite mysko ut, ser mer ut som checklista.
Hur har era konstruktör formulerat sina utlåtanden inför slutbesked?
Moderator
· Stockholm
· 53 912 inlägg
Nu har jag inte byggt om ngt. sedan Plan o Bygglagen ändrades senast. Men var kommer konstruktörens utlåtande in i bilden?
Finns det en punkt i kontrollplanen om att konstruktören skall skriva ett utlåtande?
Enl. min erfarenhet så gör konstruktören ritningar, beräkningar osv innan bygget kör. Sedan är det upp till KA att genom beskiktningar, granskning av kontrollprotokoll osv. avgöra att konstruktionen har följts. Dvs. jag har inte varit med om att konstruktören skall komma in i efterhand.
Finns det en punkt i kontrollplanen om att konstruktören skall skriva ett utlåtande?
Enl. min erfarenhet så gör konstruktören ritningar, beräkningar osv innan bygget kör. Sedan är det upp till KA att genom beskiktningar, granskning av kontrollprotokoll osv. avgöra att konstruktionen har följts. Dvs. jag har inte varit med om att konstruktören skall komma in i efterhand.
I kontrollplanen kan det finnas ett antal punkter under "projektering" som konstruktören ska intyga. I min kontrollplan står det t ex:
"Dimensioneringsregler för bärverk"
"Dimensioneringskontroll av beräkningar"
"Laster för bärverk"
"Betongkonstruktioner"
"Träkonstruktioner"
"Geokonstruktioner"
"Bärförmåga mot brand"
Min konstruktör har skrivit ett kort intyg för alla dessa punkter där det står ungefär:
"Sakkunnighetsintyg avseende grund, stomme och bärverk av trä
Härmed intygas att objektet (XXX) är projekterat i enlighet med gällande lagar och regelverk (EKS 9 och BBR 21)."
Detta intyg ska sedan bifogas kontrollplanen innan slutbeskedet kan ges (tillsammans med andra eventuella intyg som kan krävas). Det handlar alltså inte om något som konstruktören ska göra i efterhand, men har man glömt det under projekteringen måste givetvis intyget skrivas i efterhand.
"Dimensioneringsregler för bärverk"
"Dimensioneringskontroll av beräkningar"
"Laster för bärverk"
"Betongkonstruktioner"
"Träkonstruktioner"
"Geokonstruktioner"
"Bärförmåga mot brand"
Min konstruktör har skrivit ett kort intyg för alla dessa punkter där det står ungefär:
"Sakkunnighetsintyg avseende grund, stomme och bärverk av trä
Härmed intygas att objektet (XXX) är projekterat i enlighet med gällande lagar och regelverk (EKS 9 och BBR 21)."
Detta intyg ska sedan bifogas kontrollplanen innan slutbeskedet kan ges (tillsammans med andra eventuella intyg som kan krävas). Det handlar alltså inte om något som konstruktören ska göra i efterhand, men har man glömt det under projekteringen måste givetvis intyget skrivas i efterhand.
Moderator
· Stockholm
· 53 912 inlägg
Jo men dem skulle ju funnits innan ngn. börjat bygga efter konstruktörens ritningar. Lite tråkigt om han vid egenkontrollen upptäcker att grundsulan behöver dimensioneras om. När huset är byggt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Konstruktör utlåtande , Vad är det för något. Kan någon beskriva?
Lösvirke & Timmerhus -
Få tag i utlåtande från utredningar?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Riva icke bärande vägg? Utlåtande från sakkunnig
Byggmaterial & Byggteknik -
Konstruktör Vallentuna eller norrort-myresjöhus eku95 från - 74
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Altanbygge ovanpå en carport med plats för två bilar, önskar få råd ifrån kunnig konstruktör
Byggmaterial & Byggteknik