12 843 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Utländska hustillverkare
Men herregud det låter helt fruktansvört! Det är ju nästan fel som inte ens jag hade begått. Problemet är väl att det känns som en utländsk tillverkare kan "gå under jorden" o bara försvinna efter att ha lämnat bygget. Därför jag söker seriösa husleverantörer och inte bara letar runt på internet. Visst hade det varit smidigt och säkrast att välja en svensk husleverantör men jag kan inte leva med att betala ett sådant överpris för ett halvdant hus.E elmont skrev:Efter att ha varit med om och bygga några hus från Baltikum kan jag inte annat än avråda, eller i alla fall varna lite. Dom utförde allt arbete utom markarbetena och det var rätt mycket som blev fel. Tex. så lade dom golvvärmen även under syllen så när dom skulle fästa syllen i kantbalken borrade dom sönder slangen på ca 30 ställen, det upptäcktes när huset i princip var inflyttningsklart och man skulle dra i gång golvvärmen, hela bottenvåningen blev som en swimmingpool. Panelen spikades stående på överbleck (ej med den luftspalt som behövs för att panelen inte ska dra i sig vatten och ruttna. Meterlånga gjutsår i kantbalk. Ca 10 cm överlapp i diffusionsspärr och ej tejpade skarvar. Inga genomgångar av diffusionsspärr var tejpade/tätade. Bara "sporadisk" isolering av installationsutrymme. Använde 80 dosfräs till all håltagning för eldosor vilket innebar att apparaterna ej täckte doshålen. Inga kottlingar i väggen för skåp och övrig inredning mm mm. Inget kanske av avgörande betydelse MEN ett tveklöst tecken på endera okunskap och/eller totalt ointresse från hantverkarnas sida.
Husen tillverkades delvis i Baltikum och delvis på plats, dom såldes av en mäklarfirma med säte i Stockholm.
Läs vad jag svarade en annan här, jag har inte sagt att svenskar inte kan bygga. Jag skrev att svenska husleverabtörer håller en låg standard. Billigaste materialen.O Odjuret skrev:Vad bygger du det hela på att svenska hantverkare inte kan bygga hus?
Dessa är lika kompetenta på att bygga som de i våra grannar i öst. Dessutom tror jag att många gånger så är våra svenska hantverkare bättre än de som kommer till Sverige, av den enkla anledningen, de duktiga hantverkarna från t.ex Polen behöver inte komma hit!
Det finns många husfabrikörer här som inte är speciellt dyra. Samt har en hög standard. Att bygga ett nytt hus tror jag är det bästa. Du vet vad du får...
Nej de polska husleverantörer jag pratat med nu verkar ha full koll på regler och levererar mycket till sverige.E Erik_X skrev:Håller med
Om du inte anpassar huset efter svenska byggregler så lär det inte vara något problem att få bygglov.
Det är ju om man ändrar på en typgodkänd vara som den inte längre är typgodkänd och då har du öppnat för att allt ska anpassas till svensk typgodkännande. Det är här säker vatten kommer in vill man ändra till andra vattenledningar det en ändring.
Det står i BBR mer eller mindre vilka papper som ska vara med för att man kan hänvisa till typgodkännande.
Det blir dock inte ett nytt hus. Vi hittade vårt drömhus i blekinge och ska flytta det till svedala. Nu håller vi på o renovera det innan det är dags för flytt! Eftersom vi vill ha ett gammalt hus med gedigna detaljer från sekelskiftet som frågade jag mig själv en dag vad jag höll på med att vilja bygga ett nytt hus. De materialen vårt hus kräver finns inte i nybyggda hus, vi hade fått byta ut näst intill allt. Vi är nöjda med vårt beslut. Man kommer kunna följa flytten på vårt instagram konto som vi ska starta.
Klicka här för att svara