Langbein
Var hittar man dom?

Jag såg en polack för 90:-/timma, finns det lägre?-)

Vi vill ha kalkyl på ett stenhus nära Sthlm, facket kan väl inte bråka om man tar in vänner till min utländska fru?

Behövs svensk byggledare?

Utan förluster måste vi ner i 5000:-/kvm max. Tomten är svindyr och belastas av en stuga man tar betalt för.

Vilken timkostnad ska man ner i?
 
Så för dig är det timmpengen som spelar roll, och hur arbetet utför kvittar? Låter så iallafall.
 
Langbein
sville skrev:
Så för dig är det timmpengen som spelar roll, och hur arbetet utför kvittar? Låter så iallafall.
Har just haft en svensk åt firman på mindre jobb för mer än 400 per timma, det var inte helt bra, menar du att folk från grannländer är sämre, är du rasist:-?)

Problemet är just kvaliteten, oavsett var folk kommer ifrån.
I princip borde alla utlänningar förbjudas men jag har inte råd med förlust på mitt hus, då är man tyvärr egoist.
 
Någon bör ju leda arbetet och kunna kommunicera med alla inblandade för att det överhuvudtaget skall bli något gjort.

Hur är "förlusten" beräknad? Ett hus betingar ju ett värde när det är färdigt, om det är byggt enligt normerna men även beroende på läge mm...

/Kent
 
Annaman skrev:
menar du att folk från grannländer är sämre, är du rasist:-?)

.
OM man nu skulle tycka det, är man rasist för det ??
Personligen tycker jag Fransmän gör värdelösa bilar så då är väl jag också rasist :-/
 
Tipset är:

Mkt noggranna K-ritningar, skisser, etc. Det får inte finnas utrymme för missuppfattningar. Nackdelen är att dom inte kan svenska byggnormer. Dom har heller inga försäkringar för olycksfall, konkurs, etc.

Svensk Byggsamordnare som även är KA. Måste kunna rätta språken. Är ett måste.

En byggledare som driver på övriga, så det går undan.

Timpriset med kvitton 120-140. 60-90 utan. Byggledren får kasta ut dom som UPPGETT att dom kunnat t ex snickra men ibland kanske är bönder. :-)))

Och Du får vad Du betalar för.
 
Att jag skulle vara rasist för mitt påpekande är lågt av dig att säga. Jag bara talar av erfarenhet, du får liksom vad du betalr för.
Sen att en svensk byggfirma tar över 400:-/timme verkar också sjukt.
 
Langbein
sville skrev:
Att jag skulle vara rasist för mitt påpekande är lågt av dig att säga. Jag bara talar av erfarenhet, du får liksom vad du betalr för.
Sen att en svensk byggfirma tar över 400:-/timme verkar också sjukt.
Läs på vad jag skrev med :-?) om du vet vad det betyder. Jag vill ha svenskar men behålla pengarna, konstigt va 8)

De var 2 ibland en och tar 400, kanske för båda, fast då borde det gå dubbelt så fort.
Nu måste jag koppla ner ett tag och återkommer.
 
Annaman skrev:
Läs på vad jag skrev med :-?) om du vet vad det betyder. Jag vill ha svenskar men behålla pengarna, konstigt va 8)

De var 2 ibland en och tar 400, kanske för båda, fast då borde det gå dubbelt så fort.
Nu måste jag koppla ner ett tag och återkommer.
lugnt....... ;)
 
Langbein
Snickarboden skrev:
Någon bör ju leda arbetet och kunna kommunicera med alla inblandade för att det överhuvudtaget skall bli något gjort.

Hur är "förlusten" beräknad? Ett hus betingar ju ett värde när det är färdigt, om det är byggt enligt normerna men även beroende på läge mm...

/Kent
Totalpris kontra marknadsvärde om man behöver sälja direkt. Denna nästan plana centralt belägna hörntomt verkar komma uppåt 3 mille inkl. en liten gammal modern stuga. 5-6 mille är max.pris för ett stort hus med lyx, inte mkt kvar att bygga för och vi har egentligen bara 4,5 i den kassan, annars måste man tänka om och ta av annat.
 
Langbein
pappskallen skrev:
OM man nu skulle tycka det, är man rasist för det ??
Personligen tycker jag Fransmän gör värdelösa bilar så då är väl jag också rasist  :-/
Komfortabla och var bättre förr, nu är de sämst enligt test.
Ibland tycker jag inte om min utländska fru och är deltidsrasist :-/
 
Langbein
OLHA skrev:
Tipset är:

Mkt noggranna K-ritningar, skisser, etc. Det får inte finnas utrymme för missuppfattningar. Nackdelen är att dom inte kan svenska byggnormer. Dom har heller inga försäkringar för olycksfall, konkurs, etc.

Svensk Byggsamordnare som även är KA. Måste kunna rätta språken. Är ett måste.

En byggledare som driver på övriga, så det går undan.

Timpriset med kvitton 120-140. 60-90 utan. Byggledren får kasta ut dom som UPPGETT att dom kunnat t ex snickra men ibland kanske är bönder. :-)))

Och Du får vad Du betalar för.
Bra det ska sparas, men de som kommer på visum måste visst vara försäkrade. Man bör nog lära sig byggmästeri själv om det lönar sig.
 
Det är olika. Företagen har sina egna försäkringar men saknar ofta typ konkursförsäkringar etc. Har dock aldrig hört om något polskt företag som gått i kk.

Betalar man privat, så är det samma som med Svenska hantverkare.

Självklart är det, beroende på vad man skall göra, mycket bra att själv kunna byggnormer och veta hur det skall göras. Språket ÄR ett problem.

Tyvärr är många av polackerna inte dom hantverkare dom utger sig för att vara... utan kanske bondsöner, lärare eller liknande men lika intresserade som oss att tjäna pengar. Då får man problem om man inte vet hur det hänger ihop.

Fast å andra sidan finns det polacker som är mycket kunniga och går in och rättar/skvallrar på svenska hantverkare som fuskat. Har också träffat sådana som är otroligt duktiga och bygger minst sagt, rejält, utifrån tyska byggnormer.

Vad jag upplevt mer är att polska hantverkare har en en helt annan hantverksskicklighet och stolthet för vad dom gör, än svenska hantverkare. Det syns i jobbet, kvalitén, inställningen till kunder, etc. Det kanske är som Svenska hantverkare var för 50 år sen. Idag tycks många mest ogilla sitt jobb och sätta upp gipsväggar för kontor hela dagarna......
 
Langbein
mp skrev:
Min erfarenhet är att dom är stolta men flertalet är ögontjänare, hade en snickar kompis hemma då och då
och enligt honom verkade dom vara mästare på att se upptagna ut när man kom hem men inte när man var borta. Och jag har fått samma info från kompisar som provat samma sak, men att dra alla över en kam kanske är att ta i. Men jag tror nog många ser lite mellan fingrarna för att timpengen är låg och den egna kunskapen likaså och sen tror man att man fått det billigt. Men många jobbar med hand verktyg istället för riktiga maskiner pga att kunden oftast står för dessa och inte vill spendera kassan på allt för dyra maskiner
och det tar långt mer tid. Så slut notan kanske inte alltid är så himla bra som man tror. Våra målare blev tillslut bara  3000 kr billigare än om vi hade tagit en firma med kvitto + att det tydligen tog minst 1 vecka längre, tyvärr fick vi reda på det i efter hand. Till resten hade vi svensk firma som var helt ok vad gäller tider,kunskap mm. OK det kostar lite med momsen men jag kan iallafall reklamera om det visar sig vara något tok,misstag kan ju alla nationaliteter göra. Polackerna blir nog svårare att jaga hit om färgen flagnar om ett par år = kontant kort på telefon+ att jag misstänker att dom inte brummar upp med bilen från polen om jag nu lyckas få tag på dom. Men det tillhör väl reglerna vid sådana jobb.
Ville bara passa att höja en liten varnings flagg för dom som ej provat på ännu.
Tack för mig

P.s lite märkligt resonemang av "annaman" måste jag få säga. Lägga ner så mycket pengar på tomt och sen riskera allt på det viktigaste dvs huset. Inte mitt sätt att tänka men det är ju som tur är fritt land.Lycka till iallafall med ditt projekt. Det finns väl inte bara en väg som leder rätt kan jag tro.
Vi ska inte ta risker men har begränsat med pengar
 
Det enda Du kan vara säker på, är att saker och ting går fel ibland samt att det blir dyrare än man tänkt sig.

Har Ni EXTREMT låg fallhöjd, så tänk till. Inget kul att bygga och sen få sälja. Varför inte köpa ett renoveringsobjekt?

Du måste på något sätt kunna kommunicera med dom Du har tagit in samt ha en god relation med dom. Det är svårt om ekonomin är ansträngd till max, då Du garanterat kommer att vara som en hök på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.