MathiasS skrev:
Det räcker inte med att koppla loss slangen, rinner ut en hel del när gardenakopplingen tas bort.
Precis så för mig.

MathiasS skrev:
Det räcker inte med att koppla loss slangen, rinner ut en hel del när gardenakopplingen tas bort.

Vid frysrisk
Påmonterad snabbkoppling och slang skall demonteras inför vintern. Kontrollera
också innan vintern att vattenutkastaren inte står och droppar ur utloppet.
Då kan det bildas is i utloppet som medför risk för sönderfrysning.
Men snabbkoppling är ju den delen som man har på slangen, dvs den del som på Gardena har en orangehylsa som man drar tillbaka för att få bort slangen.

Den gråa delen kallas ju för krankoppling hos Gardena. Den text du refererar till tolkar åtminstone jag som slang inkl snabbkoppling.

Om det bildas is som stoppar eller innebär risk för frostsprängning så måste utkastaren stå och konstant droppa dvs felkapad stång till käglan. För den lilla droppe som eventuellt kan hänga kvar vid krankopplingen och frysa kan ju omöjligt stoppa flödet eller spränga någon utkastare. Sådana mängder verkar ju svårt att få kvar i ett öppet hål ut ur utkastaren.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Krilleman
Tekniskt sett är en snabbkoppling båda delarna. Inte bara halva delen.

Det är inte droppar som lämnas kvar om man låter den gråa krankopplingen sitta kvar, det är en lång stril med vatten hos mig. Säkert en deciliter eller mer.

Gör hur ni vill, FMM vill att man tar bort alla kopplingar oavsett vad dom heter och kallas för att deras utkastare ska vara garanterat frostfri.

• Gilla
rightnow
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Tekniskt sett är en snabbkoppling båda delarna. Inte bara halva delen.
Så kan man ju se det, men då sitter det inte en snabbkoppling på utan bara en delmängd eller inget alls för Gardena har inte snabbkopplingar utan säljer krankopplingar och slangkopplingar ;) ;)

Sen kan man ju tolka texten "Påmonterad snabbkoppling och slang" olika. Jag tolkar det som slang med den del av snabbkopplingen eller det som Gardena kallar för slangkoppling skall tas bort. Men det kan man tvista om i 400 inlägg...

Men jag tycker ändå att det är konstigt att det kan byggas upp eller stanna kvar en stor mängd vatten i ett fritt utlopp. Det måste ju fylla på och frysa mer och mer tills hålet har proppats för att sen det skall kunna stå vatten bakom isproppen. Och om det står och läcker så kan det ju hända samma sak med en utkastare utan krankoppling också.

MathiasS skrev:
Det är inte droppar som lämnas kvar om man låter den gråa krankopplingen sitta kvar, det är en lång stril med vatten hos mig. Säkert en deciliter eller mer.

Gör hur ni vill, FMM vill att man tar bort alla kopplingar oavsett vad dom heter och kallas för att deras utkastare ska vara garanterat frostfri.
Absolut ett bra förslag :thumbup:...dvs skruva av krankopplingen det tar 30 sekunder eller mindre så det lär ju inte vara ett stort jobb och så har man uppfyllt FMM önskemål.

(Sen har jag själv aldrig under mer än 20 år fått ut en deciliter vatten var gång när jag skruvar av kopplingen och det gör jag ganska ofta på sommaren eftersom jag fyller vatten på båten och har egen koppling att skruva på vid vattenuttaget. Och ärligt så har jag aldrig tänkt på att det är ett besvärligt moment, då är det tristare att rulla ihop slangen och det tar mycket längre tid :D )

Redigerat:
Krilleman
Nu har jag inte lusläst alla monteringsanvisningar men gäller inte detta enbart på KV/VV utkastaren som inte har ett dräneringshål?

Vår utkastare beter sig lika. FMM varmt/kallt.
Om jag använder den på vintern så skruvar jag alltid av kopplingen, då kommer det en skvätt vatten till.
Glömde den en gång, och då frös det i kopplingen men inte i utkastaren.

Så jag har alltid börjat skruva av "snabbkopplingen" när jag använt den (vid risk för minusgrader celsius).

krilleman_215 skrev:
Nu har jag inte lusläst alla monteringsanvisningar men gäller inte detta enbart på KV/VV utkastaren som inte har ett dräneringshål?
Som vanligt har du nog lösningen....:thumbup:

Så här står det om KV-utkastaren:

"Vatten behövs inte bara inne i hus, utan även i exempelvis trädgårdar. Och eftersom det inte alltid är sköna maj i vårt land, behöver trädgårdskranarna klara lite tuffare krav. Vår trädgårdskran är fryssäker även om slangen sitter kvar. Därför kan du känna dig trygg med att den klarar alla årstider."

Och jag har bara enkla utkastare så det är säkert därför inte jag får några deciliter vatten, utan i mitt fall dräneras det via själva armaturen.

krilleman_215 skrev:
texten jag citerade var från kv.

Är ändå inte risken ganska liten för sönderfrysning. Det lilla vattnet fryser ju längst ut successivt vilket innebär att i takt med att det fryser pressar det undan det flytande vattnet, det står ju inte en vattenfylld utkastare. Och läcker utkastaren så är det ju inget tryck på det vattnet.
Däremot om man har en helt fylld utkastare så får man en sprängverkan med det frysta vattnet.

MathiasS skrev:

Precis samma som hos mig!

Grymt osmidigt men det blir väl till att skruva bort den hela tiden efter användande. På min fryser Gardenan samt några cm in i utkastaren så det är varmluftspistol varje gång jag inte skruvat bort den.

Undra om det skulle hjälpa att ha en 15cm slangbit och sen Gardena hanen? Kanske rinner ut lättare då.

Redigerat:
hsd
Suhagg skrev:
Precis samma som hos mig!

Grymt osmidigt men det blir väl till att skruva bort den hela tiden efter användande. På min fryser Gardenan samt några cm in i utkastaren så det är varmluftspistol varje gång jag inte skruvat bort den.

Undra om det skulle hjälpa att ha en 15cm slangbit och sen Gardena hanen? Kanske rinner ut lättare då.
Din utkastare måste vara trasig eller felmonterad, några cm-vart kommer det vattnet ifrån ,läckage eller felmonterad
Har Du verkligen FFM frostsäkra utkastare med automatisk tömmning, det enda jag upplever negativt är då slangen är ansluten och jag stänger vattnet helt så sprutar det ut från avtappningshålet
Kan Du ta en bild och lägga ut, vi kanske har olika utkastare

hsd skrev:
Din utkastare måste vara trasig eller felmonterad, några cm-vart kommer det vattnet ifrån ,läckage eller felmonterad
Har Du verkligen FFM frostsäkra utkastare med automatisk tömmning, det enda jag upplever negativt är då slangen är ansluten och jag stänger vattnet helt så sprutar det ut från avtappningshålet
Kan Du ta en bild och lägga ut, vi kanske har olika utkastare
Denna. Varit så sedan ny. Det är ju kopplingen det beror på. Utan den går det utmärkt.
http://www.fmmattsson.se/vara-produ...-och-diverse-kranar/for-kall--och-varmvatten/

Vattenkran med röd och blå märkning monterad på vit väggplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.