Halloj!

Jag har åkt på ett bekymmer med en besvärlig kund som nu efter att mycket av arbetet är utfört tycker jag har ”kryddat” fakturan eller rättaresagt är ”för dyr”…

Skulle med andra ord behöva lite hjälp från någon här på forumet som besitter mer erfarenhet inom branschen än vad jag själv verkar göra (enligt kund) och som kan komma med lite tips eller ett ”normalpris” för att slippa ta in flertalet offerter från andra firmor eller uppriktigt ”stjäla” tid av någon annan firma på ett redan så gott som utfört arbete.

Bara för att ha något att köra upp i ansiktet på dem, att det inte är något Ockerpris..

Är alltså hos kund och har utfört arbete, närmare bestämt:

-Grävt schakt för VA till kommunal anslutningspunkt 12700mm lång sträcka, 2400mm djupt vid anslutningspunkt och resterande sträcka 1530-1400mm djupt med skyddslager runt både 110 & 32.
(Z-grävt schakt 45 45 för att kunden ville bevara ett gammalt äppelträd)

Detta i mark med mycket sten bör tilläggas!

-Lagt avloppsrör i våg och kopplat detta.

-32mm PEM-slang samt skyddslager.

-Tagit bort ca 20kvm gamla 500x500mm sjöstensplattor.

-Grävt ur för utbygge/platta (toalett) 2,2m x 2m, lagt bärlager samt makadam med paddningar och sedan placerat ut L-stöd med utsättning osv för platta samt uppmarkering alla avloppsrör 110/75mm för WC, tvättställ, avluftning/spolbrunn m.m

-Grävt ur 30kvm, 200mm djupt, fyllt med bärlager och sedan lagt stenmjöl för plattor.
Allt mellanpaddat och fall i sin ordning. (Ej lagt plattorna ännu)

-Breddat och grävt ur uppfarten ca 35-40kvm mot huset mellan 150-250mm djupt för att få allt att lira i nivåskillnader mellan hus/utbygge/uteplats(plattor)/uppfart/carport.
Även detta Paddat, markduk lagt för att sedan få gårdsgrus 16/22 på sina ställen och 8/16 på andra.
Släntat mötande trädgård ca 8m

-Fyllt upp skog ca 50-60kvm för att göra en släpvagnsparkering med uppskattningsvis 250ton sten och massor från deras urgrävningar samt grannars överblivna massor från jobb jag tidigare utfört i området.
(På förfrågan att köra dit massorna från övriga kunder i området)

-Fyllt upp 4x4m i en slänt på tomten med sten och massor i nivå samt paddat för framtida bastubygge-grund.

-Lyft bort 4-5st 1,5-2,5tons stenar från tomten.

-Lånat ut hjullastare över helgen för att kunden ska kunna lasta av/flytta 3 pallar med plattor och två pall med betong på säck.

Allt är igenlagt och återställt, endast släpvagnsparkeringen som ska jämnas till och grusas upp med det 8/16 som ligger vid sidan om och de 25kvm 500mm x 500mm plattorna som ska läggas.

För allt detta (plattläggningen faktureras separat) har jag fakturerat:

-60,5h grävmaskin á 800:- exmoms
( i själva verket 65,5)

-12h Materialhantering Hjullastare á 800:- exmoms
(i själva verket 22h, varav 3h är transport tur och retur)

-32h spadgubbe á 150:- (kompispris deluxe)

-Milersättning 630km á 5:-

-Rotavdrag 30%

Alla ”stopptider” som Rast, lunch, restid, stillestånd osvosv tar jag inget betalt för.

Även restiden á 8 dagar (45min enkel) bjuder jag på, för att kunden har en jobbarkompis som ska få en källardränering utförd efter detta jobbet.

Till en början skulle jag enbart lägga ner VA och gräva ur för plattan. Allt annat har tillkommet under tiden och snäll som man är har man jobbat över och klämt in dessa önskemål.

Maskiner och verktyg/redskap som använts:

-4tons grävmaskin med rotortilt. Planeringsskopa, smalskopa, grävskopa, gallerskopa, planeringsbalk, timmergrip.
-4,5tons hjullastare med planeringsskopa/hydrauliska gafflar.
-Rotationslaser
-F90a padda
-Markfärger
Osvosvosv..

Hämtade 6ton stenmjöl & 2 ton makadam åt dem på deras räkning med trailer då jag ”ändå” passerade grustäckten på vägen dit, i övrigt har dom köpt hem 0/32 & 16/22 själva, även införskaffat rör/slang osv.

NU klagar kunden på priset och tycker det är dyrt för det utförda arbetet.. hur man nu kan göra det med tanke på allt man bjussat på.

Problemet är ju att vi har frångått ordinarie offert och vad som skall göras för vilken peng. Då efter konsultation med kund om vad det innebär på var gång ett nytt ”kan du göra det här också när du ändå gör det där” kommit och dem Godkänt nu har till sitt försvar.

”i 800:-/h plus moms borde allt ingå, det gjorde de för 850:- hos en annan, men du var ju billigare så då tog vi ju dig”

Vad gör man?? Får man gräva ner dom eller?
Skämt åt sido, har aldrig befunnit mig i situationen innan så är lite ställd faktiskt.

Alla maskiner, redskap och verktyg är mina och betalda, men känner fan inte för att vara schysst längre..

Hur hade ni hanterat situationen med det kvarvarande arbetet och hurpass specad hade fakturan varit? Både utfört och den återstående plattläggningen, På riktigt haha

Mvh
Inlägg kl 03.30

Det är Ätor man tjänar pengar på. Fullt pris när man ändå är där.

• Gilla
J.a.k och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En tjafsig kund. Begär betalt. Kunden kan svara med att du ska utfärda specificerad räkning och av trådstart att döma är detta inga problem. Du har dokumentationen. Redovisa ursprungligt avtalat pris och sen listar du de tilläggsarbeten som du har kommit överens med kund om och utfört. Betalas inte så kanske inkassobolag. Är kund styv i korken och vägrar även där blir det tyvärr tingsrätten för att få betalt efter en vända hos kronofogden.

Eftersom du har gett en massa rabatter och kompispris så kanske kunden uppfattar dig som svag och försöker utnyttja situationen att du uppfattas ge med dig. Detta kan lösas med att ta in andra, t ex inkassobolag.

• Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
tommib
Vad är det kunden gnäller på? Är det milersättningen eller spadgubben? Det andra är ju just 800 kr/tim ex moms, totalt 72,5 tim. Det borde således landa på 72500 kr inkl moms. På det spadgubben, vilket är ett orimligt billigt pris som skatteverket kan ha synpunkter på, antar vi också att det är ex moms så 6000 kr inkl moms och milersättning 3150 kr. Jämfört med de specificerade timmarna är det inte så mycket mer kunden ska betala.

Vad fakturerade du? Vad exakt är avtalat? Vad har du dokumentation på?

Att värdera hur många timmar det tar att göra allt ovanstående jobb kan jag inte riktigt värdera men det förefaller inte helt orimligt i alla fall.

• Gilla
J.a.k
  • Laddar…
Som sagt exakt vad är det kunden klagar på?

Det fanns tydligen en offert (tydligt fast pris? Eller bara en kostnadsuppskattning för löpande räkning?).

Sedan har ni kommit överens om en hel del tilläggsarbeten. Så frågan är hur mycket av de 60 timmmarna grävmaskinstid, och övriga timmar som debiteras för tilläggsarbeten här. Om ex. grävmaskinen debiteras 55 timmar på tilläggsarbetena, och bara 5h ligger inom det fasta priset, så kan jag förstå om kunden ifrågasätter.

Men här låter det ju som du har bra dokumenterat vad som har gjorts. Det är väl bara att kräva betalt.

• Gilla
J.a.k
  • Laddar…
Hur gick det?

• Gilla
adron
  • Laddar…
Då kanske jag som kund då kan hoppa in i tråden och ifrågasätta från motsatt håll. Vi står i planerna att påbörja grävarbete med en grävmaskinist, som lämnat en första offert på ett fast pris (för vilket vi även tog banklån för), men sen efter viss dialog där jag hade frågor om offerten (förstod den inte eftersom den var fritextad) så ändrar denne sig och tyckte att vi skulle dela upp offerten i två nya sådana, som dels avsåg den avtalade planeringen för en betongplatta på mark, och en som avsåg rensa sly, flytta sten, lägga bergkross och göra en terass runtom. Det skiljer sig hela +52 055 kr från den första "all-inclusive"-offerten. Alltså, den nya offerten är dyrare. Och då avser denna nya offert endast markanläggningen för betongplattan. Hur kan det komma sig med denna markanta prisskillnad? visserligen är den nya offerten uppspecad i detalj, vilket inte var fallet med den första offerten.

Jag är säkert en "jobbig kund" nu men jag ifrågasätter starkt detta. Lämnar man en fantasisumma i första hand, så tycker jag att kunden svart-på-vitt har att förhålla sig efter detta. Sen om grävmaskinisten väljer att dra sig ur sagda arbete, så är det ju bara en oseriös aktör.

H HerrLiljonkvast_ skrev:
Då kanske jag som kund då kan hoppa in i tråden och ifrågasätta från motsatt håll. Vi står i planerna att påbörja grävarbete med en grävmaskinist, som lämnat en första offert på ett fast pris (för vilket vi även tog banklån för), men sen efter viss dialog där jag hade frågor om offerten (förstod den inte eftersom den var fritextad) så ändrar denne sig och tyckte att vi skulle dela upp offerten i två nya sådana, som dels avsåg den avtalade planeringen för en betongplatta på mark, och en som avsåg rensa sly, flytta sten, lägga bergkross och göra en terass runtom. Det skiljer sig hela +52 055 kr från den första "all-inclusive"-offerten. Alltså, den nya offerten är dyrare. Och då avser denna nya offert endast markanläggningen för betongplattan. Hur kan det komma sig med denna markanta prisskillnad? visserligen är den nya offerten uppspecad i detalj, vilket inte var fallet med den första offerten.

Jag är säkert en "jobbig kund" nu men jag ifrågasätter starkt detta. Lämnar man en fantasisumma i första hand, så tycker jag att kunden svart-på-vitt har att förhålla sig efter detta. Sen om grävmaskinisten väljer att dra sig ur sagda arbete, så är det ju bara en oseriös aktör.
Är inget påskrivet så har inget hänt. Bra att entreprenören har gjort en tydligare beskrivning på vad som ska göras, det är ju ditt jobb att göra. Så luddigt som du skriver kan jag ana hur luddig den första offerten såg ut pga att du inte gjort en gedigen beställning. Det blir så när man inte vet vad man vill utan man mer har en önskan om vad man vill. Med det sagt kan det vara läge att ni tillsammans går igenom en gång till vad som skall göras för att slippa ÄTOR.
/Workingclasshero

• Gilla
adron
  • Laddar…
Det låter som en sån första offert där kund och utförare har olika uppfattning om vad som ska göras, så det var väl bra att klargöra även om det visar sig bli dyrare.

Bättre än att bli missnöjd i efterhand när man upptäcker att det man fick inte alls var vad man ville ha.

Men varför ta banklån innan allt är klappat och klart?

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Är inget påskrivet så har inget hänt.
Nja, en offert behöver ju entreprenören hedra och stå fast vid, men visst, är den otydlig så kommer det bli tjafs senare om vad som faktiskt avsågs och vad som är tilläggsbeställningar. Men i teorin räcker det att entreprenören skrivit på.

Y YuGi skrev:
Nja, en offert behöver ju entreprenören hedra och stå fast vid, men visst, är den otydlig så kommer det bli tjafs senare om vad som faktiskt avsågs och vad som är tilläggsbeställningar. Men i teorin räcker det att entreprenören skrivit på.
Du har rätt, i teorin.
Personligen och i praktiken skulle jag stödja mig på ett påskrivet avtal som är välmarinerat av både mig och entrepenör.
Får väl se vad som händer mig när jag väntar att skriva på ett 500K avtal med en entreprenör framöver.......
/Workingclasshero

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.