2 344 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Utemöbler linoljade använda täcklasyr?
Hej
har ett par gamla utemöbler som nyligen är oljade med kallpressad linolja + balsamterpentin. De ser rätt tråkiga ut så funderar på att måla dem.
Söker nu råd.
Har nämligen en sådan här burk ståendes:
https://www.bauhaus.se/tacklasyr-beckers-front-0-9l-valj-kulor
(vattenbaserad täcklasyr från Beckers)
Funkar den färgen på de linoljade möblerna tror ni eller är färgen för tät (risk för blåsor) eller annat?
Alternativet jag vet funkar är ju linoljefärg men iom att jag har den andra burken hemma samt linoljefärgens notoriskt torktid så skulle jag gärna använda det jag redan har om resultatet kan bli bra.
Färgvärlden är ju en djungel så sitter nån med kunskapen och erfarenheten får ni gärna dela med er
Söker nu råd.
Har nämligen en sådan här burk ståendes:
https://www.bauhaus.se/tacklasyr-beckers-front-0-9l-valj-kulor
(vattenbaserad täcklasyr från Beckers)
Funkar den färgen på de linoljade möblerna tror ni eller är färgen för tät (risk för blåsor) eller annat?
Alternativet jag vet funkar är ju linoljefärg men iom att jag har den andra burken hemma samt linoljefärgens notoriskt torktid så skulle jag gärna använda det jag redan har om resultatet kan bli bra.
Färgvärlden är ju en djungel så sitter nån med kunskapen och erfarenheten får ni gärna dela med er
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Tack Åsa, passade på att ställa frågan även till Beckers kundsupport, de är också inne på linoljefärg:
"Är dem oljade med Linolja kan endast linoljefärg rekommenderas,
annars riskeras vidhäftningsproblem och med tiden blåsbildning.
Den färg vi annars rekommenderar är vårt fönsterfärgsystem, dock ej efter linoljning"
"Är dem oljade med Linolja kan endast linoljefärg rekommenderas,
annars riskeras vidhäftningsproblem och med tiden blåsbildning.
Den färg vi annars rekommenderar är vårt fönsterfärgsystem, dock ej efter linoljning"
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man återanvända plåtarbeten på taket?
Tak & Vind -
Använda vattenmantlad kamin som radiator
Ved, Pellets, Flis -
Hur säljer jag cumaru trä som vi inte får använda till en uteterrass?
Lösvirke & Timmerhus -
Kan man använda fog efter utgångsdatum?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lasera nybyggda utemöbler. Ska man använda grundolja?
Färg, Måla & Tapetsera