Hej, vi har en gammal köksspis (norrahammar 300 tror jag att det är) som vi värmer vårt hus med. Detta tillsammans med golvvärme.

När det är kallt, under -15 grader, upplever vi det som att vi går minus just under tiden vi eldar. Jag uppskattar att vi ligger mellan 3-6 timmars eldning normalt och mer då det är ännu kallare. Man märker att det blir ett stort undertryck i huset när vi eldar. Det drar ganska kraftigt från fönster och eftersom vi har många fönster blir det alltså ganska mycket (onödig) kallluft som tas in i otätheter (vi har självdrag).

Min fundering är ifall det finns någon som vet ifall det finns någon typ av mojäng man skulle kunna ansluta till primärluftsluckan på denna typ av spis och eller vad man skall söka efter. Att sedan dra ett rör ut är inga problem eftersom spisen sitter väldigt lämpligt till. Röret skulle dock behöva vara drygt 2m. Är denna längd ett problem? Vad säger ni alla? Jag har ingen bra koll, men det känns som att vi skulle tjäna otroligt mycket på att ta luften utifrån.

Igår eldade vi väldigt hårt. Golven vart varma och temperaturen kändes behaglig. När vi slutade elda steg dock temperaturen enormt mycket (över 25 grader princip överallt - ja, vi eldade onormalt mycket just för att testa lite ;). Termostaterna lurades av all ny luft som togs in genom otätheterna och när eldningen stoppades och undertrycket avtog var dock golven så pass varma att luften sedan värmdes upp jättemycket.

Är jag helt fel ute eller? Min tanke var att man skulle kunna få mycket jämnare temperatur genom att ta luften utifrån, men det kanske inte är möjligt eller smart av någon anledning? Detta är inget akut projekt, men man funderar ju hela tiden på förbättringar och detta kändes som en ganska enkel lösning som man skulle kunna tjäna mycket på, men jag kan ju som sagt ha helt fel ;)

Tack på förhand.

Börja med att skappa lufttillförsel (öppen luftventil eller fönster på glänt) just i köket där spisen står. Har du kallrasskydd i köksfläkten så kanske kan du blockera den i öppet läge under tiden du eldar. Då kanske drar det inte så mycket från alla andra hål? och temperaturen blir jämnare i resten av huset. Kanske golvvärmetermostater kommer inte att luras? I köket blir det någ dragigt, kan jag tänka, men kanske blir det lugnare i resterade rummen?
Har ingen erfarenhet av golvvärme men kom bara på att det är kanske inte så dumt att testa det enkla sättet att tillföra luften redan idag.
Det går åt många kubik luft när man eldar ;).
lycka till
gaia

Hej Gaia!

Du har nog rätt. Jag ska testa att 'offra' värmen i köket och kolla ifall det fortsätter dra i de andra rummena. Verkar det ge bra resultat kanske det är värt att spinna vidare på att kunna ta luften utifrån.

Jag kom dock på en sak. Det blir ganska jobbigt att ha en mojäng kopplad till luckan där man också tar ut askan. Då måste man ju koppla lös grejjen innan man kan öppna luckan för att få ut asktråget. Det kanske är ett mindre problem när man väl lyckats dra rören på ett snyggt sätt och tagit hål i ytterväggen iofs ;) Det kanske går med någon form av rör som är aningen koniska som bara skjuts ihop och isär när man skall plocka isär. Huvudsaken är att den mesta av luften kommer utifrån. Vore roligt att höra med någon som gjort något liknande eller hur de löst det hela.

Jag gissar friskt nu igen :)

Borde det inte gå rätt bra att montera en ventil strax invid spisen där inkommande luft kan dra in?

Nackdelen är väl att kall luft dras på utsidan av spisen, som då avger lite mindre värme (precis som idag), men fördelen är väl att man vädrar ur all rök ur huset.

Om man för in tilluften direkt in i spisen så har man ju inte längre något undertryck i huset, och minsta lilla glipa kan göra att det ryker in här och var från spisen tror jag.

Eller tänker jag helt fel nu?

Hehe, jag har ingen aning angående röken. Att montera en ventil borde ju faktiskt gå. Det borde bli bättre åtminstone. Skall försöka våga testa det där med att ha aningen aningen öppet i köksfönstret där spisen står. Ligger och är sjuk så jag får se ifall det blir idag :)

Jag har en ny braskamin som tar förbränningsluften via ett ventilationsrör utifrån. Funkar jättebra.

Ska även installera en kamin av äldre modell där det inte finns någon anslutning för luft. Där har jag istället dragit fram ett rör som mynnar i golvet strax intill kaminen. Hoppas att den kommer dra i sig kall luft från röret istället för varm luft från rummet.

Ta alltså fram motorsågen och såga hål i golvet. Stick ner ett 100-125mm spirorör, 90°-böj, rakt ut genom en kattglugg i torpargrunden. Sätt sedan ett snyggt gjutjärnsgaller över hålet i köket. (Finns att köpa där braskaminer säljs)

Jag hade faktiskt denna lösning till köksspisen när jag flyttade in, men tog bort det när jag la skiffer framför spisen. Ångrar detta nu. Borde ha gjort ett hål i skiffret istället. Nu eldar vi mest i braskaminen så det gör inte så mycket.

Tack!

Jo, jag har faktiskt varit inne i dom banorna. Just i köket är det en källare (och inte platta) så det borde ju faktiskt kunna gå ganska 'lätt' att ordna. Men då känns det som om man behöver någonting riktigt tätt så det inte står och drar in kallluft dygnet runt. Det är synd att det (iaf för mig) ska vara så svårt att hitta någonstans där man kan finna elmotorlösningar till diverse saker. Har så många grejjor jag skulle vilja styra med elmotorer. En omkopplare för att stänga röret tex just vid ytterväggen där det hämtar luften känns ju nästan som ett måste. Annars bildas det väl kondens runt röret hela vägen där kallluften ligger mot varmare luft under golvet.

Eldar med fönstret närmast spisen på glänt. Det verkar göra ganska stor skillnad i övriga huset, fast köket blir såklart mycket kallare än förut just mellan fönstret och spisen då. Andra halvan av köket känns rätt okej. Nu är det visserligen 1.5 plusgrader, så jag misstänker att det skulle bli hemskt ifall det varit -20 grader ute :)

Du måste isolera tilluftsröret annars blire kondens i källaren. Motordriva spjäll finns hos alla vent grossister.
Dyra dock

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.