I villan jag köpte för ett år sedan finns en rörspis utav modellen "Karl" från Camina/Svenska Kakelugnar. Enligt alla specifikationer och manualer jag hittar så ska det finnas uteluftsanslutning på denna modell, placerad bak eller under.
Problemet är att jag inte hittar någon sådan på min. I golvet finns ett rör med en vanlig väggventil och vad jag kan se så är såväl botten som baksidan av kaminen slät plåt och saknar helt något som liknar en röranslutning.

Är det någon som har en liknande modell installerad med uteluftsanslutning? och i sådant fall, hur ser den ut?
Tänker att jag skulle försöka ordna anslutning för uteluft men har i nuläget ingen aning om hur jag skulle kunna gå tillväga och jag hittar inte ens en bild på hur det ser ut när anslutning av uteluft är gjord. Det enda jag hittar är själva slangen för uteluftsanslutning och rekommendationer om att ansluta uteluften..

Det är en sån här pjäs jag pratar om:
Vit kakelugn med brinnande eld och synliga lågor bakom glasdörren, svenska kvalitetsmärkningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Joggin skrev:
Tittar man i manualen ser det ut som uteluftanslutningen ska monteras under, dvs innan kakelugnen monteras.

Se sidan 2 på länken: [länk]
J Joggin skrev:
Tittar man i manualen ser det ut som uteluftanslutningen ska monteras under, dvs innan kakelugnen monteras.

Se sidan 2 på länken: [länk]
Ah, den versionen av manualen hade jag inte sett! Men det ser ju onekligen ut som om man ska göra det vid bygget.. Men konstigt ändå att det inte ens finns någon röranslutning på min variant!
Tack för länken! :)

Möjligt att den sitter under något trädäck?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.