19 774 läst ·
40 svar
20k läst
40 svar
Utelåst för andra gången. Assa-lås.
Jag och andra i familjen har också återkommande problem med mina assa lås med "nya" nyckeln är hackig och svår att få in hela vägen.
Innan dess hade vi assas äldre klassiska nyckel och passande låscylinder.
Det var aldrig någonsin problem..
Kan man göra nåt åt det? Har smörjt med låssylinderolja med grafit utan att det har blivit bättre.
Det har gått va 6år nu. Aldrig blivit utelåst dock.
Kan man göra nåt åt det? Har smörjt med låssylinderolja med grafit utan att det har blivit bättre.
Grafit har inte i en modern låscylinder att göra och påverkar säkerheten i låscylindern.Huddingebo skrev:
Jag och andra i familjen har också återkommande problem med mina assa lås med "nya" nyckeln är hackig och svår att få in hela vägen.
Om det står låsolja så är det garanterat fel medel då olja aldrig ska användas i låscylindrar, olja kan rent av skada och förstöra en låscylinder.
Så fort felaktigt medel sprutas in i en låscylinder så dödar ni garantin även om låssmeder ibland hjälper till som goodwill (egen bekostnad).
De medel som ska användas har primärt en rengörande effekt samt efterlämnar en glatt yta men viss smörjande effekt.
Använd assa låsspray och kasta dom andra låsoljorna i papperskorgen.
Som sagt så anser jag att den äldre 700 serien är en bättre konstruktion och mer driftsäker.
Vill ni ha något bättre så köp andra låscylindrar av valfritt fabrikat, det finns många olika låscylindrar på marknaden som fungerar länge.
Ja det stod låsolja men innehållet skummade och hade en väldigt vattning viskositet.1 123abc skrev:Grafit har inte i en modern låscylinder att göra och påverkar säkerheten i låscylindern.
Om det står låsolja så är det garanterat fel medel då olja aldrig ska användas i låscylindrar, olja kan rent av skada och förstöra en låscylinder.
Så fort felaktigt medel sprutas in i en låscylinder så dödar ni garantin även om låssmeder ibland hjälper till som goodwill (egen bekostnad).
De medel som ska användas har primärt en rengörande effekt samt efterlämnar en glatt yta men viss smörjande effekt.
Som sagt så anser jag att den äldre 700 serien är en bättre konstruktion och mer driftsäker.
Vill ni ha något bättre så köp andra låscylindrar av valfritt fabrikat, det finns många olika låscylindrar på marknaden som fungerar länge.
Fick rekommenderat den pga att den inte skulle binda damm...
Men det gjorde som sagt varken från eller till.
Låset känns fortfarande lite som man förväntar sig att ett lås från Biltema, Jula etc skulle kännas och bete sig.
Ska man tolka det som att "allt" är bättre än ASSA, eller förstod jag fel?1 123abc skrev:
Skönt att höra att inte bara vi som har problem.1 123abc skrev:
Har hört av mig till säljaren som säger att 700-serien är på väg bort på grund av att samma profil av nycklar används av Habo, Dorma och Abus mfl så ens nyckel kan passa till en massa annat.
Vad ska man ha istället? Vad väljer man till offentliga lokaler eller lägenheter?
Var fick du den felaktiga rekommendationen?
Klart att man förväntar sig att låscylindrar ska fungera länge och väl men det föresätter även att man följer tillverkarens rekommendationer angående underhåll.
Undvik även de PTFE (teflon) baserade medel som finns på marknaden, extra viktigt om man bor nära saltvatten eller industrier.
Undvik även att använda de-icer då du bör smörja med rätt medel direkt efter.
Klart att man förväntar sig att låscylindrar ska fungera länge och väl men det föresätter även att man följer tillverkarens rekommendationer angående underhåll.
Undvik även de PTFE (teflon) baserade medel som finns på marknaden, extra viktigt om man bor nära saltvatten eller industrier.
Undvik även att använda de-icer då du bör smörja med rätt medel direkt efter.
Nej ASSA 700-serien är fortfarande bra och det finns även andra fabrikat som säljer liknande produkt så identiska att delar passar emellan.J JohanLun skrev:
Däremot är inte alla varianter på marknaden bra utan det finns en del billigt kina tillverkat som är rena sopor ett riktmärke för kvalitet brukar vara att produkten är certifierad i kl3.
Vad ni bör köpa beror på vad det finns för krav t.ex kopieringsskydd samt budget och vad du lätt kan köpa.
Det finns även helt andra låscylindrar som fungerar väldigt bra.
700-serien har varit på väg bort i 20-år men fortfarande finns de kvar och jag vill gissa att det är den vanligaste låscylindern i Sverige.J j_mac skrev:Skönt att höra att inte bara vi som har problem.
Har hört av mig till säljaren som säger att 700-serien är på väg bort på grund av att samma profil av nycklar används av Habo, Dorma och Abus mfl så ens nyckel kan passa till en massa annat.
Vad ska man ha istället? Vad väljer man till offentliga lokaler eller lägenheter?
Det finns produkter som varit tänkta att utgå ännu längre tillbaka men fortfarande finns kvar, så länge det finns en marknad så brukar inte produkterna utgå.
Att andra tillverkar en kompatibel produkt visar snarare att det finns en stor marknad för produkten.
Jag har ett hus från -67 och mitt lås har kärvat varje vinter när det blir kallt. Ett par gånger förra året var det som att inte låset ens greppade låsbygeln så låset inte gick upp alls. Ledsnade i år och ringde låssmeden och hon frågade om jag kört låsolja i låset, aldrig testat sa jag. Åkte iväg till Ica och köpte, sprayade in en skvätt och nu är det livsfarligt att stänga dörren då den går så lätt. Har varit på väg att låsa mig ute ett par gånger.J j_mac skrev:Efter inflyttning för sju år sedan och att låset på ytterdörren började kärva tänkte jag att det var dags att byta ut allt. Fick rekommendationen att byta ut de befintliga ASSA 700 mot ASSA 1300.
Precis i till den första snöstormen fastnade nyckeln i låset halvvägs in i låset och upp och ned. Det som förbryllade mig var att nyckeln, innan den fastnade helt, gick att vrida runt faständen inte var riktigt intryckt.
Tänkte att detta var ett olycksfall i arbetet, kanske var det något smuts på min nyckeln som gjord detta.
Men några veckor senare hände samma sak igen med en sprillans ny cylinder! Nyckeln gick att vrida runt (halvvägs in) och fastnade. Nu var vi lite mer förberedda med en nyckel till balkongen så vi slapp krossa en ruta. Jag förstår inte hur det kan hända att det ens går att vrida runt nyckeln fastän nyckeln inte är enda in, det ska väl inte ens gå?
Är jag grovt oskickling som lyckas med detta eller är detta ett superkänsligt skitlås? Om jag jämför "tänderna" på d12-nyckeln är de pyttesmå jämförst med den gamla nyckeln från 700-låset. Vid båda tillfällena har det snöat och blåst. Kan frysning vara problemet? Är detta ett känt problem?
låssmeden sa att man bör köra låsolja ett par gånger per år så det ska göras från och med nu. Kommer säker byta till elektroniskt lås när jag väl byter dörr men kan vara skönt att slippa byta lås innan.
Nej det är ingen direkt skillnad utan assa brukar ändra utseende på flaskorna lite då och då.Anders243 skrev:
Det gröna ska föra tankarna till att den är mer miljövänlig.
Angående låshus så beror det på vad det är för låshus.
Tillhållarlås ska aldrig smöjas så ingen assa spray där.
Ett vanligt låshus brukar det räcka att lägga lite låsfett eller vaselin på fallkolven och dra igen dörren några gånger och torka av överblivet fett så det bildas en glidyta.
Vissa äldre låshus ger jag en dusch assa spray vid cylinderbyte om jag märker att det finns behov för det.
Det som är fel är låshus inte cylinder.J j_mac skrev:Efter inflyttning för sju år sedan och att låset på ytterdörren började kärva tänkte jag att det var dags att byta ut allt. Fick rekommendationen att byta ut de befintliga ASSA 700 mot ASSA 1300.
Precis i till den första snöstormen fastnade nyckeln i låset halvvägs in i låset och upp och ned. Det som förbryllade mig var att nyckeln, innan den fastnade helt, gick att vrida runt faständen inte var riktigt intryckt.
Tänkte att detta var ett olycksfall i arbetet, kanske var det något smuts på min nyckeln som gjord detta.
Men några veckor senare hände samma sak igen med en sprillans ny cylinder! Nyckeln gick att vrida runt (halvvägs in) och fastnade. Nu var vi lite mer förberedda med en nyckel till balkongen så vi slapp krossa en ruta. Jag förstår inte hur det kan hända att det ens går att vrida runt nyckeln fastän nyckeln inte är enda in, det ska väl inte ens gå?
Är jag grovt oskickling som lyckas med detta eller är detta ett superkänsligt skitlås? Om jag jämför "tänderna" på d12-nyckeln är de pyttesmå jämförst med den gamla nyckeln från 700-låset. Vid båda tillfällena har det snöat och blåst. Kan frysning vara problemet? Är detta ett känt problem?
Du bör kontakta låssmeden där du köpt låset. En cylinder ska inte gå att öppna om inte nyckeln är helt inne. Det kanske saknas stift...J j_mac skrev:Efter inflyttning för sju år sedan och att låset på ytterdörren började kärva tänkte jag att det var dags att byta ut allt. Fick rekommendationen att byta ut de befintliga ASSA 700 mot ASSA 1300.
J j_mac skrev:Skönt att höra att inte bara vi som har problem.
Assa håller sakta på att fasa ut 700-serien. En 712-cylinder är ca dubbelt så dyr som en D1300
vs