Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Tjena,
Håller på och bygger ett utekök inför sommaren. Men måtten 290x70cm blir det ganska rejält för att få plats med både diskho och 57cm-grill.
Hur mycket armering behövs för att den gjutna bänkskivan som blir 4,5cm tjock inte ska spricka/knäckas runt ho och grill? I dagsläget har jag förberett med nät (15x15cm, 5mm) samt vanliga järn runt om (10mm). Är det overkill eller för lite? Ingen erfarenhet av detta sedan tidigare
Håller på och bygger ett utekök inför sommaren. Men måtten 290x70cm blir det ganska rejält för att få plats med både diskho och 57cm-grill.
Hur mycket armering behövs för att den gjutna bänkskivan som blir 4,5cm tjock inte ska spricka/knäckas runt ho och grill? I dagsläget har jag förberett med nät (15x15cm, 5mm) samt vanliga järn runt om (10mm). Är det overkill eller för lite? Ingen erfarenhet av detta sedan tidigare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att "ha för mycket" armering men det ser ut som de ligger för nära kanten, minst 6-7 cm från kanterna annars är risken att du får ut rost!
Du får räkna med att det blir någon liten spricka här och var men lägger du i glasfiberarmering eller kör med glasfiberbruk hjälper det lite.
Med så smala kanter tror jag det är oundvikligt att det kommer att spricka vid hålen om du inte gjuter den "på plats" och inte flyttar den efteråt...
Du får räkna med att det blir någon liten spricka här och var men lägger du i glasfiberarmering eller kör med glasfiberbruk hjälper det lite.
Med så smala kanter tror jag det är oundvikligt att det kommer att spricka vid hålen om du inte gjuter den "på plats" och inte flyttar den efteråt...
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
anders07 skrev:
Det är svårt att "ha för mycket" armering men det ser ut som de ligger för nära kanten, minst 6-7 cm från kanterna annars är risken att du får ut rost!
Du får räkna med att det blir någon liten spricka här och var men lägger du i glasfiberarmering eller kör med glasfiberbruk hjälper det lite.
Med så smala kanter tror jag det är oundvikligt att det kommer att spricka vid hålen om du inte gjuter den "på plats" och inte flyttar den efteråt...
Ok, jag måste vända på den eftersom den fina sidan blir nedåt, i övrigt hade jag inte tänkt hantera den eftersom den gjuts på plats. Har fått tips om att använda färdig expanderbetong, finns den fiberförstärkt eller kan man lägga i glasfiberarmering i den?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
En sak till jag undrar över, 7cm från kanten för att undvika rost säger du, det kommer tyvärr inte vara möjligt då det är så pass smala partier runt hålen. Dessutom blir det max 1,5-2cm från toppen och botten givet att skivan bara är 4,5cm tjock, blir det inte då risk överallt oavsett??
Klicka här för att svara