Hej! Jag skulle vilja sätta in utanpåliggande spröjs i fönstren till mitt hus. Problemet är att det yttre fönstret är kittat utvändigt vilket ger en väldigt liten ram att fästa spröjset i (se bilder). Det skulle säkert gå att installera mellanliggande spröjs i utrymmet mellan glasen, men jag tycker utanpåliggande är snyggast... Tar tacksamt emot förslag på hur spröjset skulle kunna fästas utvändigt. Eller ska jag släppa tanken och gå vidare med mellanliggande spröjs istället? :)

• 20260623_221042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260623_221021.jpg
    Skapa konto
  • 20260623_220952.jpg
    Skapa konto
Hej och välkommen till Byggahus!

Om du ska göra om det trots att det är helt och fungerar är det väl ännu snyggare med riktiga spröjs..

Håller med om att riktiga spröjs är snyggast, men det är inte aktuellt att byta fönstren i nuläget.

Är i liknande läge, kittade fönster. Enligt min helt ovetenskapliga undersökningen så finns det tre alternativ.
1. Nyaspröjs.se. Där får man antigen ta bort lite kitt för fästpunkterna eller klistra fast fästpunkten på glaset. Allt avtagbart och underhållsfritt. Går att sätta mellan fönster också om bågen är tillräckligt djup. Pris ca 400-1000:- per fönster beroende på spröjsmodell.
2. Finasprojs.se. Där måttar dom dina rutor och tillverkar spröjs. Sitter i en ram som i sin tur sätts i fönstret. Allt avtagbart och underhållsfritt. Pris ca 1000-1500 inkl arbete exkl ROT per fönster beroende på spröjsmodell.
3. Tillverka egna (finns Youtube-klipp). Fortfarande utmaning med fästpunkter om man vill ha avtagbara (Annars klistra på rutan) och gör man i trä blir det att måla samt över tid underhålla. Billigast men tidskrävande.

Sedan kanske det finns fler alternativ och då tar jag tacksamt emot dom också 🙂

Har testat 1 och 3 och skall inom någon vecka testa 2. Här 35 fönster så vill vara säker på att det blir ”rätt”.

• Gilla
MVIS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.