2 217 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Utanpåliggande rör vatten
Sida 1 av 2
Hejsan!
Bör man dra dessa från taket i duschen? Finns det krav på det? Hur är det för handfat om inte i våtzon 1?
Bör man dra dessa från taket i duschen? Finns det krav på det? Hur är det för handfat om inte i våtzon 1?
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Ett tag var det vanligt men de senaste 10 åren har det nog inte varit norm i alla fall. Jag vet inte om det fanns någon regel om det tidigare, men det kan kanske ha varit en innan man började limma fast rörklamrarna i stället för att skruva fast dem (vilket ger hål i tätskiktet).
Båda alternativen är fortfarande vanliga och "normala" och handlar mest om smak vad man föredrar, båda har sina för och nackdelar. Personligen tycker jag det kan vara ganska snyggt med rören vid tak och min obekräftade känsla är att dom håller sig lite renare och snyggare där.
Drar man rören uppifrån kan man använda "vaska"duschar som klämms fast i rören vilket är lite smidigt.
Drar man rören uppifrån kan man använda "vaska"duschar som klämms fast i rören vilket är lite smidigt.
Aaa… såklart! Limmas de numer?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Rörklamrarna kan limmas men jag antar att typen som skruvas fortfarande finns kvar.Byggis1976 skrev:
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/4