Vi börjar ju äntligen få lite av en standard när det kommer till hur man laddar våra små leksaker genom usb laddare.
Även om det fortfarande skiljer lite i inkopling till själva apparaten (std, mini, microUSB, Apple osv) så undrar jag om man med gott samvete kan ansluta vilken apparat som helst till dessa laddare utan att något allvarligt händer.. Mao är spänningen densamma där allt som kopplas in via usb?

Ja det är 5VDC på samma stift för alla USB-enheter, så det funkar fint och därav alla universalladdare med olika ändadaptrar till de typer du nämner.

Mmm håller med att det borde vara så, samtidigt så går det inte att ladda iPad med iPhone-laddare.

Skickat från mig...

Ex apple har olika på sina, Ipad har mer kräm medföljande trafo än ex 3GS telefonens, laddar du med fel laddare kan du få vänta många timmar innan iPad är fulladdad. Men tror inget går sönder.

Är laddaren kapabel att leverera 500mA vid 5V uppfyller den kraven för en USB-enhet, mer eller mindre kapacitet vad gäller ström kan som sagt fördröja eller snabba upp laddförloppet, inget skadas eller går sönder oavsett.

Jag hade en piratladdare till min iPhone. Telefonen gick sönder och laddaren blev sotig.

Alla Apple-laddare som levererades fr.o.m. att iPaden släpptes laddar med extra "kräm". En original 3GS gör det alltså inte.

Men det går bra att ladda en 3GS med en iPad laddare?

D
Japp

Det är fortfarande bara 5VDC och på rätt stift som är styrande parameter. Universalladdare kan ofta leverera 1000mA och funkar därför till alla telefoner med rätt ändadapter. Laddaren för iPad kan ge 2000mA och den skulle därför kunna laddas långsammare med en annan laddare, om inte det funkar och man får felmeddelanden om otillräcklig laddström mm är det anslutna enhetens problem.

Om detta inte hanteras är det en dålig konstruktion, och så kan väl inte vara fallet med en äppelprodukt.

D
Ipad och iphone använder datasignalerna för att signalera från laddaren till enheten hur mycket ström de kan ta. Så även om en "inkompatibel" laddare kan tillhandahålla 1A eller 2A så kommer ipaden att klaga om inte laddaren också talar om det.

Jag laddar min iPad med iphone laddaren, det funkar men tar längre tid...

Edit : iPad 2 / iphone 4 om det hjälper

Redigerat:
ClasseClas
Jag köpte en piratladdare till min SE X10 och den gav 500mA medan X10 kräver minst 700mA laddström så i det här fallet hände ingenting. Jag lämnade tillbaka laddaren och köpte en original istället.

ridax skrev:
Ipad och iphone använder datasignalerna för att signalera från laddaren till enheten hur mycket ström de kan ta. Så även om en "inkompatibel" laddare kan tillhandahålla 1A eller 2A så kommer ipaden att klaga om inte laddaren också talar om det.
Den klagar men tar den laddning trots det?
Det fanns ju ett steg i detta med 0.9A och firewiresnittet för iPhone.
Att iPad är annorlunda är en sak men hur blir det med iPhone om man ska följa EU-standard för laddning av telefon via microUSB och 1A? En laddare ska givetvis inte behöva vara knuten tillverkarspecifikt.

D
GK100 skrev:
Den klagar men tar den laddning trots det?
Det fanns ju ett steg i detta med 0.9A och firewiresnittet för iPhone.
Att iPad är annorlunda är en sak men hur blir det med iPhone om man ska följa EU-standard för laddning av telefon via microUSB och 1A? En laddare ska givetvis inte behöva vara knuten tillverkarspecifikt.
Såvitt jag minns/vet så klagar iPhone och laddar inte med en laddare som inte signalerar någonting (om det inte detekteras en riktig USB-anslutning, då laddar den med 500mA). Med laddare som signalerar 500mA, 1A eller 2A så laddar den med 500mA resp. 1A.

iPad klagar om man sätter in en laddare som signalerar 500mA och säger att den inte laddar, men laddar ändå (så gott det går med 500mA). Med 1A och 2A laddar den utan att klaga.

När det gäller EU-standarden så har jag för mig att den inte kräver att telefonerna skall klara av att ladda via microUSB "native" utan det är acceptabelt att telefonen klarar detta via en adapter. Det är ju enkelt att göra en sådan adapter för Apple (vilket iofs försvagar idén kraftigt då det väl är ganska troligt att man inte har med sig den där adaptern när den behövs som bäst).

Enbart den första iPhone kunde laddas med firewire.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.