Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Hej allihopa!
Verkar som min google-fu är på nergång, eller så har inte våra tillverkande vänner i Kina snappat upp behovet än, för jag lyckas inte hitta vad jag behöver...
Har trådlöst tangentbord och mus på "hemmaarbetsplatsen", och eftersom skärmen är modern så sker allt över en USB-C, och det finns en inbyggd usb-hubb där jag vill koppla in "dongeln" till tgb+mus.
Skärmtillverkaren troligen placerat någon form av elektronik bakom hubben, för när jag sätter dongeln direkt i hubben blir det en del ryck och hack i musen... Med en kabel som flyttar ner dongeln funkar det utmärkt...
Jag skulle vilja ha en liten "stel" usb-förlängning som flyttar dongeln 10 cm längre ner, men det verkar inte existera.. korta kablar finns, men den jag hittade på Amazon hade tveksamma recensioner, och annars var det mest tveksamma säljare jag helst undviker....
Tips?
Skulle man kunna använda ett experimentkort och bara löda på en hona och hane i varsin ände?
Verkar som min google-fu är på nergång, eller så har inte våra tillverkande vänner i Kina snappat upp behovet än, för jag lyckas inte hitta vad jag behöver...
Har trådlöst tangentbord och mus på "hemmaarbetsplatsen", och eftersom skärmen är modern så sker allt över en USB-C, och det finns en inbyggd usb-hubb där jag vill koppla in "dongeln" till tgb+mus.
Skärmtillverkaren troligen placerat någon form av elektronik bakom hubben, för när jag sätter dongeln direkt i hubben blir det en del ryck och hack i musen... Med en kabel som flyttar ner dongeln funkar det utmärkt...
Jag skulle vilja ha en liten "stel" usb-förlängning som flyttar dongeln 10 cm längre ner, men det verkar inte existera.. korta kablar finns, men den jag hittade på Amazon hade tveksamma recensioner, och annars var det mest tveksamma säljare jag helst undviker....
Tips?
Skulle man kunna använda ett experimentkort och bara löda på en hona och hane i varsin ände?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Testade det i början, men jag tyckte det funkade som Bluetooth oftast gör, dvs behöver paras om nån gång då och då, missar att kopplas upp och man får göra något manuellt etc...
Sen är det något med mus över Bluetooth som jag inte gillar känslan av.. jag vet inte om jag har nån form av e-sport-gener som dyker upp, men det är något som känns segt...
Sen är det något med mus över Bluetooth som jag inte gillar känslan av.. jag vet inte om jag har nån form av e-sport-gener som dyker upp, men det är något som känns segt...
Nej det brukar inte vara samma upplevelse.useless skrev:
Jag kan inte gå in på det tekniska men vet andra tillfällen där dongel ger bättre upplevelse än att bara connecta direkt med Bluetooth.
Jag har köpt billiga korta kablar några gånger från Amazon utan problem. Du kan få en 50-centimeters mot portokostnaden. Men med dagens frimärkspriser är det kanske billigare att köpa från Amazon...Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Jag är rätt säker på att Logitech (som det är här) har nån annan lösning än Bluetooth på deras dongel...useless skrev:
Enheterna är kopplade mot dongeln på hårdvarunivå (tror jag, utan att vara superinsatt i hur det funkar) så de kopplar upp supersnabbt och behöver aldrig paras om..
Har redan en sladd, men eftersom jag har så fint på mitt skrivbord hade det varit trevligt att slippa den röran...
Jag föredrar också dongel för mina lurar från plantronics. Blev galen på att micken försvann lagom till var och vartannat Teamsmöte, i samband med någon uppdatering. Dock funkade det fint med dongeln. Som en bonus känner den av om man mute -ar i headsetet, och fimpar micken i Teams med.Dan_Johansson skrev:
Jag är rätt säker på att Logitech (som det är här) har nån annan lösning än Bluetooth på deras dongel...
Enheterna är kopplade mot dongeln på hårdvarunivå (tror jag, utan att vara superinsatt i hur det funkar) så de kopplar upp supersnabbt och behöver aldrig paras om..
Har redan en sladd, men eftersom jag har så fint på mitt skrivbord hade det varit trevligt att slippa den röran...
[bild]
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Låter nästan som USB3/2,4 GHz-problemet. Vid själva porten för ett USB3-uttag (oavsett fysisk USB-standard) störs andra 2,4 GHz-enheter lätt ut. Din förlängning flyttade problemet. USB2-port funkar också i det här läget
Redigerat:
Ja, det är därför jag har köpt på mig en bunt USB3-skarvsladdar. Meckar man med t ex Raspberry-pi och vill ansluta adaptrar för WiFi, Zigbee, etc så måste dom komma bort nån dm från själva hårdvaran om det ska fungera bra.Johan Gunverth skrev:
Det borde finnas en sådan adapter du letar efter. Vet att det kom med vissa tangentbord/möss. På 10cm, då i plast. Antagligen för problemet du har. Men behövde aldrig koppla in dem.
Då det i många fall blir lättare att man bryter och skadar uttaget.
Men den kanske inte tillverkas mer, eller behöver man ha rätt sökord. Jag lyckades inte hitta något
Då det i många fall blir lättare att man bryter och skadar uttaget.
Men den kanske inte tillverkas mer, eller behöver man ha rätt sökord. Jag lyckades inte hitta något
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Nä, jag lyckades aldrig hitta nån.... Köpte en 50 cm sladd....
Klicka här för att svara