Nu sen 28 December 2024 skall all ny "små" elektronik vara urtustade med USB-C ladduttag
Det jag inte har riktigt fått fram skall det vara USB-C uttag eller skall laddningen vara USB-C kompatibel?
Har t.ex en panlampa som har USB-C uttag men den är inte USB-C kompatibel så til den kan man inte använda en USC-C laddare uten begöver en 5volts laddare av äldre modell som oftast är utrustad med USB-A kontakt
Den kan jag inte ladda med en USB-C laddare eftersom den inte är USB-C kompatibel itan bara har kontakten
Det jag inte har riktigt fått fram skall det vara USB-C uttag eller skall laddningen vara USB-C kompatibel?
Har t.ex en panlampa som har USB-C uttag men den är inte USB-C kompatibel så til den kan man inte använda en USC-C laddare uten begöver en 5volts laddare av äldre modell som oftast är utrustad med USB-A kontakt
Den kan jag inte ladda med en USB-C laddare eftersom den inte är USB-C kompatibel itan bara har kontakten
Det är bara själva kontakten som blir lag, och bara på ny utrustning som inte importerats tidigare.
Finns det verkligen något som heter USB-C laddare och som har någon standardiserad laddning förutom den vanliga 5V?
Protokollet Power Delivery är standard så visst..
Finns det verkligen något som heter USB-C laddare och som har någon standardiserad laddning förutom den vanliga 5V?
Protokollet Power Delivery är standard så visst..
Redigerat:
USB-C är ju en utökning av tidigare USB. Om du har en laddare till en laptop med USB-C så kan den ge ut upp till 5 A 20 V. Men bara om prylen man ansluter begär det. I annat fall blir det bara 5V precis som för äldre laddare.
Nya grejer som är något att ha (telefoner, plattor, laptops m.m.) kommer naturligtvis att stödja protokollet.J Jonas_81 skrev:
Men det finns ju massor av prylar som bara behöver laddas, själv har jag trådlösa lampor som bara laddas med 5V.
Och här kommer ju problemet att enklare produkter som b.la. lampor inte stöder USB standarden utan vänrat på 5V spänning och då ger inte USB ut någon spänning alls när den inte vet om det skall vara 5V eller 20VA Avemo skrev:
Att få 5V är standard, alla andra spänningar kräver att enheten kommunicerar med laddaren via Power Delivery-protokollet.J Jonas_81 skrev:
Men, om enheten inte ens signalerar med resistorer att den anslutits så kan det nog bli så att laddaren inte slår på.
Fast det har egentligen ingenting att göra med om det sitter kontakt av typen USB-A/B/mini/micro/C i ändarna av sladden. QuickCharge som de flesta mobiler använder är inte ens en del av USB-standarden. USB-PD tillhör USB3-standarden, men den stödjer alla möjliga kontakter.A Avemo skrev:
Det är bara att ta en av de gamla adaptrarna, har inte alla en burk av dessa 1,0-1,5A som ger 5V direkt.😉J Jonas_81 skrev:
Har du upplevt det? Man kan inte ladda en laptop med en gammal mobilladdare. För den kan inte ge mer än 5 V. Men min uppfattning är att man kan ladda en gammal mobil med en ny laptopladdare. Därför att den ger 5 V tills den får order om annat.J Jonas_81 skrev:
För att laddaren ska veta vilken spänning som behövs måste den anslutna prylen tala om det. För att den anslutna prylen ska kunna tala om det behöver den ström.J Jonas_81 skrev:
Därför startar alltid alla USB-laddare på 5 V och ändrar eventuellt till något annat vid ett senare tillfälle om den anslutna prylen begär det.
Jo senast över julen så skulle jag ladda utrustning med USB-C kontakt och 2 första försöken gick inte itan behövde just upsöka den "Gamla burken" med 5V power suplay för att laddaA Avemo skrev:
Men QC 4.0 är helt kompatibel med USB-PD. Du kan ladda QC mobiler med en PD-laddare och tvärt om. Skillnaden är typ att PD har fast spänning på 5V, 9V, 12V, etc medan QC kan ge 7.18V om enheten ber om detta (kan öka laddningens hastighet lite grann).useless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Jag köpte under hösten två noname-pannlampor som lyser tillräckligt för mina bruk. Inköpt via Amazon. Jag kollade just att det skulle vara usb-c.
Inget problem att ladda dessa med mina laddare för dator eller för en nyare telefon.
Inget problem att ladda dessa med mina laddare för dator eller för en nyare telefon.