Dom flesta upser har genomkoppling för jord även när dom går på batteri, annars skulle ju datorn bli ojordad. Huruvida man får ha en fast monterad cirkpump på stickpropp är det lite delade meningar om, men det finns många som har det enligt tidigare trådar.

Jodå så länge kabeln är hel och sitter i ett jordat uttag så stämmer det att jorden är med igenom. Men detta kan inte garanteras om den inte fast ansluts och då även med eget jordtag på samma sätt som ett elverk.

En liten fundering. Måste man ha en dator inkopplad för att UPS:en skall fungera ?

Har nämligen själv en gammal kasserad "företags UPS" som jag inte får igång, verkar som om man måste ansluta något på "dator-kontakten" på baksidan för att det skall hända något.
Eller kan det vara så att det är mig som det är fel på.......

De jag har jobbat med kräver inget kopplat men ibland behöver man trycka på någon knapp för att få igång dem som ibland inte är självklart.

Nej man behöver inte ha någon dator ansluten, men man kan behöva hålla inne en knapp i några sekunder. Givetvis måste man sätta i fräscha batterier först.

Däremot är det vanligt att UPS:er inte startar bara genom att man sätter dit ett batteri. Med det menar jag för att UPS:en ska kunna leverera ström måste den ha varit påslagen före strömavbrotten kom. Så länge den har varit det så fortsätter den naturligtvis att leverera ström så länge batteriet håller.

Ja det är riktigt på alla gamla upser, nästan alla modernare (iaf onlinevarianterna) klarar att starta från batteri. Men nu förutsatte jag att han hade ström till upsen. Det jag menade var att om batterierna är utslitna så är det inte osannolikt att den vägrar starta.

Det ni menar är då att om jag byter till nya fräscha batterier så skall det sedan "bara" vara att tuta och köra.

Går det med vilket blybatteri som helst, t.ex ett bil batteri eller måste det vara de mindre läckagefria blyackarna som sitter i nu ?

Ja, nya batterier = tuta och kör.
Teoretiskt borde det fungera med vilket blybatteri som helst, bara det är rätt spänning men det kan vara mindre "slabb" med en läckagefritt batteri. Det är heller inte speciellt dyra, kolla på Biltema eller Clas O. UPS:en ska naturligtvis ladda upp och därefter underhållsladda blybatteriet och det är svårt att säga om exakt hur laddningsfunktionen ser ut på den aktuella UPS:en men generellt sett kan sägas att laddning av ett blybatteri inte kräver en speciellt intelligent laddade utan är ganska basic (till skillnad mot exempelvis mobiltelefonbatterier). Det är därför sannolikt bara att plugga in batteriet.

urk skrev:
Ja, nya batterier = tuta och kör.
Lova inte för mycket. Visserligen är väl det vanligaste felet att batterierna tar slut men det kan ju faktiskt finnas någon annan anledning till att ups:en skrotades.

it-snubben skrev:
Lova inte för mycket. Visserligen är väl det vanligaste felet att batterierna tar slut men det kan ju faktiskt finnas någon annan anledning till att ups:en skrotades.
Ja, såklart kan det ju vara så men om du hittar en Laptop i ett soprum så kan den ju också vara trasig. Eller fungera.

I vilket fall som helst finns det ofta lite ström kvar i batterierna, tillräckligt för någon minut eller så. Då är det ju lätt att testa funktionen om man nu skulle hitta en i soprummet.

Jo, visst kan det vara så.

Men som jag uppfattade Rolis beskrivning så var ups:en helt "död". Jag tycker inte att den borde vara det om den har nätspänning in även fast batterierna skulle vara slut.

it-snubben skrev:
Jo, visst kan det vara så.

Men som jag uppfattade Rolis beskrivning så var ups:en helt "död". Jag tycker inte att den borde vara det om den har nätspänning in även fast batterierna skulle vara slut.
Jag få i allafall inte igång den. Bytet berodde inte på att den var kass utan snarare att den blev för liten, om jag minns rätt. Innan jag "tog hand" om den så stod den säkert ett halvår utan spänning, sedan har den stått i min bra att ha hylla 4-5 år innan jag började fundera över ett användningsområde (dock den senaste tiden med urkopplade batterier). Så batterierna är helt väck.

Får väl ansluta ett bilbatteri som jag har hemma och se vad som händer.

roli: om det är en gammal onlineups utan bypass, så går all ström genom batterierna, är dom slut (kortis) då kan den inte starta

elSva: om du nödvändigt ska köpa batteri på biltema, köp ett fritidsbatteri, eller ännu hellre köp ett fritidsbatteri från någon som har mer bly i batterierna än biltema.

Sen är det en liten risk med att sätta i större batteri i en liten offline/stand-by ups. Om den är byggd för att köras i ca 8 minuter och det inte finns någon fläkt kan den bli väl varm efter en halvtimma eller timma eller hur länge ditt bilbatteri nu köper.

En onlineups kan köras hur länge som helst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.