Hallå,

Jag och flickvännen kommer inom några dagar att köpa en tomt utanför Graz här i Österrike och är i början av vårt husplanerande. Vi tänker att huset ska beräknas till under 36 kWh/m2 och år i energibehov, eftersom man får rätt bra bidrag om man kommer under det. Huset kommer mest troligt bli ett 1,5-plans trähus på runt 130-140 m2 över en sutterängkällare.

Taket (runt 45 graders lutning) kommer hamna i sydostlig riktning (ca 55 graders avvikelse från söder), men vad jag kan förstå är det inte speciellt mycket man tappar i effekt jämfört med optimalläget om vi skulle installera solceller och solfångare där. Man får bidrag om man kommer över 10 m2 solfångare och 1,5 kW solceller, så det är väl där någonstans vi landar med det. Det är väl en annan fråga, men även om det inte funkar på taket så kommer vi försöka hitta en lösning för att installera det någonstans.

Så, med de förutsättningarna, vad för slags ytterligare uppvärmning behöver vi? Jag har hela tiden tänkt en vattenmantlad pellets/ved-kamin som huvudsaklig uppvärmningskälla, men är det overkill med ett så välisolerat hus? Räcker det med något slags luftväxlingssystem och en vanlig enkel vedkamin för trivseleldning och hjälp av elpatron vid de riktiga temperaturdipparna? Eller är det bättre att helt skippa luftväxlingssystem och bara ha en pellets/ved-kamin (eller enbart pellets eller enbart ved)?

Vi vill försöka hålla nere kostnaderna så bra det går vid bygget och inte överdimensionera uppvärmningen, men samtidigt lägga pengarna på rätt ställe förstås. Kan väl även nämna att elen är rätt dyr här, vilket tillsammans med installationskostnaderna gör att jag tycker att berg-/jordvärme är mindre intressant. Men det hade varit intressant med lite input!

FTX tillsammans med en luftvärmepump borde fungera bra.
FTX bör du ha oavsett uppvärmning om du vill komma ner i förbrukning.

Tack för svar sblixten, har läst mer om FTX och det verkar väl vettigt att satsa på. Jag är dock väldigt känslig för drag - behöver jag oroa mig över det? Märker man av att det "blåser"?

Det blir inte mer drag från ventillationen för att du har ftx.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.