6 076 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Uppvärmning friggebod
Sida 1 av 2
Hej
Har en liten bod på tomten som är väl runt en 9 kvm.
Boden är isolerad. Hur bra vet jag inte, den byggdes av tidigare ägare. Den står på plintar.
Vi har mest haft den som förråd men nu är tanken att fixa till den lite och ha den mer som ett kontor men även förvara saker i.
Sitter och funderar på uppvärmning och vad man ska satsa på. Bostadshuset har fjärrvärme men det är inget som är värt pengarna att koppla in sig på. Tror det blir för stor kostnad. Vi har några el-element över som tanken var att ha i boden. Men nu i dessa tider har jag börjat fundera på annan lösning. Är det tex mer prisvärt att hitta tex en begagnad luftvärmepump att köra med, antar man inte får installera dom själv så då tillkommer en kostnad. Kanske lika bra då att köpa en ny med installation finns ju några som inte är allt för dyra. Men är det värt den kostnaden när vi ändå har element?
Eller hur ska man tänka, vilken uppvärmning ska man satsa på?
Har en liten bod på tomten som är väl runt en 9 kvm.
Boden är isolerad. Hur bra vet jag inte, den byggdes av tidigare ägare. Den står på plintar.
Vi har mest haft den som förråd men nu är tanken att fixa till den lite och ha den mer som ett kontor men även förvara saker i.
Sitter och funderar på uppvärmning och vad man ska satsa på. Bostadshuset har fjärrvärme men det är inget som är värt pengarna att koppla in sig på. Tror det blir för stor kostnad. Vi har några el-element över som tanken var att ha i boden. Men nu i dessa tider har jag börjat fundera på annan lösning. Är det tex mer prisvärt att hitta tex en begagnad luftvärmepump att köra med, antar man inte får installera dom själv så då tillkommer en kostnad. Kanske lika bra då att köpa en ny med installation finns ju några som inte är allt för dyra. Men är det värt den kostnaden när vi ändå har element?
Eller hur ska man tänka, vilken uppvärmning ska man satsa på?
Beror helt på hur mycket tid du hade tänkt vara där. Om du bara ska vara där några timmar i veckan kan du ha elelement och brassa på en timme innan du ska jobba där, och stänga helt när du inte ska vara där. ska du kontorsarbeta 8 timmar om dan är det nog bättre med värmepump
P Plutus skrev:
Åtta timmar blir det nog inte, men ska ju hålla en ok värme dygnet runt. Kanske blir att vi tex har vinterkläder där i en garderob.
Frågan är vad en värmepump kan kosta med en installation. Finns ju nya för 9000 med installation (vad det nu är för kvalitet) eller om det funkar med en begagnad? Är ju ingen jätte yta så kändes som en värmepump var overkill. Men med dessa elpriser så kanske det ändå är värt det.
Luftluftvärmepump är ju bäst. Då kan du dessutom sänka när du inte är där (10° kanske?). LLVP är sjukt snabb på att värma. Det finns billiga små också, de kan du köpa nya och du tjänar in pengarna på ett par år bara.
Om du har planer på timdebitering (elbil?), Så kan du värma mer på natten och sänka på dagen också.
Om du har planer på timdebitering (elbil?), Så kan du värma mer på natten och sänka på dagen också.
Hur är en sådan här Väggmonterad luftvärmepump/AC för 30m² - Köp online till 40-60% lägre pris pris - Outl1 ?
Out1 kanske inte är bästa stället att handla från men kanske finns något liknade?
Edit, hittade denna också, QLIMA WDH129 Monoblock Luftvärmepump/AC Luft & värme - Köp på MediaMarkt.se
Men den har ingen riktig ute del och kräver då ingen installation.
Låter ju som det är bättre att satsa på en luftvärmepump och inte köra på element.
Out1 kanske inte är bästa stället att handla från men kanske finns något liknade?
Edit, hittade denna också, QLIMA WDH129 Monoblock Luftvärmepump/AC Luft & värme - Köp på MediaMarkt.se
Men den har ingen riktig ute del och kräver då ingen installation.
Låter ju som det är bättre att satsa på en luftvärmepump och inte köra på element.
Qlima har detta i sitt datablad:
SEER / SCOP¹ W/W 2.6 3.1
Inte så imponerande då det knappast ens är under svenska förhållanden. Och med en prislapp på 10kkr så finns det mer att få för pengarna. Men jag gillade enkelheten. Har man ingen uteenhet så kan man inte skicka ut så mycket kyla/värme heller.
Enheten från Qutl1 har ett COP på 3,10 och ungefär samma pris.
Då hade jag alla dagar i veckan hellre gått denna vägen (som har ett CoP på 4 till halva priset + installation):
- https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-022113/
SEER / SCOP¹ W/W 2.6 3.1
Inte så imponerande då det knappast ens är under svenska förhållanden. Och med en prislapp på 10kkr så finns det mer att få för pengarna. Men jag gillade enkelheten. Har man ingen uteenhet så kan man inte skicka ut så mycket kyla/värme heller.
Enheten från Qutl1 har ett COP på 3,10 och ungefär samma pris.
Då hade jag alla dagar i veckan hellre gått denna vägen (som har ett CoP på 4 till halva priset + installation):
- https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-022113/
har ännu inte bestämt vilken uppvärming jag ska köra på i friggeboden. Vill ha något billigt enkelt och fungerade.
Vad sägs om en portabel ? Typ som denna https://duab.se/garage-verkstad/var...zdetTRUUxY0IQFkA-qHFhvTfMBJDGrCYaAiwhEALw_wcB
Är ju halva priset. Boden kommer ju bara användas som ett kontor ibland och lite förvarning. Ingen sovplats eller så. Hade ju varit skönt att ha en utan någon stor utedel. Men kanske är alla dom enkla inte så bra. Någon som testat en portabel eller sådan utan utedel som jag länkar till i början och kan säga hur dom fungerar?
Vad sägs om en portabel ? Typ som denna https://duab.se/garage-verkstad/var...zdetTRUUxY0IQFkA-qHFhvTfMBJDGrCYaAiwhEALw_wcB
Är ju halva priset. Boden kommer ju bara användas som ett kontor ibland och lite förvarning. Ingen sovplats eller så. Hade ju varit skönt att ha en utan någon stor utedel. Men kanske är alla dom enkla inte så bra. Någon som testat en portabel eller sådan utan utedel som jag länkar till i början och kan säga hur dom fungerar?
Synar den hårt. Inga beskrivningar av hur värmen hanteras, ingen beskrivning av hur den skall kopplas in för att ge värme...
Edit: Jag tror att den fungerar som ett rent element vid uppvärmning...
Edit: Jag tror att den fungerar som ett rent element vid uppvärmning...
Så antaglingen ingen höjdare då. Vad hade ni valt om ni skulle värma upp ett 10m2 stort kontor/förråd ?
Vill ju inte ha någon jättedyr lösning, men det ska ju även funka. Man ska ju kunna sitta där på vintern och inte frysa samt störa sig på att den låter för mycket.
Finns ju även på amazon, https://www.amazon.se/Växelriktare-...7b-8f47-a3b8f6c792e4&pd_rd_i=B08H52FLKQ&psc=1 Men det kanske är rent skräp.
Helst vill man ju hitta en lösning runt 5000-7000 men det kanske är omöjligt?
Vill ju inte ha någon jättedyr lösning, men det ska ju även funka. Man ska ju kunna sitta där på vintern och inte frysa samt störa sig på att den låter för mycket.
Finns ju även på amazon, https://www.amazon.se/Växelriktare-...7b-8f47-a3b8f6c792e4&pd_rd_i=B08H52FLKQ&psc=1 Men det kanske är rent skräp.
Helst vill man ju hitta en lösning runt 5000-7000 men det kanske är omöjligt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
En LLVP som skall värma 9-10 kvm 
Den kommer att gå mycket on/off , inte bra för livslängd och COP .
Kolla först förbrukningen med elelement , blir det för kostsamt så kan man fundera på ngn annan lösning .
Den kommer att gå mycket on/off , inte bra för livslängd och COP .
Kolla först förbrukningen med elelement , blir det för kostsamt så kan man fundera på ngn annan lösning .
Har man timtaxa så lovar jag att ackumulatortank av VV-beredare blir den billigaste lösningen. Man får varmvatten för handtvätt i stugan på köpet (om man behöver det).Tomture61 skrev: