6 477 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Uppvärmning av hus, 280 kvm + 140 kvm
Sida 1 av 2
Hej,
Jag är intresserad av ett hus som är på ca. 280 kvm boyta fördelat på två plan, plus 140 kvm källare. Huset är en gammal skola från 30-talet med allt vad det innebär. Högt i tak, stora fönster på nedervåningen, etc.
Säljaren har nämnt att uppvärmingskostnader ligger på ca 45 tkr per år för en familj på fyra pers, enligt en energideklaration gjord för ca 6 år sedan ligger energiförbrukningen på ca 98 per kvm/år. Huset har idag 2-glasfönster och uppvärmningen sköts av luft-vatten värmepump till golvvärme och radiatorer.
Har ni några bra förslag på hur man skulle kunna minska värmekostnaderna? Kan det vara värt att byta till bergvärme eller 3-glasfönster, eller kanske både och? Budgeten är inte obegränsad, så det handlar väl främst om vad som skulle kunna tänkas vara mest värt.
Tack på förhand för alla tips!
Edit: Jag är ber om ursäkt om inlägget hamnar i fel forum och kanske skulle passat bättre på annat håll.
Jag är intresserad av ett hus som är på ca. 280 kvm boyta fördelat på två plan, plus 140 kvm källare. Huset är en gammal skola från 30-talet med allt vad det innebär. Högt i tak, stora fönster på nedervåningen, etc.
Säljaren har nämnt att uppvärmingskostnader ligger på ca 45 tkr per år för en familj på fyra pers, enligt en energideklaration gjord för ca 6 år sedan ligger energiförbrukningen på ca 98 per kvm/år. Huset har idag 2-glasfönster och uppvärmningen sköts av luft-vatten värmepump till golvvärme och radiatorer.
Har ni några bra förslag på hur man skulle kunna minska värmekostnaderna? Kan det vara värt att byta till bergvärme eller 3-glasfönster, eller kanske både och? Budgeten är inte obegränsad, så det handlar väl främst om vad som skulle kunna tänkas vara mest värt.
Tack på förhand för alla tips!
Edit: Jag är ber om ursäkt om inlägget hamnar i fel forum och kanske skulle passat bättre på annat håll.
En rejäl bergvärmepump med rätt dimensionerad borra borde ta bort behovet av el-tillskott som man kan misstänka behövs nu med luft-vatten. Isolering är så klart också bra att se över, tre-glas fönster och lite isolering i övriga väggar gör nog tyvärr inte så stor effekt utan man behöver se över hela
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Jag tror faktiskt att Pellets kan öka kostnaden. Dessutom är det värt att slippa besväret med pellets.
Beroende på vad det är för luft-vatten värmepump kan den vara väldigt effektiv.
Tyvärr finns det oftast inget enkelt sätt men en översyn och genomgång av klimatskal (fönster, vägg, tak, golv), ventilation och värmesystem behöver man göra.
Ska t.ex. Taket läggas om kan man tilläggsisolera där.
Beroende på vad det är för luft-vatten värmepump kan den vara väldigt effektiv.
Tyvärr finns det oftast inget enkelt sätt men en översyn och genomgång av klimatskal (fönster, vägg, tak, golv), ventilation och värmesystem behöver man göra.
Ska t.ex. Taket läggas om kan man tilläggsisolera där.
När vi flyttade till nuvarande hus så gick vi från bekymmerslös fjärrvärme i det gamla huset till pelletspanna med säckar i det nya huset. Efter 2 månader så blev det bergvärmepump istället, kostade en slant men det gör även pellets och det som avgjorde för oss var det (jävliga) lassandet med säckar och passning av pannan matarskruvar hänger upp sig även på ganska "moderna" grejer och sovandet. Det är sällan så smidigt som det görs gällande när det kommer till skötsel.Johannes Carlsson skrev:
Jag tror faktiskt att Pellets kan öka kostnaden. Dessutom är det värt att slippa besväret med pellets.
Beroende på vad det är för luft-vatten värmepump kan den vara väldigt effektiv.
Tyvärr finns det oftast inget enkelt sätt men en översyn och genomgång av klimatskal (fönster, vägg, tak, golv), ventilation och värmesystem behöver man göra.
Ska t.ex. Taket läggas om kan man tilläggsisolera där.
Hej!
Tack så mycket för era svar, det uppskattas!
Jag sak ta reda på vad det är för luft-vatten värmepump de har och om den orkar med helt och håller under de kallare månaderna. Jag återkommer när jag har mer info. Att börja med att gå över klimatskalet lockar inte supermycket. Sambon vädrar i tid och otid, så det känns alltid som att det är minusgrader. Jag kanske får inse att det är mitt kall här i livet, att gå runt och frysa inomhus.
Tack så mycket för era svar, det uppskattas!
Jag sak ta reda på vad det är för luft-vatten värmepump de har och om den orkar med helt och håller under de kallare månaderna. Jag återkommer när jag har mer info. Att börja med att gå över klimatskalet lockar inte supermycket. Sambon vädrar i tid och otid, så det känns alltid som att det är minusgrader. Jag kanske får inse att det är mitt kall här i livet, att gå runt och frysa inomhus.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Man kan alltid försöka, fräsch luft utan att kyla ner huset är hela vitsen med ett FTX system 
Du får nog ta reda på varför det ska vädras, antingen är det bara någon slags noja, typ "Mamma sa alltid att man ska vädra..." eller så är det för att luften inte känns bra,
Jag har förut i hela mitt liv bott i olika hyresrätter, och luften har helt utan överdrift varit väldigt hrrmm, ...varierande i kvalitet, men rätt ofta ganska usel.
Och till detta har jag också varit van vid att se imma på fönster vintertid osv.
Nu i vårt nybyggda hus med vettigt dimensionerad ventilation med återvinning av värmen, så har vi alltid fantastiskt bra luft, och aldrig någon imma på fönster, utom i badrummet en 10 minuter efter dusch, sen är det också borta.
Vad ni måste göra med huset är att tilläggsisolera, troligen ordna en bra ventilation med återvinning (dvs FTX), installera en mycket rejäl luft-vatten-värmepump, OBS rejäl, ifall ni bor längs söderut i Sverige. Bor ni mer norrut är det bergvärmepump ni ska satsa på. OK, detta beror iofs på markförhållanden också, så säg antingen jord eller bergvärme.
Men det allra första att göra är att gå genom hela huset, fixa och byta alla dåliga tätningslister i fönster och dörrar. Leta efter ev drag, och täta sånt.
Ett dragigt hus kan förlora lika mycket energi där som det i övrigt går genom väggarna.
Jag har förut i hela mitt liv bott i olika hyresrätter, och luften har helt utan överdrift varit väldigt hrrmm, ...varierande i kvalitet, men rätt ofta ganska usel.
Och till detta har jag också varit van vid att se imma på fönster vintertid osv.
Nu i vårt nybyggda hus med vettigt dimensionerad ventilation med återvinning av värmen, så har vi alltid fantastiskt bra luft, och aldrig någon imma på fönster, utom i badrummet en 10 minuter efter dusch, sen är det också borta.
Vad ni måste göra med huset är att tilläggsisolera, troligen ordna en bra ventilation med återvinning (dvs FTX), installera en mycket rejäl luft-vatten-värmepump, OBS rejäl, ifall ni bor längs söderut i Sverige. Bor ni mer norrut är det bergvärmepump ni ska satsa på. OK, detta beror iofs på markförhållanden också, så säg antingen jord eller bergvärme.
Men det allra första att göra är att gå genom hela huset, fixa och byta alla dåliga tätningslister i fönster och dörrar. Leta efter ev drag, och täta sånt.
Ett dragigt hus kan förlora lika mycket energi där som det i övrigt går genom väggarna.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Walkeroo, du nämner att det är en gammal skola byggt på 1930-talet. Man ser då framför sig en röd tegelbyggnad. Då har den säkert ingen värmeisolering alls i väggarna, bara murade tegelväggar.
Är det då inte svårare att tilläggsisolera, jag menar att montera värmeisolering på ytterväggarna?
Är det då inte svårare att tilläggsisolera, jag menar att montera värmeisolering på ytterväggarna?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Ett tips för att minska värmeförlusterna genom fönstren utan att riva ut och ersätta fullt fungerande ev kulturvärdefulla 2-glas: sätt in skivor av PET mellan bågarna. Enkelt och mycket prisvärt. Här köpte vi skivorna
http://www.stocksundet.se/plastskivor-pet-glasklar-blank/4
http://www.stocksundet.se/plastskivor-pet-glasklar-blank/4
Om man enbart beaktar värmeledningen via glas och PET-plast, så minskar faktisk en PET-skiva värmeförlusterna en hel del. Men det förekommen en del konvektion också.
En glasruta är väl ca 2,0 mm tjock, och det finns två i ett 2-glasfönster, alltså 4 mm glas.
Värmeledningsförmåga glas = 0,76 [W/(m K)]
Värmeledningsförmåga PET = 0,24 [W/(m K)]
Värmeledningsförmåga polykarbonat = 0,20 [W/(m K)]
Ett 2-glas fönster (utan PET-skikt klart) har k-värde, dvs värmegenomgångstal, på ca 3,0 W/(m2 K).
Då beaktas även luftskikten på in- och utsidan.
A= fönsterytan [m2]
DeltaT= temperaturskillnad mellan inte och ute, [K]
k-värde = värmegenomgångstal, [W/(m2 K)].
Q = A * DeltaT * k-värde = 1 * 20 * 3 = 60 W.
Ett modernt energieffektivt fönster har k-värde på ca 1,2 W/(m2 K).
Ett 1-glasfönster har k-värde på ca 5,9 W/(m2 K).
En glasruta är väl ca 2,0 mm tjock, och det finns två i ett 2-glasfönster, alltså 4 mm glas.
Värmeledningsförmåga glas = 0,76 [W/(m K)]
Värmeledningsförmåga PET = 0,24 [W/(m K)]
Värmeledningsförmåga polykarbonat = 0,20 [W/(m K)]
Ett 2-glas fönster (utan PET-skikt klart) har k-värde, dvs värmegenomgångstal, på ca 3,0 W/(m2 K).
Då beaktas även luftskikten på in- och utsidan.
A= fönsterytan [m2]
DeltaT= temperaturskillnad mellan inte och ute, [K]
k-värde = värmegenomgångstal, [W/(m2 K)].
Q = A * DeltaT * k-värde = 1 * 20 * 3 = 60 W.
Ett modernt energieffektivt fönster har k-värde på ca 1,2 W/(m2 K).
Ett 1-glasfönster har k-värde på ca 5,9 W/(m2 K).
Redigerat:
Tanken på jordvärme slog mig faktiskt när jag var ute med hunden vid 3-tiden natten till idag. Ska ta och läsa på lite mer gällande berg- vs. jordvärme. Huset ligger relativt långt norr ut, några mil från Sundsvall. Om det blir ett köp så kommer det självklart att bli en generell översyn av lister och dylikt. Men alltid bra att bli påmind. Tack!Mikael_L skrev:
...
Vad ni måste göra med huset är att tilläggsisolera, troligen ordna en bra ventilation med återvinning (dvs FTX), installera en mycket rejäl luft-vatten-värmepump, OBS rejäl, ifall ni bor längs söderut i Sverige. Bor ni mer norrut är det bergvärmepump ni ska satsa på. OK, detta beror iofs på markförhållanden också, så säg antingen jord eller bergvärme.
Men det allra första att göra är att gå genom hela huset, fixa och byta alla dåliga tätningslister i fönster och dörrar. Leta efter ev drag, och täta sånt.
Ett dragigt hus kan förlora lika mycket energi där som det i övrigt går genom väggarna.
Inser nu att jag visst utelämnade vilket material huset är byggt av. Det är en trästomme.A Arnodt skrev:
PET, den lösningen har jag aldrig hört tidigare, men intressant! Jag ska genast lusläsa Internet om PET-skivor och dess egenskaper.Stenolofanders skrev:
Jag har klarat mig hyfsat bra genom livet med en 1:a i matte B, men det är vid sådana här tillfällen jag sitter som ett ? och påminns över hur korkat det var att skolka från just de lektionerna. Men stort tack för dina uträkningar! Som jag svarade Stenolofanders, det där med PET-skivor ska jag helt klart läsa mer om.A Arnodt skrev:Om man enbart beaktar värmeledningen via glas och PET-plast, så minskar faktisk en PET-skiva värmeförlusterna en hel del. Men det förekommen en del konvektion också, men vi bortse från det.
Vi bortser från att det finns värmeisolerade luft mellan de två glasrutorna.
...
Q = A*DeltaT * (1 / (s1/lamda1 + s2/lamda2 + s3/lamda3 + osv ) ) [W]
...
En 0,5 mm PET-skiva skulle alltså minska värmeledningsförlusterna via fönstren med ca 28 %. Men om även luftskikten på glasen beaktas blir minskningen av värmeförlusterna via fönstren kanske bara 5 à 10 %.
Ska man göra sig besväret att montera dit sådana, kanske bättre att välja 0,8 mm eller tjockare.
Polykarbonat har lägre värmeledningsförmåga än PET, så man borde då välj den.
Hur länge håller PET sig glasklar? En säsong? Hur ofta måste man byta?
