Finns det någon här som har tid och lust att förklara så tydligt som möjligt hur jag ändrar min KMP PX21 för att börja använda 6mm?
Vill ha en så optimal inställning/anpassning som bara möjligt, och gärna väldigt enkelt förklarat (steg-för-steg).

Brännaren sitter på en gammal panna, CTC 1100 Ekonomi.

Jag har eldat med 8mm i några år och det har fungerat relativt bra, men tycker att brännarröret blir väldigt sotigt och jag tror att min modell är bättre lämpad för 6mm(?).

Stort tack på förhand!

Redigerat:
Kanske bättre du går in på Pelletsforum, där finns nog dom riktiga exsperterna på pelletsbrännare av olika fabrikat.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kanske bättre du går in på Pelletsforum, där finns nog dom riktiga exsperterna på pelletsbrännare av olika fabrikat.
Jag har såklart redan postat samma inlägg där, men jag tänkte effektivisera det lite.
Tänk ändå för tipset.

Guldstrand Guldstrand skrev:
Jag har såklart redan postat samma inlägg där, men jag tänkte effektivisera det lite.
Tänk ändå för tipset.
Då får du nog ett svar om någon tid.

Kör px21 finns ingen speciell inställning för 6mm
Däremot så justerar man pot1 lite nån mm i taget
O kollade lågan om den är gul o inte röd

Kontrollpanel för px21 med potentiometrar för justering av bränsle- och luftmängd samt panninställningar.

H Håbbe01 skrev:
Kör px21 finns ingen speciell inställning för 6mm
Däremot så justerar man pot1 lite nån mm i taget
O kollade lågan om den är gul o inte röd

[bild]
Ok! Och du kör med 6mm?

Ok! Och du kör med 6mm?
Kör med 8 ser ingen poäng att byta. Har du sot så är brännaren inte optimalt inställd för din pellets. Kan skilja sig mellan olika leveranser

H Håbbe01 skrev:
Kör med 8 ser ingen poäng att byta. Har du sot så är brännaren inte optimalt inställd för din pellets. Kan skilja sig mellan olika leveranser
Jag har läst på flera sidor att 6mm skulle vara "bättre" för dessa typer av brännare.
Att det bl a skulle ge en något effektivare och renare drift etc. Därför jag undrar.

Jag har läst på flera sidor att 6mm skulle vara "bättre" för dessa typer av brännare.
Att det bl a skulle ge en något effektivare och renare drift etc. Därför jag undrar.
Då e det bara o prova

H Håbbe01 skrev:
Då e det bara o prova
Känns sådär att "bara prova", därför frågar jag efter råd och feedback.
Men tack för dina svar.

Känns sådär att "bara prova", därför frågar jag efter råd och feedback.
Men tack för dina svar.
Hmm om du byter pellets till 6 och måste justera in mängden på brännaren pga sot vid 8 dvs för mycket pellets eller för lite luft, varför inte justera din brännare med den pellets du har? Obegripligt

H Håbbe01 skrev:
Hmm om du byter pellets till 6 och måste justera in mängden på brännaren pga sot vid 8 dvs för mycket pellets eller för lite luft, varför inte justera din brännare med den pellets du har? Obegripligt
Inte bara pga sot, utan för att 6mm tydligen ska ge en mer stabil och effektivare drift. Detta är bara vad jag har läst på flera sidor.

Du kan ju börja med att väga hur mycket den matar per tidsenhet, minut tex,med 8mm pellets. Sedan ställer du in den så att den matar lika mycket med 6mm pellets.

Därefter kan du börja finjustera genom att analysera rökgaserna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.