Hej!
Ska sätta upp en tv som väger 23,9 kg med ett väggfäste på en vägg bestående av 13 mm gips och 45 mm reglar.
Väggfästet är detta:
https://www.komplett.se/product/112...ord-och-vaggfaste/iiglo-vaggfaste-tv-tvw1442#
Hävstångsseffekten baseras alltså på den maximala längden från väggen och djupet då specificeras till 47 cm från vägg.
Jag hade tänkt montera detta med 4 stycken metallexpander M6 (molly). Eller är jag helt ute och cyklar?
Det följde med fransk skruv för montering, 8x90 mm. Därav kände jag att min tanke var lite klen...
Ska sätta upp en tv som väger 23,9 kg med ett väggfäste på en vägg bestående av 13 mm gips och 45 mm reglar.
Väggfästet är detta:
https://www.komplett.se/product/112...ord-och-vaggfaste/iiglo-vaggfaste-tv-tvw1442#
Hävstångsseffekten baseras alltså på den maximala längden från väggen och djupet då specificeras till 47 cm från vägg.
Jag hade tänkt montera detta med 4 stycken metallexpander M6 (molly). Eller är jag helt ute och cyklar?
Det följde med fransk skruv för montering, 8x90 mm. Därav kände jag att min tanke var lite klen...
Redigerat:
Vad menar du med "expanderbult" M6? Är det typ "Mollyskruv" eller likvärdigt?
Det redovisade fästet måste fästas i väggreglarna om du skall få det att hålla. Passar inte fästets hål får du först fästa en plywood skiva eller likv. i väggens reglar som du sedan skruvar fästet till.
Det redovisade fästet måste fästas i väggreglarna om du skall få det att hålla. Passar inte fästets hål får du först fästa en plywood skiva eller likv. i väggens reglar som du sedan skruvar fästet till.
Ska du endast skruva i reglarna? Får du det till att passa med fästet så är du ju hemma med vanlig träskruv. Alternativt kan man fästa en träskiva som du fäster i reglarna och målar i väggens färg. Sen skruvar du fästet i denna.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
N noupe skrev:
Först var tanken molly, men nu är jag tveksam att det räcker?
Fästet täcker ej reglarna (cc60).
Är enda chansen jag har då att sätta reglar utanpå väggen?
Nej, inte reglar. En tunn skiva av tex plywood eller annat trä som du målar i samma färg som väggen. Skivan går över två reglar och fästs med fyra skruvar. Sen skruvar du fästet i den.T Tummen86 skrev:
prickar du en regel med träskruv så är du ju hemma med att köra metallexpander på de övriga.
Annars tycker jag att du ska skära upp gipsen och lägga i en kortling bakom gipsen och sen spackla och måla så det blir osynligt. Inte sätta upp nån extra skiva för att skruva i. Möjligtvis om du bor i en sliten hyresrätt, men jag tycker att man lika gärna kan göra det ordentligt när man ändå håller på.
Annars tycker jag att du ska skära upp gipsen och lägga i en kortling bakom gipsen och sen spackla och måla så det blir osynligt. Inte sätta upp nån extra skiva för att skruva i. Möjligtvis om du bor i en sliten hyresrätt, men jag tycker att man lika gärna kan göra det ordentligt när man ändå håller på.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
N noupe skrev:
Reglar på ena sidan av fästet och Molly i andra? Eller leker jag bara med elden?
En tanke annars, slippa måla och kladd.
En snygg limskiva 18 mm, håller det tro?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Åtminstone två skruvar måste ju gå att fästa i regeln med ordentliga träskruvar? Att förlita sig enbart på en gipsskiva blir nog inte bra, även fast du använder mollyplugg. Själva fästet och pluggen håller nog, men det kan hända att hela skivan går sönder.
Så länge skruvarna fäster i skivan så går det bra. Osäker på vad definitionen av limskiva är?T Tummen86 skrev:
Skruv plus molly: skruvarna i regeln lossnar inte om man säger så, frågan är väl snarare om gipsskivan skadas med tiden. Ett alternativ är ju att centrera skivan över en regel med 2-3 skruvar om du verkligen vill hålla nere storleken på den.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 282 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 282 inlägg
Snap Toggle M6 gipsankare håller för 100kg/st i enkelgips. Håller utan problem för din TV. Har själv testat. Satte också upp överskåp i tvättstugan med 2st Snap Toggle per överskåp i enkelgips. Testade att hänga mig i infästningen (drygt 100kg) utan problem.
https://www.toggler-uk.com/toggler-snaptoggle-heavy-duty-plasterboard-fixings-bm6.html
Finns i välsorterade byggvarubutiker.
https://www.toggler-uk.com/toggler-snaptoggle-heavy-duty-plasterboard-fixings-bm6.html
Hej, kollade upp dessa Snap Toggle då jag ej använt de tidigare. Enligt information jag hittar kräver de dessvärre 48mm fritt utrymme bakom skivan. Det är ändå 3 mm för mycketThomas59 skrev:
Snap Toggle M6 gipsankare håller för 100kg/st i enkelgips. Håller utan problem för din TV. Har själv testat. Satte också upp överskåp i tvättstugan med 2st Snap Toggle per överskåp i enkelgips. Testade att hänga mig i infästningen (drygt 100kg) utan problem.
[länk]