whatking whatking skrev:
Huset kostar ca 1,5milj. Vilket skulle ge mig en månadskostnad på ca 7500-8000 med lån, ränta, amortering och driftkostnader. Naturligtvis skulle jag aldrig sätta mig själv i skiten med betalningsanmärkningar och kronofogden. Vad tror folk egentligen. Att jag råkar bli arbetslös nu är förstås en tillfällighet. Jag kommer att leva på a-kassa tills jag hittar något nytt och med alla räkningar betald får jag ca 6k kvar att leva på. Inga borgenärer i mitt lån. Bara jag. Skulle ha ca 100k undansparat efter köpet. Inga andra lån.
Nu till min fråga tack, jag frågade inte vad som händer om man skiter att betala räkningarna...
Tja, det kanske kan vara värt att kolla upp arbetsmarknaden på orten där huset ligger, dvs faktiskt börja söka andra jobb innan du blir arbetslös..

Ett av grundkraven i a-kassans regelverk är att du söker jobb i hela landet, och det är ju tråkig att behöva sälja kåken och flytta bara för att det du vill jobba med inte finns på orten...

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Min bror köpte hus i vintras o blev sen uppsagd men innan han slutat på jobbet så gjordes hela affären klart utan o ens yppa nå sånt för banken. Han var lite orolig men sen löste de sig med nytt jobb ändå

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Gå till din arbetsgivare idag och begär ett anställningsintyg. Då du inte är uppsagd kan de bara intyga att du är anställd, lön osv. Det tillsammans med tre senaste lönespecarna lär säkra ditt lån.

Vid köpet av min första lägenhet var jag på visning på måndag, blev uppsagd på tisdag och skrev papper på lägenheten på torsdagen. Och allt gick finfint. Tänk dock igen NOGA hur du tänkt lösa din ekonomi och köp inget dyrt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
H Hans G2 skrev:
Gå till din arbetsgivare idag och begär ett anställningsintyg. Då du inte är uppsagd kan de bara intyga att du är anställd, lön osv. Det tillsammans med tre senaste lönespecarna lär säkra ditt lån.

Vid köpet av min första lägenhet var jag på visning på måndag, blev uppsagd på tisdag och skrev papper på lägenheten på torsdagen. Och allt gick finfint. Tänk dock igen NOGA hur du tänkt lösa din ekonomi och köp inget dyrt.
För lånet krävs deklarerad inkomst.
För att räkna på nuvarande inkomst så vill de gärna titta på timlönen.
Men de kanske blivit slappare sen 2017. Men då kollades inkomsten upp ett par år bak iallafall.

Rkarlsson skrev:
För lånet krävs deklarerad inkomst.
För att räkna på nuvarande inkomst så vill de gärna titta på timlönen.
Men de kanske blivit slappare sen 2017. Men då kollades inkomsten upp ett par år bak iallafall.
Deklarerad inkomst har jag, och det sa bankmannen till mig nu när jag pratade att det inte spelar någon roll. Det är ju framåt i tiden man har lånet, inte bakåt. Exakt så sa dom. Ja dom vill se mitt anställningskontrakt. Men allt sånt här är säkert olika från bank till bank och person till person.

H Hans G2 skrev:

Problemet blir väl om tillträdet är om 3 mån. Det är då lånet skall tas. Då är du arbetslös och det blir svårt att få ett lån. Nytt jobb genast?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
whatking whatking skrev:
Deklarerad inkomst har jag, och det sa bankmannen till mig nu när jag pratade att det inte spelar någon roll. Det är ju framåt i tiden man har lånet, inte bakåt. Exakt så sa dom. Ja dom vill se mitt anställningskontrakt. Men allt sånt här är säkert olika från bank till bank och person till person.
Det är säkert olika. Men det är ju faktiskt så att de flesta banker vill se vad du haft i årsinkomst.

Kan du svara på frågan vad du menade med intyg nu när du missade det? Skulle arbetsgivaren skriva ett intyg på att du inte hade en aning nu istället för om 2 veckor ? Den var lite diffus.

whatking whatking skrev:
Huset kostar ca 1,5milj. Vilket skulle ge mig en månadskostnad på ca 7500-8000 med lån, ränta, amortering och driftkostnader. Naturligtvis skulle jag aldrig sätta mig själv i skiten med betalningsanmärkningar och kronofogden. Vad tror folk egentligen. Att jag råkar bli arbetslös nu är förstås en tillfällighet. Jag kommer att leva på a-kassa tills jag hittar något nytt och med alla räkningar betald får jag ca 6k kvar att leva på. Inga borgenärer i mitt lån. Bara jag. Skulle ha ca 100k undansparat efter köpet. Inga andra lån.
Nu till min fråga tack, jag frågade inte vad som händer om man skiter att betala räkningarna...
Dåså varför ens ta upp något med banken?

Det beror väl på. I samband med pantbrev och annat inför tillträdet fick vi skriva på (igen) att de uppgifter vi lämnat var korrekta och aktuella. Hinner man få ändrat inkomst innan de sista dokumenten är påskrivna och behöver signera något liknande så gör man egentligen fel. Sen huruvida banken kontrollerar att de inkomster som har uppgetts verkligen kommer in på lönekontot vet jag inte. SBAB t.ex. kräver ju inte ens att man har lönekonto hos dem, så det är väl tveksamt att kontroller görs på annat än det föregående årets inkomst.

whatking whatking skrev:
Jag har råd med det löpande kostnaderna. Dock ser det ut som att jag isåfall skriver skuldebrevet ungefär samtidigt som jag slutar jobbet. Och jag tänker att OM jag får frågan senare om jag visste om att jag skulle bli uppsagd så kan jag eventuellt i värsta fall säga att jag fick sparken och fick gå hem samma dag. Men personligen tror jag inte att jag hamnar i den sitsen. Men man blir ändå nojig.
Varför skulle ställa frågan?

D Dr Jumping Jack skrev:
Problemet blir väl om tillträdet är om 3 mån. Det är då lånet skall tas. Då är du arbetslös och det blir svårt att få ett lån. Nytt jobb genast?
Men Låneansökan som det heter skrivs ju inte vid tillträde utan innan dvs 3 månader.
Vem skriver låneansökan på tillträdesdagen?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Varför skulle ställa frågan?
Det jag undrade egentligen är om banken kan göra något när jag redan har flyttat in och de kanske får för sig att kolla mitt kontoutdrag. Men tycker det låter otroligt nu när jag tänkt efter.

D Dr Jumping Jack skrev:
Jag har snackat med mäklaren och tillträde kan ske ganska snart så det är bra.

R
Ett hus är inte bara: lån, ränta, amortering och driftkostnader…

Exakt vad har du räknat in i driftskostnader?

R RalleB skrev:
Ett hus är inte bara: lån, ränta, amortering och driftkostnader…

Exakt vad har du räknat in i driftskostnader?
Allt som mäklaren har räknat in. Sen har jag som sagt drygt 100k över efter ev köp till ev. reparationer,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.