17 190 läst ·
66 svar
17k läst
66 svar
Uppsagd efter kontraktskrivning
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Tja, det kanske kan vara värt att kolla upp arbetsmarknaden på orten där huset ligger, dvs faktiskt börja söka andra jobb innan du blir arbetslös..whatking skrev:
Huset kostar ca 1,5milj. Vilket skulle ge mig en månadskostnad på ca 7500-8000 med lån, ränta, amortering och driftkostnader. Naturligtvis skulle jag aldrig sätta mig själv i skiten med betalningsanmärkningar och kronofogden. Vad tror folk egentligen. Att jag råkar bli arbetslös nu är förstås en tillfällighet. Jag kommer att leva på a-kassa tills jag hittar något nytt och med alla räkningar betald får jag ca 6k kvar att leva på. Inga borgenärer i mitt lån. Bara jag. Skulle ha ca 100k undansparat efter köpet. Inga andra lån.
Nu till min fråga tack, jag frågade inte vad som händer om man skiter att betala räkningarna...
Ett av grundkraven i a-kassans regelverk är att du söker jobb i hela landet, och det är ju tråkig att behöva sälja kåken och flytta bara för att det du vill jobba med inte finns på orten...
Gå till din arbetsgivare idag och begär ett anställningsintyg. Då du inte är uppsagd kan de bara intyga att du är anställd, lön osv. Det tillsammans med tre senaste lönespecarna lär säkra ditt lån.
Vid köpet av min första lägenhet var jag på visning på måndag, blev uppsagd på tisdag och skrev papper på lägenheten på torsdagen. Och allt gick finfint. Tänk dock igen NOGA hur du tänkt lösa din ekonomi och köp inget dyrt.
Vid köpet av min första lägenhet var jag på visning på måndag, blev uppsagd på tisdag och skrev papper på lägenheten på torsdagen. Och allt gick finfint. Tänk dock igen NOGA hur du tänkt lösa din ekonomi och köp inget dyrt.
För lånet krävs deklarerad inkomst.H Hans G2 skrev:Gå till din arbetsgivare idag och begär ett anställningsintyg. Då du inte är uppsagd kan de bara intyga att du är anställd, lön osv. Det tillsammans med tre senaste lönespecarna lär säkra ditt lån.
För att räkna på nuvarande inkomst så vill de gärna titta på timlönen.
Men de kanske blivit slappare sen 2017. Men då kollades inkomsten upp ett par år bak iallafall.
Deklarerad inkomst har jag, och det sa bankmannen till mig nu när jag pratade att det inte spelar någon roll. Det är ju framåt i tiden man har lånet, inte bakåt. Exakt så sa dom. Ja dom vill se mitt anställningskontrakt. Men allt sånt här är säkert olika från bank till bank och person till person.Rkarlsson skrev:
Problemet blir väl om tillträdet är om 3 mån. Det är då lånet skall tas. Då är du arbetslös och det blir svårt att få ett lån. Nytt jobb genast?H Hans G2 skrev:Gå till din arbetsgivare idag och begär ett anställningsintyg. Då du inte är uppsagd kan de bara intyga att du är anställd, lön osv. Det tillsammans med tre senaste lönespecarna lär säkra ditt lån.
Det är säkert olika. Men det är ju faktiskt så att de flesta banker vill se vad du haft i årsinkomst.whatking skrev:
Kan du svara på frågan vad du menade med intyg nu när du missade det? Skulle arbetsgivaren skriva ett intyg på att du inte hade en aning nu istället för om 2 veckor ? Den var lite diffus.
Dåså varför ens ta upp något med banken?whatking skrev:
Huset kostar ca 1,5milj. Vilket skulle ge mig en månadskostnad på ca 7500-8000 med lån, ränta, amortering och driftkostnader. Naturligtvis skulle jag aldrig sätta mig själv i skiten med betalningsanmärkningar och kronofogden. Vad tror folk egentligen. Att jag råkar bli arbetslös nu är förstås en tillfällighet. Jag kommer att leva på a-kassa tills jag hittar något nytt och med alla räkningar betald får jag ca 6k kvar att leva på. Inga borgenärer i mitt lån. Bara jag. Skulle ha ca 100k undansparat efter köpet. Inga andra lån.
Nu till min fråga tack, jag frågade inte vad som händer om man skiter att betala räkningarna...
Det beror väl på. I samband med pantbrev och annat inför tillträdet fick vi skriva på (igen) att de uppgifter vi lämnat var korrekta och aktuella. Hinner man få ändrat inkomst innan de sista dokumenten är påskrivna och behöver signera något liknande så gör man egentligen fel. Sen huruvida banken kontrollerar att de inkomster som har uppgetts verkligen kommer in på lönekontot vet jag inte. SBAB t.ex. kräver ju inte ens att man har lönekonto hos dem, så det är väl tveksamt att kontroller görs på annat än det föregående årets inkomst.
Varför skulle ställa frågan?whatking skrev:
Jag har råd med det löpande kostnaderna. Dock ser det ut som att jag isåfall skriver skuldebrevet ungefär samtidigt som jag slutar jobbet. Och jag tänker att OM jag får frågan senare om jag visste om att jag skulle bli uppsagd så kan jag eventuellt i värsta fall säga att jag fick sparken och fick gå hem samma dag. Men personligen tror jag inte att jag hamnar i den sitsen. Men man blir ändå nojig.