Har köpt ett hus byggt 1969 (på betongplatta..) med ett badrum (3,2 m2) på bottenplan som är i behov av renovering. Golvet är idag uppreglat med träreglar som står på träklotsar direkt på betongplattan. Jag måste ta bort golvet eftersom jag måste byta ut den gamla sönderrostade gjutjärnsbrunnen.

Frågan är om jag ska göra ett nytt uppreglat golv eller fylla upp med betong istället?

Vi har tänkt lägga golvvärme och klinkers på golvet men torktiden för ett nytt betonggolv är väl ganska lång, 1-2 månader?

Hur tjocka var reglarna?

Mvh
Matte

Hej!

Inga kraftga reglar precis...de är 45x70 mm och lagda så att de bildar fall mot brunnen dvs det finns inget spacklat fall. Antalet klotsar och cc bör väl iofs uppväga klena reglar? Utrymmet mellan golv och platta är idag ca 120 mm och något lägre vid brunnen.
Troligtvis får jag lägga ny reglar ??? om det nu är att föredra.

Anledningen till min fråga är att jag tror att många (?) hus från denna tid har uppgjuten betongplatta i våtutrymmena.
Frågan är vad som är bäst, enklast?

Jonte

Gjut upp! Mycket säkrare konstruktion. Är det mycket att gjuta kan man göra som jag gjort hos en polare - en grovgjutning med Leca-blandning (mycket lättare att jobba med) och sedan gjuta en armerad betongkaka ovanpå. (Dessutom lättbilat den dag någon ska dra om rören.)

Enklast är att lägga skivor på reglarna, men ... enklast att5 göra ordentligt en gång för alla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.