AndersS skrev:
Måste kommentera:
TjöckTV hadeväl oftast en digitalbox för anslutning såvida det inte var något gammal analogt Comhem-nät. Så detta med signalkvalite kan man glömma, är mera av bild eller ingen bild. Och HDMI är bättre än gamla Scart.

Telia sänder bl.a. SVT1 och SVT2 i HD, 720p, vilket för många är vanligt använda kanaler.

Jag vill istället påstå att bilden i butikerna är dålig referens, ofta har de en "butiksinställning" som med överdrivna färger/ljus. Ska man ha den för att titta på TV ska man inte utgå från specialfilm som oftast är i butiken utan en be att få se TV-sändning. Hör upplösning på TV, t.ex. 4K, och standard-TV sändning kräver en stor omskalning för att fylla TVns display.
Har justerat om TV hos bekanta med t.ex. "dynamisk inställning", det de använder i butiken, som hemma blir onaturliga färger.

Idag gäller väl att minsta normalTV är 42" och standard runt 50".
Ts vill gå från tjock tv till en modernare. Han vill inte bli lurad på en plasma eller liknande som du gjorde. Han funderade på en begagnad. Att ändra inställningen på en tv när man kommer hem är vanligt. Har jag påstått något annat om hdmi? Hd 720 är en sämre kvalité än HD i 1080 men kallas ändå för hd. Tror du han bryr sig? Just nu har han Telia med vad det innebär. Hd är mer känsligt på signalkvaliten. Likadant som moderna mobiltelefoner.
Han tittar knappt på tv och svaret är anpassat för den nivån. "I dag gäller väl att minsta normalTV är 42 och standard runt 50". Så du tycker han ska gå från 28-32 tum till 50 eller varför inte 60 eller en projektor som han kan visa på en hel vägg. Passar den i hans rum? Han ville ha råd och enkla förklaringar. Ja du kan det här tillsammans med andra!

Redigerat:
slurppe99 skrev:
Ts vill gå från tjock tv till en modernare. Han vill inte bli lurad på en plasma eller liknande som du gjorde. Han funderade på en begagnad. Att ändra inställningen på en tv när man kommer hem är vanligt. Har jag påstått något annat om hdmi? Hd 720 är en sämre kvalité än HD i 1080 men kallas ändå för hd. Tror du han bryr sig? Just nu har han Telia med vad det innebär. Hd är mer känsligt på signalkvaliten. Likadant som moderna mobiltelefoner.
Han tittar knappt på tv och svaret är anpassat för den nivån. "I dag gäller väl att minsta normalTV är 42 och standard runt 50". Så du tycker han ska gå från 28-32 tum till 50 eller varför inte 60 eller en projektor som han kan visa på en hel vägg. Passar den i hans rum? Han ville ha råd och enkla förklaringar. Ja du kan det här tillsammans med andra!
Ta det lugnt, det är inget personligt utan sakliga inlägg på olika synsätt och jag fortsätter med det.

Om TS har Telia IPTV som du skriver, hade missat det, så är inte HD känsligare för signalkvalite. Däremot om IPTV går via xDSL så bör man kolla vilken bandbredd man kan få för att kunna få tillräckligt med Mbit/s för att använda HD-kanaler. Påverkar inte TV-valet då alla TV med kvalité har minst FullHD och TS noterade att kvalitet var en parameter som beaktades. (kör själv deras IPTV sedan 2006 via xDSL)

Att välja 42.50" ger idag bra valuta för pengarna, såvida sittavståndet är mindre än 2,5m för normal TV-sändning.

Och så citat "Han vill inte bli lurad på en plasma eller liknande som du gjorde"
Tja min första Panasonic Plasma köptes för ca 9-10 år sedan och vår nuvarande 50" fyllde nyss 4 år så då gav den tekniken bästa bildkvalite, för vårt behov. Men som jag skrev så är den tekniken inte aktuell längre utan idag är det LCD/LED som gäller,

slurppe99 skrev:
Hd 720 är en sämre kvalité än HD i 1080 men kallas ändå för hd.
HD 720p är generellt bättre än HD 1080i enligt omfattande tester som gjorts av EBU. Det är därför SVT sänder HD i 720p. HD-tv i 1080p finns inte i Sverige såvitt jag vet, men det hade förstås varit bäst.

f91jsw skrev:
HD 720p är generellt bättre än HD 1080i enligt omfattande tester som gjorts av EBU. Det är därför SVT sänder HD i 720p. HD-tv i 1080p finns inte i Sverige såvitt jag vet, men det hade förstås varit bäst.
Du har rätt att 1080p är bäst. Även enligt tester som svt och BBc har gjort så anser dem att 720p är att föredra före 1080i. 1080i används som studiosignal och det är väl ungefär 50-50 vilka som sänder i 720p och 1080i. Tv4 och Tv3 sänder väl fortfarande i 1080i.

Kuriosa
"1920×1080×50progressiv och 1920×1080×60progressiv är kända som "1080p" eller "FullHD" (av somliga kallat "riktig" HD). 1080p-material finns dock än så länge[när?] endast tillgängligt via datorer/mediaspelare, spelkonsoler och Blu-ray; det finns inga TV-sändningar med 1080p i dagsläget[när?]. Detta beror på att 1080p kräver betydligt högre bandbredd vid utsändning än 1080i, vilket gör sändningskostnaderna högre och än så länge har detta alltså inte visat sig kommersiellt gångbart.!

AndersS skrev:
Ta det lugnt, det är inget personligt utan sakliga inlägg på olika synsätt och jag fortsätter med det.
Att välja 42.50" ger idag bra valuta för pengarna, såvida sittavståndet är mindre än 2,5m för normal TV-sändning.

Och så citat "Han vill inte bli lurad på en plasma eller liknande som du gjorde"
Tja min första Panasonic Plasma köptes för ca 9-10 år sedan och vår nuvarande 50" fyllde nyss 4 år så då gav den tekniken bästa bildkvalite, för vårt behov. Men som jag skrev så är den tekniken inte aktuell längre utan idag är det LCD/LED som gäller,
Orkar inte kommentera! Men tydligen har vi samma åsikt om hdmi som du också kommentera.

slurppe99 skrev:
"1920×1080×50progressiv och 1920×1080×60progressiv är kända som "1080p" eller "FullHD" (av somliga kallat "riktig" HD). 1080p-material finns dock än så länge[när?] endast tillgängligt via datorer/mediaspelare, spelkonsoler och Blu-ray; det finns inga TV-sändningar med 1080p i dagsläget[när?]. Detta beror på att 1080p kräver betydligt högre bandbredd vid utsändning än 1080i, vilket gör sändningskostnaderna högre och än så länge har detta alltså inte visat sig kommersiellt gångbart.!
Fast här får man vara lite försiktig och också lägga till några strömmande tjänster, exv. Netflix, som "sänder" i 1080p redan idag. (Sedan kan vi diskutera bitrate, men det måste man göra med många av de andra 1080p-källorna också). Så "TV"-sändningar med full HD finns i någon mening om man bara gör lite avkall på sändningsbegreppet. (Det är också låga odds på att marknaden kommer att röra sig mot det här hållet, dvs med strömmade "on-demand" tjänster.)

Annars så håller jag med (några) föregående talare. LCD ca 50" (Ligger en sweetspot där, dvs leta inte upp en 32" eller något som är lika stort som det gamla. Ny skall vara större.), naturligtvis 1080p (finns nog inga andra om man inte letar ihjäl sig). Strunta i: 3D, 4k, OLED (böjd skärm), "Smart"-funktioner. För det senare så satsa istället på en extern box som kommer att funka i mer än ett år, t ex Telias egen eller Apple TV eller dylikt.

Sedan är ljudet kasst. Dvs antagligen tom sämre än i gamla TVn. Så en "soundbar" med trådlös "woofer", dvs bashögtalare, som kopplas med optisk kabel, eller ännu hellre via HDMI (antingen med ARC, eller så kopplar man genom "soundbar"-en). Så blir ljudet betydligt bättre.

En billig soundbar (ljudprojektor) kostar under 1000 kr och kommer att göra en enorm skillnad på ljudet på ett platt-TV. Troligen har man enormt mycket mer TV-upplevelse för pengarna om man köper en TV för 4000:- och en soundbar för 1000:- än en TV för 5000:-.

TV håller på att flytta till internet och bandbredden ökar snabbt. Snart går alla internetsändningar i Full-HD eller bättre. Full-HD är ett minimikrav idag anser jag och nästan alla TV-apparater har det. 720p kan vara acceptabelt om man sitter långt från TV:n eller bara är ute efter en enkel/billig TV.

Nästan ingen ser skillnad på Full-HD och 4K på en normal TV. 4K är än så länge troligen bäst för datorskärmar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bra om TS kunde säga budget och storlek så kan man lägga upp några förslag.

AnneFi
AndersS skrev:

Om TS har Telia IPTV som du skriver, hade missat det, så är inte HD känsligare för signalkvalite. Däremot om IPTV går via xDSL så bör man kolla vilken bandbredd man kan få för att kunna få tillräckligt med Mbit/s för att använda HD-kanaler. Påverkar inte TV-valet då alla TV med kvalité har minst FullHD och TS noterade att kvalitet var en parameter som beaktades. (kör själv deras IPTV sedan 2006 via xDSL)

Och vår plasma Panasonic vt 50 som köptes för bara ett år sedan är väl ff bättre än de nya lcd/led.

Går inte att jämföra i bildkvalite.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
AnneFi skrev:
Och vår plasma Panasonic vt 50 som köptes för bara ett år sedan är väl ff bättre än de nya lcd/led.

Går inte att jämföra i bildkvalite.
Nej, det håller jag helt med om, och har plasma själv. Tyvärr så har man som jag förstått lagt ner tillverkningen i dagarna (någon som vet detaljerna får gärna fylla i). Så det blir nog svårt, för att inte säga omöjligt att få en ny.

eller så gör man som jag gjorde när min tjock tv la av för några år sen, då var standard 32 tum så jag gick helt enkelt till dom närmaste butikskedjorna och kollade vem som hade den billigaste tv'n och köpte den.
Man kopplar ju ändå in en box så tv'n kvittar ju mer eller mindre vilka funktioner den har och i butikerna ställer dom ju alltid in den dyraste tv'n bäst och felställer övriga lite grann så att dom inte ser nå bra ut.
Vilken storlek som just nu ger mest för pengarna vågar jag inte svara på men det är mitt råd gå på pris rakt av det är mer eller mindre samma skräp iallafall och troligtvis samma komponenter inuti men med lite olika design på utsidan och olika märken

Annars brukar prisjakts rank fungera bra. Sorters alla tv-apparater på rank och köp den första man hittar med rätt pris och storlek. Hög rank brukar betyda hög prisvärdhet.

Så gör alltid jag.

pelpet skrev:
Full-HD är ett minimikrav idag anser jag och nästan alla TV-apparater har det. 720p kan vara acceptabelt om man sitter långt från TV:n eller bara är ute efter en enkel/billig TV.
Jag förespråkar verkligen inte att man ska köpa en tv med 1366x768 upplösning men jag tror att de flesta inte ser skillnad mellan 720p och 1080p på en sub-50" på normalt vardagsrumsavstånd (>3m). Dessutom är det sällan tillräckligt bra kvalitet på ursprungsmaterialet för att ens utnyttja 720p fullt ut, i alla fall inte om det är studioinspelat material eller sportsändningar.

För att 1080p ska komma till sin rätt bör det var högkvalitativ källa (Bluray) och man ska sitta någon meter närmare, 2-2,5 m för 50". I alla fall om man har normal syn och inte riktig örnsyn.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
En del missuppfattningar här LCD och LED är samma sak!
Det enda som skiljer är att LED så är det lysdioder bakom LCD panelen som lyser upp istället för CCFL (lysrör).
Detta gör tre saker 1, LED drar mindre ström, 2, några få LED kan stängas av och därmed få en svartare svärta MEN det kan även ge lite "blockig" svärta/mörka partier som tex skuggor (JAG ser detta och det driver mig till vansinne), 3, LED ger inte samma färgsken men det är idag knappt något som syns längre.

Sen att Plasma skulle vara sämre är helt fel det med men tyvärr stämmer det att dom efter detta år slutas tillverkas.

Plasma har alltid gett mycket bättre bild än LCD och gör det än idag det var två anledningar till att LCD "vann" det var framförallt att dom var billigare att tillverka för runt 10år sedan idag är det ingen direkt skillnad och att dom drog mycket mer ström (även det 8-10år sedan) detta stämmer även idag men skillnaden är mycket liten.
Tyvärr så var det det som avgjorde att dom flesta valde en LCD då och tillverkaren började trappa ner mer o mer på Plasma för att till slut sluta helt och nu har sista tillverkaren LG sagt att dom slutar i år.

Till Kurtivan skulle jag ge rådet att försöka få tag i en plasma då den ger en betydligt mer CRT (dvs CRT som i bildrörs tv=tjocktv) lik bild än vad LCD ger.

Angående storlek så kan jag säga köp så stor du har råd med heller får plats med.
Hade själv 32" lcd för ett par år sedan och köpte sen en 42" plasma för 32" modellen av den var slut och trodde att fan den kommer vara för stor.
MEN första dagen tänkte jag, nja den är väl ok kanske något stor, dagen efter nej den är lagom, 2 veckor senare varför köpte jag inte en 50"

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.