830 läst ·
12 svar
830 läst
12 svar
Uppkopplingsproblem!
Min bärbara dator har bara sådär slutat acceptera internet.
Anslutning sker via det trådlösa och signal är perfekt och vidare.
Men så fort jag skriver in adress i webbrowsern så blir det bara att den inte hittar någon sida.
Att vid kommandoprompten så går det att pinga lokala adresser till router och accesspunkt.
Men går jag in via browsern för att logga in så blir det samma sak. Ingen sida.
Någonting blockar och jag kan ej finna något överhuvudtaget.
Norton är kollat och tillåter trafik.
Samma sak via trådlöst som kabelburet.
Finns där något protokoll eller inställning nån annanstans som jag missat?
Tacksam för svar
Anslutning sker via det trådlösa och signal är perfekt och vidare.
Men så fort jag skriver in adress i webbrowsern så blir det bara att den inte hittar någon sida.
Att vid kommandoprompten så går det att pinga lokala adresser till router och accesspunkt.
Men går jag in via browsern för att logga in så blir det samma sak. Ingen sida.
Någonting blockar och jag kan ej finna något överhuvudtaget.
Norton är kollat och tillåter trafik.
Samma sak via trådlöst som kabelburet.
Finns där något protokoll eller inställning nån annanstans som jag missat?
Tacksam för svar
ingen surfning tillåts alls. vare sig internet eller lokala adresser såsom router eller accesspunkt. Att pinga funkar som sagt bra på de lokala ip-adresserna men inget utanför det egna nätverket. Likaså funkar det att komma åt de andra datorerna på nätverket.
Har som sagt provat både med det trådlösa som jag alltid kör den datorn på men även på kabel direkt. Än värre är det med kabel som ej tilldelas någon ip via dhcp.
Men datorn som man sitter och skriver på nu funkar som vanligt. Kopplad på kabel.
Har som sagt provat både med det trådlösa som jag alltid kör den datorn på men även på kabel direkt. Än värre är det med kabel som ej tilldelas någon ip via dhcp.
Men datorn som man sitter och skriver på nu funkar som vanligt. Kopplad på kabel.
Du har troligtvis redan gjort detta, men jag dubbelkollar; Du har startat om din (bredbands)router, gjort den spänningslös?
Tror du har något problem med (bredbands)routern och DNS-uppslag, samt att den inte delar ut IP-adresser, dvs tilldelning av detta till din dator.
Gissar på kör windows; vad får du får svar om du under CMD kör IPCONFIG /ALL på datorn som inte fungerar, ser du IP-adress, defaultgateway och DNS-IP? Om inte prova då köra IPCONFIG /release och sedan IPCONFIG /renew, får du då de IP-adresser du behöver enligt tidigare mening.
Glömde tillägga att det i normalfallet är samma IP-adress på den info ovan, den ska peka på samma IP-adressen, dvs den som du satt på routerns ethernetport (jag utgår från att du har en vanlig bredbandsrouter nu)
Tror du har något problem med (bredbands)routern och DNS-uppslag, samt att den inte delar ut IP-adresser, dvs tilldelning av detta till din dator.
Gissar på kör windows; vad får du får svar om du under CMD kör IPCONFIG /ALL på datorn som inte fungerar, ser du IP-adress, defaultgateway och DNS-IP? Om inte prova då köra IPCONFIG /release och sedan IPCONFIG /renew, får du då de IP-adresser du behöver enligt tidigare mening.
Glömde tillägga att det i normalfallet är samma IP-adress på den info ovan, den ska peka på samma IP-adressen, dvs den som du satt på routerns ethernetport (jag utgår från att du har en vanlig bredbandsrouter nu)
Redigerat:
Det kan hända att brandväggen för för sig att blockera webläsaren ifall man kommit till en sida som medvetet eller omedvetet (kan vara temporärt fel) skickar upp massa popuprutor. Ofta är det det en popup-blocker som stoppar dessa, men jag har varit med om att brandväggen (F-Secure för min del) blockerat webläsaren. Det var bara att gå in i applikationslistan och kolla status för webläsarna och ge dom access till nätet igen.
Annars kan webläsaren ha hamnat i "Offline" läge, kolla under File-menyn att "Offiline" inte har en bock framflör sig.
Annars kan webläsaren ha hamnat i "Offline" läge, kolla under File-menyn att "Offiline" inte har en bock framflör sig.
En liten tanke...
Två brandväggar igång på datorn är väl inte så lyckat?
På min Vistaburk är i alla fall FSecure igång och windows egen avstängd.
/Kent
Två brandväggar igång på datorn är väl inte så lyckat?
På min Vistaburk är i alla fall FSecure igång och windows egen avstängd.
/Kent
Funktion har getts tillbaks nu. Vet egentligen specifikt vad det var men Norton brandväggen avaktiverades för en liten stund och sedan var det fritt blås ut på nätet. Har nu i efterhand provat att bara bocka av regler som är satta i Norton och nu rullar det på. Windowsbrandväggen är ju avstängd sedan norton kom på plats.
Klicka här för att svara