Hej.
Vet inte om det platsar här men Mac forumet som jag har använt har lagts ner.
Jag är inte duktig på datorer men här är mitt problem.
Jag har en MacBook Pro 13”.
Aldrig haft problem med uppkopplingen innan med olika Wi-Fi.
Jag har haft trådlösa modem, vi har hade fiber i det gamla huset (sappa, sen Telia).
I våras köpte vi nytt hus där fiberleverantören är Sappa.
Alla våra saker är uppkopplade på wifin, även min mobil (iPhone) min läsplatta (iPad).
Inga som helst problem, men när jag skulle använda min Mac, denna vägrar att koppla upp sig!!
Jag väljer Sappas nätverk, slår in lösenordet men går inte…
Vad ska jag göra????
Sen en annan sak, när jag går ut på inställningar hittar jag ett Wi-Fi som är döpt till: the-king.
Detta är inte låst, men händer inget när jag går in på det.
Detta är inget vi äger och jag har letat igenom huset flera gånger men hittar inget.
Men verkar vara uppkopplat på vårat nät, vilket borde vara omöjligt utan lösenordet.
Går detta ta bort?
Vet inte om det platsar här men Mac forumet som jag har använt har lagts ner.
Jag är inte duktig på datorer men här är mitt problem.
Jag har en MacBook Pro 13”.
Aldrig haft problem med uppkopplingen innan med olika Wi-Fi.
Jag har haft trådlösa modem, vi har hade fiber i det gamla huset (sappa, sen Telia).
I våras köpte vi nytt hus där fiberleverantören är Sappa.
Alla våra saker är uppkopplade på wifin, även min mobil (iPhone) min läsplatta (iPad).
Inga som helst problem, men när jag skulle använda min Mac, denna vägrar att koppla upp sig!!
Jag väljer Sappas nätverk, slår in lösenordet men går inte…
Vad ska jag göra????
Sen en annan sak, när jag går ut på inställningar hittar jag ett Wi-Fi som är döpt till: the-king.
Detta är inget vi äger och jag har letat igenom huset flera gånger men hittar inget.
Men verkar vara uppkopplat på vårat nät, vilket borde vara omöjligt utan lösenordet.
Går detta ta bort?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är inte uppkopplat på erat nät. Däremot är det synligt för er eftersom routern till det nätet ligger så pass nära att ni kan se det som tillgängligt, men inte säkert att ni kan koppla upp er. Så här ser det ut hos mig, ett antal nät som jag kan se men tyvärr är alla låsta med lösenord, så inget gratis wifi härKluven skrev:
Går detta ta bort?

Logga in
Skapa konto
Givetvis kan du inte heller ta bort det, om du nu inte bryter dig in hos grannarna och stänger av deras router, har du bra kontakt med grannarna kan du ju fråga vem som är "Kingen i området" 😉
Varför du inte kan koppla din MAC mot erat nät har jag ingen aning om, har ingen koll på MAC och föredrar ej inlåsta lösningar 😉 Möjligen kanske det är några begränsningar satta i Routern, typ max antal anslutningar, IP-låsningar, adresslåsningar ...
Alternativt när du försöker ansluta din MAC med WIFI kanske du anger ett felaktigt krypteringssätt under loginförsöket som inte routern accepterar, har som sagt ingen koll på MAC och hur man ser det där. Normalt sett brukar man använda WPA2, så leta efter det
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 419 inlägg
Det framgår inte vad du har för SSID på det trådlösa nätverk du försöker ansluta till, det kanske är det med hög signalstyrka till vänster i din bild. Du säger "Sappas nätverk", oklart vad du menar och om det är detta som är ditt SSID / nätverksnamn.
Ett konkret råd: har du fungerande uppkoppling till din wifi-router via mobilen och iPad, se bara till att ha samma inställningar på din mac så kommer det sannolikt att funka.
__
PS. SSID: https://www.bredbandsval.se/bredband/ssid
Ett hett tips är också att undvika tex mellanslag, åäö i nätverksnamnet / SSID, en del enheter är allergiska mot konstiga SSID med specialtecken. Men ändrar du det i routern så måste givetvis alla anslutna enheter konfigureras om för ditt nya nätverksnamn.
Ett konkret råd: har du fungerande uppkoppling till din wifi-router via mobilen och iPad, se bara till att ha samma inställningar på din mac så kommer det sannolikt att funka.
__
PS. SSID: https://www.bredbandsval.se/bredband/ssid
Ett hett tips är också att undvika tex mellanslag, åäö i nätverksnamnet / SSID, en del enheter är allergiska mot konstiga SSID med specialtecken. Men ändrar du det i routern så måste givetvis alla anslutna enheter konfigureras om för ditt nya nätverksnamn.
Redigerat:
Så är det säkert! Det är grannes Wi-Fi som jag ser. Då kan jag glömma detta iallafall!Mats-S skrev:
Nej, det är inte uppkopplat på erat nät. Däremot är det synligt för er eftersom routern till det nätet ligger så pass nära att ni kan se det som tillgängligt, men inte säkert att ni kan koppla upp er. Så här ser det ut hos mig, ett antal nät som jag kan se men tyvärr är alla låsta med lösenord, så inget gratis wifi här
[bild]
Givetvis kan du inte heller ta bort det, om du nu inte bryter dig in hos grannarna och stänger av deras router, har du bra kontakt med grannarna kan du ju fråga vem som är "Kingen i området" 😉
Varför du inte kan koppla din MAC mot erat nät har jag ingen aning om, har ingen koll på MAC och föredrar ej inlåsta lösningar 😉 Möjligen kanske det är några begränsningar satta i Routern, typ max antal anslutningar, IP-låsningar, adresslåsningar ...
Alternativt när du försöker ansluta din MAC med WIFI kanske du anger ett felaktigt krypteringssätt under loginförsöket som inte routern accepterar, har som sagt ingen koll på MAC och hur man ser det där. Normalt sett brukar man använda WPA2, så leta efter det![]()
Ska se om jag kan undersöka och jämföra lite data när jag får tid igen.H Harald Blåtumme skrev:Det framgår inte vad du har för SSID på det trådlösa nätverk du försöker ansluta till, det kanske är det med hög signalstyrka till vänster i din bild. Du säger "Sappas nätverk", oklart vad du menar och om det är detta som är ditt SSID / nätverksnamn.
__
PS. SSID: [länk]
När jag skriver Sappa så är det Sappa som är vår fiberleverantör.
När jag går ut och kollar Wi-Fi nät står det Sappa och det är det jag vill koppla upp mig på med datorn.
Min mobil är ansluten precis som allt annat här hemma till Sappa.S SirKnasen skrev:
Men när jag väljer detta på datorn så går det inte, hur jag än försöker med minna kassa datakunskaper.
Har aldrig varit bekymmer innan.
Men jag ska jämföra lite adresser och IP, mask och allt vad det heter.
Så du väljer att koppla upp dig på WiFi-nätet "Sappa" ?Kluven skrev:
Sen händer absolut ingenting?
Får du inget felmeddelande?
Har du möjlighet att klicka på äpplet uppe i vänster hörn och välja "Om den här datorn" och ge oss information om vad det är för modell av MacBook Pro och version av macOS?
För att underlätta felsökningen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 927 inlägg
Om du håller ner ”Alt” när du klickar på WiFi-menyn i macOS, kan du välja ”Trådlös Diagnos”. Ett diagnosverktyg startas. Kör en avsökning och kolla landskoden på ”the_king” och grannarnas nätverk om den är ”CH” eller annat ickeeuropeiskt. Då kan problemet vara att din mac har lyssnat av omgivningen, bestämt sig för att den är i Kina och vägrar lyssna på vissa kanaler. Detta är 802.11d-standarden som macOS och ChromeOS anammar. Tyvärr kan man inte styra vad den skall lyssna på. Den tar det första den hittar och det har inte alltid med signalstyrkan att göra. I övrigt stödjer macOS aktuella standarder.
Återkom när du har testat.
Väljer Sappa då som är vårt Wi-Fi, samma som vi har på allt utan problem.S SirKnasen skrev:Så du väljer att koppla upp dig på WiFi-nätet "Sappa" ?
Sen händer absolut ingenting?
Får du inget felmeddelande?
Har du möjlighet att klicka på äpplet uppe i vänster hörn och välja "Om den här datorn" och ge oss information om vad det är för modell av MacBook Pro och version av macOS?
För att underlätta felsökningen.
Det kommer upp -Kunde inte ansluta till Wi-Fi nätverket ”Sappa-60D0”.
Och då kan man köra en diagnos som jag inte blir klokare på.
I början så fick jag slå in lösenordet som står på Routern, men det har inte hjälpt heller.
Jag har en MacBook Pro 13” -12.
macOS Catalina
Version 10.15.7
Jag har bytt hårddisk och minne på den för några år sedan utan problem att surfa på den efteråt.
Kört en diagnos på the king.Johan Gunverth skrev:
Om du håller ner ”Alt” när du klickar på WiFi-menyn i macOS, kan du välja ”Trådlös Diagnos”. Ett diagnosverktyg startas. Kör en avsökning och kolla landskoden på ”the_king” och grannarnas nätverk om den är ”CH” eller annat ickeeuropeiskt. Då kan problemet vara att din mac har lyssnat av omgivningen, bestämt sig för att den är i Kina och vägrar lyssna på vissa kanaler. Detta är 802.11d-standarden som macOS och ChromeOS anammar. Tyvärr kan man inte styra vad den skall lyssna på. Den tar det första den hittar och det har inte alltid med signalstyrkan att göra. I övrigt stödjer macOS aktuella standarder.
Sen får jag upp en mapp som jag öppnar men sen säger det mig inte så mycket mer.

Logga in
Skapa konto
Jag har för mig att jag kollade vår Routern i somras så den hade rätt landkod.
Nej nu stämmer inte tid/datum.S SirKnasen skrev:
Men jag kan koppla upp mig på mobilens nät (Hallon) och surfa så.
Tror sist jag gjorde det var i somras när jag försökte sist att få igång datorn.
Routern kanske inte kör med 802.11g kompatibilitet (som troligtvis är det bästa din dator klarar).
På PC sitter wifi ofta på ett separat kort som går att uppgradera, annars kan man stoppa i en USB sticka...
Eller så får du konfigurera routern att stödja din 13 år gamla dator. Aktivera 802.11g och se till att den stödjer äldre WPA än generation 3.
På PC sitter wifi ofta på ett separat kort som går att uppgradera, annars kan man stoppa i en USB sticka...
Eller så får du konfigurera routern att stödja din 13 år gamla dator. Aktivera 802.11g och se till att den stödjer äldre WPA än generation 3.