Hej
Har en Husqvarna 430X (2021) som är uppkopplad mot nätet via automower Connect men säkert finns det fler klippare som är uppkopplade via mobildata. Funderar lite på vilken typ av uppkoppling dom har då man kommer börja stänga ner 2G/3G näten inom en inte allt för lång framtid. Misstänker ju att den här typen av uppkopplade enheter har just 2G/3G uppkoppling.
Kan inte hitta svart på vitt vilket typ av uppkoppling en 430X av 2021 års modell har.
Någon som vet ?
Frågan är ju också hur robot tillverkarna kommer ställa sig till detta när näten börjar stängas ner. Kommer uppkopplings enheterna bytas ut kostnadsfritt eller inte. I mitt fall ska det ingå 10 års uppkoppling vilket troligtvis inte kommer kunna ske rent tekniskt.
Har en Husqvarna 430X (2021) som är uppkopplad mot nätet via automower Connect men säkert finns det fler klippare som är uppkopplade via mobildata. Funderar lite på vilken typ av uppkoppling dom har då man kommer börja stänga ner 2G/3G näten inom en inte allt för lång framtid. Misstänker ju att den här typen av uppkopplade enheter har just 2G/3G uppkoppling.
Kan inte hitta svart på vitt vilket typ av uppkoppling en 430X av 2021 års modell har.
Någon som vet ?
Frågan är ju också hur robot tillverkarna kommer ställa sig till detta när näten börjar stängas ner. Kommer uppkopplings enheterna bytas ut kostnadsfritt eller inte. I mitt fall ska det ingå 10 års uppkoppling vilket troligtvis inte kommer kunna ske rent tekniskt.
Vet att senare versioner av Connect-kortet har 4G-stöd så är det en färsk årsmodell så är det iallafall potentiellt 4G.N Nyalund skrev:
Annars skall det generellt sett bli intressant hur HQ hanterar äldre enheter. Det är ju, som du säger, ett förbetalt 10-års abonnemang.
Ja, min är ju från i år så man kan ju tycka att den borde stödja 4G men man kan ju aldrig vara säker. Det finns ju troligtvis ett väldigt stort antal uppkopplade robotar oavsett märke som kommer tappa en stor del av sin funktion framöver. Ska bli väldigt intressant att se hur tillverkarna kommer hantera dettaC cpalm skrev:
Varierar som sagt med årsmodell och vilken version av Connect-kortet som sitter i klipparen. 4G-versionen kom 2019 tror jag.L lassebrun skrev:
Samt med SIM-kortet/abonnemanget.
Men HQ måste ju rimligtvis säkrat upp sitt 10-åriga avtal med sin leverantör av SIM-korten/abonnemangen på något sätt.
Hur det nu är möjligt när nedsläckning av näten är annonserad.
Formellt sett har jag inte sett att det gått ut något om uppgradering av äldre maskiner.M Mapet890 skrev:
Men tekniskt sett har jag uppfattat det som att 4G-kortet är kompatibelt med tidigare versioner.
Måste dock paras ihop med maskinen hos ÅF.
Ja precis. Rent fysiskt verkar de tre versionerna av kortet vara identiska i formfaktor och anslutningar.M Mapet890 skrev:
Sen krävs det säkert rätt programvaruversioner och sånt "osynligt" för att det skall lira, men där får man väl hoppas att HQ har sett till att alla äldre X-modeller går att uppgradera.
Jag köpte en 430X och blev precis uppmärksammad om detta. Jag kollade i manualen och där står det om 4G. Men, manualen är ju för en uppsjö av modeller och det står inte vilka modeller utan en asterix ”För modeller med 4G”. Går jag däremot in i manualen i Automower-appen, som jag förstått är modellspecifik, står det inget om 4G.
Så jag gissar att man är utan 4G. Men det är ju bisarr att man måste gissa sig till det…
Så jag gissar att man är utan 4G. Men det är ju bisarr att man måste gissa sig till det…