Jag söker en värmefläkt som kan styras på distans. Har sett några, men tror inte att jag kan välja effektsteg, bara on/off, termostatinställning och swing.
Tips på produkter vore toppen.

För vilket ändamål ska fläkten användas? Var?

Vilken typ av värmefläkt?
Den måste alltså ha en fläkt i sig? Vilka luftflöden ska fläkten klara av?

Vilken maxeffekt behövs?
Hur många effektsteg vill du ha?
Varför ska det vara olika effektsteg?

Hur vill du fjärrstyra?
SMS, WiFi, Z-Wave, Zigbee, Matter, etc?
Vad finns tillgängligt idag?

Valde att inte definiera den så specifikt då jag var rädd att det skulle begränsa utbudet allt för mycket.
Rumsvolymen torde understiga 20 m3 som i princip saknar isolering.

Jag har ett utrymme jag vill kunna hålla 4 grader varmare än utomhus i. När jag skall arbeta där vill jag kunna höja temperaturen i förväg.

Beroende på andra laster och eller utomhustemperatur vill jag kunna välja effektläge som på traditionella värmefläktar typ 700/1200W. Om detta skall kunna skötas via app/HA minskar nog utbudet starkt då jag förmodar att kontaktorer/reläer fördyrar.

Protokoll spelar mindre roll. Wifi är smidigt, men för att inte begränsa i onödan funkar Matter, Z-wave eller mer troligt Zigbee. Undviker helst Tuyas ekosystem.

S SirKnasen skrev:
Typ en sånhär?
[länk]
Typ en sån, om effekten kan ställas på distans. Philips har också ett par varianter, men inte heller där framgår det om effekten kan ställas via appen.

Jag har en Raychem golvvärmetermostat som styr ett vägguttag i duschen i källaren. Styrs via app/ wifi eller lokalt, och har rumsgivare för temperatur. Därmed kan jag köra vilken värmefläkt som helst i uttaget.

/Höghus

Slänger in en alterantiv lösning som jag har i hundhuset - två värmefäktar på vardera 600W.
Då kan jag välja att köra den ena eller båda.
Kräver ju dock två "pluggar", och sedan styr jag den för det mesta per automatik i smarta hemmet, så om det blir för kallt så startar först fläkt 1, men om temperaturen sjunker yterliggare 3 grader då går fläkt 2 igång.
Enkel man kanske inte så "fancy" lösning.

• Gilla
dadid
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.