Är det sämre att ha en upphöjd odlingslåda. Har gjort 2st i trä med ben så min fråga är kan man ha perforerad plåt I botten och ska man ha plast eller nåt annat på sidorna.

• Upphöjd, rödbrun, trälåda med ben utan botten, i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jan Åsberg skrev:
Är det sämre att ha en upphöjd odlingslåda.
Det är bättre med markkontakt för att upprätthålla mikroliv m.m., men om det är möjligt beror förstås på var du tänkt ställa dem.
J Jan Åsberg skrev:
Har gjort 2st i trä med ben så min fråga är kan man ha perforerad plåt I botten och ska man ha plast eller nåt annat på sidorna.
Platonmatta eller liknande på sidorna, något permeabelt i botten. Alternativt bygger du in ett vattenmagasin genom en tät balja i botten med lecakulor, 5-10 cm hög med ett kontrollerat utlopp på lämplig höjd. Då behöver du inte vattna lika ofta.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Hej

Vad är det du ska odla i den?

Om höga upphöjda ramar är bättre eller sämre än lägre ramar beror som vanligt på olika faktorer.

Bättre eftersom du slipper ogräs och får en bra arbetshöjd.
Sämre eftersom jorden i ramen torkar ur snabbt.

Ska den stå på marken hade jag haft helt öppet i bottnen.

Plast på insidan kan förlänga livslängden med några år. Men det kommer ändå att ruttna bort längst ned där träet har kontakt med marken.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Vad är det du ska odla i den?

Om höga upphöjda ramar är bättre eller sämre än lägre ramar beror som vanligt på olika faktorer.

Bättre eftersom du slipper ogräs och får en bra arbetshöjd.
Sämre eftersom jorden i ramen torkar ur snabbt.

Ska den stå på marken hade jag haft helt öppet i bottnen.

Plast på insidan kan förlänga livslängden med några år. Men det kommer ändå att ruttna bort längst ned där träet har kontakt med marken.
Är Frun som planteras men kanske morötter. Sallad lök rädisor och liknande saker

• Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
J Jan Åsberg skrev:
Är Frun som planteras men kanske morötter. Sallad lök rädisor och liknande saker
Ska frun planteras? Så att hon växer lite till?
Skämt å sida. Jag byggt sådant också. Klätt ut det på insidan med byggplast som man normalt tar som ångspärr. Glesa brädor i botten och så stack jag några hål med kniv i plasten i botten. Fungerar väldigt bra.

• Gilla
Gamecube
  • Laddar…
Hon har nog växt färdigt men kanske gör lite glest i botten med trä

T Thomas_Blekinge skrev:
Ska frun planteras? Så att hon växer lite till?
Skämt å sida. Jag byggt sådant också. Klätt ut det på insidan med byggplast som man normalt tar som ångspärr. Glesa brädor i botten och så stack jag några hål med kniv i plasten i botten. Fungerar
Plast eller duk spelar det någon roll

Där jag använt "vanlig" plast har det börjat murkna medan t.ex. kompostbehållaren med platonmatta fortfarande är frisk i trä.

Blev plåt I botten hoppas det funkar. Håller bättre än trä men trä känns kanske bättre men nu blev det så här

• Byggprojekt med en låda av rödmålat trä och botten av plåt i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion med plåt i botten, omgiven av träram målad i röd färg, ståendes på betonggolv.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J Jan Åsberg skrev:
Blev plåt I botten hoppas det funkar. Håller bättre än trä men trä känns kanske bättre men nu blev det så här
Jag gjorde liknande lådor men valde tryckimpregnerat (med springor) i botten. Klädde insidorna med platonmatta, botten med tunn Marduk samt satte hjul på dem. Det fungerar kanon efter två säsonger.

Släppar markduken igenom vatten bra

J Jan Åsberg skrev:
Släppar markduken igenom vatten bra
Det tycker jag att den gör. När jag ger lådan en rejäl bevattning så rinner det igenom. Inget vatten verkar bli stående.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.