Det är bättre med markkontakt för att upprätthålla mikroliv m.m., men om det är möjligt beror förstås på var du tänkt ställa dem.J Jan Åsberg skrev:
Platonmatta eller liknande på sidorna, något permeabelt i botten. Alternativt bygger du in ett vattenmagasin genom en tät balja i botten med lecakulor, 5-10 cm hög med ett kontrollerat utlopp på lämplig höjd. Då behöver du inte vattna lika ofta.J Jan Åsberg skrev:
Hej
Vad är det du ska odla i den?
Om höga upphöjda ramar är bättre eller sämre än lägre ramar beror som vanligt på olika faktorer.
Bättre eftersom du slipper ogräs och får en bra arbetshöjd.
Sämre eftersom jorden i ramen torkar ur snabbt.
Ska den stå på marken hade jag haft helt öppet i bottnen.
Plast på insidan kan förlänga livslängden med några år. Men det kommer ändå att ruttna bort längst ned där träet har kontakt med marken.
Om höga upphöjda ramar är bättre eller sämre än lägre ramar beror som vanligt på olika faktorer.
Plast på insidan kan förlänga livslängden med några år. Men det kommer ändå att ruttna bort längst ned där träet har kontakt med marken.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Är Frun som planteras men kanske morötter. Sallad lök rädisor och liknande sakerPjosk75 skrev:
Hej
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Ska frun planteras? Så att hon växer lite till?J Jan Åsberg skrev:
Skämt å sida. Jag byggt sådant också. Klätt ut det på insidan med byggplast som man normalt tar som ångspärr. Glesa brädor i botten och så stack jag några hål med kniv i plasten i botten. Fungerar väldigt bra.
Hon har nog växt färdigt men kanske gör lite glest i botten med trä
Plast eller duk spelar det någon rollT Thomas_Blekinge skrev:
Hobbysnickare
· Linköping
· 32 inlägg
Jag gjorde liknande lådor men valde tryckimpregnerat (med springor) i botten. Klädde insidorna med platonmatta, botten med tunn Marduk samt satte hjul på dem. Det fungerar kanon efter två säsonger.J Jan Åsberg skrev:
Släppar markduken igenom vatten bra
Hobbysnickare
· Linköping
· 32 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skiffer eller andra stenplattor på upphöjd terrass?
Altan & Uteplats -
Upphöjd diskmaskin - integrerad eller inte - utrymme för luckan?
Kök -
Plintar, Leca eller markskruv för upphöjd altan/däck på stenig mark?
Altan & Uteplats -
Platt eller upphöjd köksö?
Kök -
Upphöjd altan - betongplint eller trästolpe?
Altan & Uteplats