1 298 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Uppgradering kombisystem el, sol, ved till vad?
Hej,
136 kvm hus från -96, hygglligt isolerat. Befintligt värmesystem består av vattenburna radiatorer, där insatsenergin är elpatron 2 st i i ack.tank som även kan värmas med ved via vattenmantlad kamin och befintliga solfångare. I tillägg finns en liten 55l VVB tillkopplad på tappvattnet från acktanken.
MItt grundproblem är att jag tycker att vi får för dåligt med varmt tappvatten på vintern alternativt tvingas hålla för hög värme i ack.tanken än vad som egentligen behövs för framledningen till radiatorerna. På sommarhalvåret värmer solen tappvattnet till bra nivåer ganska enkelt.
Vi vill helst kunna myselda, men inte tvingas taktikelda innan alla ska duscha/bada, och så länge solfångarna funkar så är de ju gratis energi så jag vill gärna behålla så mycket av systemet/investeringen som möjligt, men modernisera grunduppvärmningen från elpatronerna till en värmepump (bergvärme) men tycker att det känns ganska dyrt i förhållande till potentiell besparing. Alternativet som jag ser det är att smälla in en ny modern VVB på 300L och behålla övrigt intakt så länge. Synpunkter på resonemanget?
136 kvm hus från -96, hygglligt isolerat. Befintligt värmesystem består av vattenburna radiatorer, där insatsenergin är elpatron 2 st i i ack.tank som även kan värmas med ved via vattenmantlad kamin och befintliga solfångare. I tillägg finns en liten 55l VVB tillkopplad på tappvattnet från acktanken.
MItt grundproblem är att jag tycker att vi får för dåligt med varmt tappvatten på vintern alternativt tvingas hålla för hög värme i ack.tanken än vad som egentligen behövs för framledningen till radiatorerna. På sommarhalvåret värmer solen tappvattnet till bra nivåer ganska enkelt.
Vi vill helst kunna myselda, men inte tvingas taktikelda innan alla ska duscha/bada, och så länge solfångarna funkar så är de ju gratis energi så jag vill gärna behålla så mycket av systemet/investeringen som möjligt, men modernisera grunduppvärmningen från elpatronerna till en värmepump (bergvärme) men tycker att det känns ganska dyrt i förhållande till potentiell besparing. Alternativet som jag ser det är att smälla in en ny modern VVB på 300L och behålla övrigt intakt så länge. Synpunkter på resonemanget?
Klicka här för att svara