Ja, jag gillar också forumprogramvaran Discourse. Den känns modern på något sätt. Gillar inte allt men mycket är snyggt gjort. Gillar framförallt det rena utseendet. Men faktumet att de inte har stöd för paginering gör att det alternativet diskvalificeras. Många av våra trådar blir väldigt långa. Värstingexemplet är nog Vad har ni gjort med era hus idag som är på nästan 1000 sidor. Det som från början verkar vara en av styrkorna med Discourse är nog också dess svaghet på sikt.

aha. Ja, åter till grundproblemet antar jag. Vem läser en tråd på 1000 sidor?

En hel del, kanske inte sida upp och sida ner men det går om man vill, ungefär på samma sätt som det går att läsa en tjock bok, och sidindelningen underlättar för folk var de är och underlättar länkning till olika innehåll. Kanske finns det ett jättebra inlägg på just sidan 244 (eller något)? Jag kanske är gammaldags men jag tror inte alla våra besökare skulle vilja att man tog bort sidnumreringarna.

Nej, det är möjligt. Jag har inte tänkt igenom det faktiskt.

bjorn_s skrev:
Den här verkar trevlig. Stött på den på flera ställen:

[länk]
På vilket sätt gillar du discourse? Är nyfiken om vi kan åstadkomma något liknande? Och vilka sajter har du sett börjat använda detta?

Jag är nöjd med forumet som det är. Gillar enkelheten. Det negativa är att det verkar vara lite strul med bilduppladdning, men det borde gå att fixa utan någon större operation.

Förslag för att få trådar mer enkla att läsa, vore kanske att ha en liten knapp i stil med "Visa enbart trådskaparens inlägg"? Då får man bort allt "sidotjaffs" och kan kolla igenom en tråd lite snabbare.

Ett annat alternativ vore kanske att användarna kan "tagga" sina inlägg, så man vet vad inlägget behandlar, och att man sedan kan filtrera på dessa taggar när man vill läsa igenom tråden. T ex skulle kanske trådskaparen kunna tagga "Uppdatering" på sina inlägg som berör nyheter angående projektet, och resterande inlägg taggas som "Normalt", som bara är svar på andra kommentarer i tråden?

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.