9 189 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Uppgraderad forummjukvara.
Jag är lite osäker på vilken forummjukvara man kör här, det ser ut som vBulletin. Om det är det, så verkar dom har stöd för trådat läge, så det kanske så enkelt som att det är något som går att aktivera för administratörerna på siten.
https://www.vbulletin.com/docs/html/main/vboptions_group_threadedmode
https://www.vbulletin.com/docs/html/main/vboptions_group_threadedmode
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Per skriver i inlägget https://www.byggahus.se/forum/infor...tra-visning-av-pm.html?perpage=15#post2550719 att de funderar på att byta ut forumprogrammet.
Ett av problemen med trådat läge är väl att det finns en snabbsvarsruta för då går det inte för forumprogrammet att avgöra vilket inlägg som man skriver ett svar till.
Ett av problemen med trådat läge är väl att det finns en snabbsvarsruta för då går det inte för forumprogrammet att avgöra vilket inlägg som man skriver ett svar till.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
En idé som kan funka i ett smalt teknikforum. På Byggahus kommer det att bli fullständig katastrof när helt vanliga, normalt datorkunniga användare kommer att kommentera i fel nivå, inte hitta rätt svar och i avsaknad på citerad, eller ännu hellre; delciterad text, inte förstå vad saken gäller. De som väljer att läsa linjärt respektive trådat kommer inte att förstå varandras inlägg och får leta ihjäl sog för att få ett sammanhang. I slutändan kommer Marlene att få anställa extrapersonal ut kontinuerligt städa och användarna överger forumet.
Jag hänger själv på en del teknikrelaterade forum och de som fungerar är de med linjär presentation.
Jag hänger själv på en del teknikrelaterade forum och de som fungerar är de med linjär presentation.
Ja det låter inte så bra.Johan Gunverth skrev:
Kanske är dags att sälj sina Facebookaktier nu då när 1,5 miljarder vanliga normalt datorkunniga användare riskerar att överge mediet för att dom har stöd för nästade kommentarer.
Trådade konversationer är såklart inte guds gåva till mänskligheten. Det kanske finns något annat konstruktivt bättre förslag. Jag säger bara att det är smått oöverskådligt idag och att om man sonderar marknaden för alternativ så kan man säkert hitta någon variant som förbättrar användarupplevelsen.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 803 inlägg
Vi har haft valmöjligeten att välja trådad visning för längelänge sedan men eftersom det ibland skapade en del problem och eftersom det var ytterligare en grej att underhålla så tog vi bort den. Tror trådad visning lämpar sig för vissa användare men jag tror samtidigt att de inte är så många.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Om du läser ordentligt i Facebook-trådarna inser du att de lider av exakt de symptomen jag nämner. Posta en intressant bild från okänd plats och du behöver svara femtielva gånger vad det föreställer, var bilden är tagen och att andras ovidkommande kommentarer tar större plats. Till slut skiter man in det.bjorn_s skrev:
Ja du kanske har rätt. Men jag tycker det förekommer i det linjära också. Att man får svara på detaljer man redan redogjort för tidigare i tråden. Tror mer det är förknippat med att trådarna blir långa, så folk orkar inte läsa igenom dom från början.
Redigerat:
Fast i ett linjärt system så ser man ju om en sån kommentar kommit in nyligen, då man ser de senaste kommentarerna samlade i botten av diskussionen. I ett trådat system kan en kommentar kommit alldeles nyss, men man ser den inte eftersom den är i en undertråd man inte tittat i.bjorn_s skrev:
Jag kan absolut se vissa fördelar med trådade system, men generellt föredrar jag linjära system. Vid de tillfällen jag har haft möjlighet att välja själv mellan trådat och linjärt så har jag antingen kört med linjärt hela tiden, eller testat trådat men gått tillbaka till linjärt. Jag vet minnst ett forum för ett antal år sen (minns dock inte namnet) som jag verkligen irriterade mig på trådsystemet, eftersom man behövde klicka på en länk, med ny sidladdning som följd (vilket kunde ta tid på den tiden) för varje svar.
Men sen finns det ju en hybridlösning, som någon nämde när de skrev om superuser.com, som är en del av StackExchange. I grunden innebär deras lösning att man antingen kan lägga in ett svar eller en kommentar. Svaren visas linjärt, men med bästa svaret överst snarare än äldsta svaret. Under ett svar kan man lägga in en kommentar. Kommentarerna visas linjärt under svaret de är kopplade till, linjärt, i kronologisk ordning. Dvs det är trådat, men bara en nivå ner. Det passar enligt mig utmärkt för forum där majoriteten av inläggen är av fråge/svar-typ. Byggahus.se kanske är ett gränsfall, men eventuellt skulle ett sånt system här funka rätt bra.
Ett alternativ är ju annars att man behåller det befintliga linjära systemet, men lägger till ytterligare en sätt att lägga in en kommentar på, nämligen en kommentar som länkar till inlägget man svarar på, utan att man behöver citera det. När kommentaren sen visas så kan man se en klickbar länk till vilket inlägg man svarat på, och om man håller musen ovanför den länken så får man upp det inlägget i en info-ruta (tooltip). Då behöver man i normalfallet inte använda citatfunktionen (vilket minskar plottret i tråden), men det framgår ändå tydligt vad man svarar på.
Personligen, med mycket erfarenhet från båda alternativen, (någon nämnde "90-talets newsgroups", som egentligen är skapade redan på 70-talet, och still going strong, tackar som frågar) , så tycker jag definitivt att det linjära alternativet är att föredra när diskussionerna blir långa. De trådade blir nästan omöjliga att följa eftersom svaren ligger huller om buller, och när man ska kolla "nya" inlägg får man leta igenom hela tråden varenda gång för att hitta dem, i stället för att bara gå till sista man läst och fortsätta från där.
Risken är säkerligen stor att inlägg hamnar fel eftersom man inte alltid citerar när man svarar. Samt att vissa inlägg spårar tillbaks till rätt ämne. Jag är gammalmodig på många sätt... Jag vet... Men det är dumt att ändra ett vinnande koncept. Skulle system bytas ut mot något trådat där man måste klicka på varje deltråd för att komma vidare, så skulle jag nog inte orka vara kvar...
För att trådar spårar ur, är forumsjukan. Har man problem med det så kanske man inte ska hänga på forum. Men det är hör lite till charmen.
För att trådar spårar ur, är forumsjukan. Har man problem med det så kanske man inte ska hänga på forum. Men det är hör lite till charmen.
Bra och nyanserat inlägg! Jag tycker lösningen du beskriver här låter som den bästa av båda världar, med ett i stort linjärt flöde fast med 1 nivå "kommentarer" på redan gjorda svar. Då kan en stor del av sidospårs-dialogen skötas i små kommentarstrådar på ett inlägg med man kan också välja att posta ett nytt linjärt svar istället. Jag tror faktiskt det är såhär facebook fungerar, inte sant? Man kan väl bara lämna kommentarer på svar i en nivå hierarkiskt?jimih skrev:Fast i ett linjärt system så ser man ju om en sån kommentar kommit in nyligen, då man ser de senaste kommentarerna samlade i botten av diskussionen. I ett trådat system kan en kommentar kommit alldeles nyss, men man ser den inte eftersom den är i en undertråd man inte tittat i.
Jag kan absolut se vissa fördelar med trådade system, men generellt föredrar jag linjära system. Vid de tillfällen jag har haft möjlighet att välja själv mellan trådat och linjärt så har jag antingen kört med linjärt hela tiden, eller testat trådat men gått tillbaka till linjärt. Jag vet minnst ett forum för ett antal år sen (minns dock inte namnet) som jag verkligen irriterade mig på trådsystemet, eftersom man behövde klicka på en länk, med ny sidladdning som följd (vilket kunde ta tid på den tiden) för varje svar.
Men sen finns det ju en hybridlösning, som någon nämde när de skrev om superuser.com, som är en del av StackExchange. I grunden innebär deras lösning att man antingen kan lägga in ett svar eller en kommentar. Svaren visas linjärt, men med bästa svaret överst snarare än äldsta svaret. Under ett svar kan man lägga in en kommentar. Kommentarerna visas linjärt under svaret de är kopplade till, linjärt, i kronologisk ordning. Dvs det är trådat, men bara en nivå ner. Det passar enligt mig utmärkt för forum där majoriteten av inläggen är av fråge/svar-typ. Byggahus.se kanske är ett gränsfall, men eventuellt skulle ett sånt system här funka rätt bra.
Ett alternativ är ju annars att man behåller det befintliga linjära systemet, men lägger till ytterligare en sätt att lägga in en kommentar på, nämligen en kommentar som länkar till inlägget man svarar på, utan att man behöver citera det. När kommentaren sen visas så kan man se en klickbar länk till vilket inlägg man svarat på, och om man håller musen ovanför den länken så får man upp det inlägget i en info-ruta (tooltip). Då behöver man i normalfallet inte använda citatfunktionen (vilket minskar plottret i tråden), men det framgår ändå tydligt vad man svarar på.
Kronologisk ordning.
Keep it simple.
Keep it simple.
Jag har mer eller mindre slutat följa de forum som är strikt trådade eftersom det blir väldigt tungt att följa en tråd från början till slut och försöka hålla sig uppdaterad i diverse urspårade deltrådar som helt plötsligt kan komma in på huvudämnet igen.
Linjärt i tidsordning från äldst till nyast är absolut trevligast att följa.
Linjärt i tidsordning från äldst till nyast är absolut trevligast att följa.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 823 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 823 inlägg
Bara för att det som i Facebooks fall finns möjlighet att svara på en kommentar så innebär det inte att personer förstår att de kan göra det utan väljer att lämna en kommentar. Ungför samma problem som att någon svarar i ett linjärt forum utan att citera.
Jag skulle hellre se att citera är standardvalet här när man svara på ett inlägg, ex så kräver mobilversionen av BH ett knapptryck extra på de tre punkterna för att få fram valet citera.
Jag väljer helst ett linjärt system men gillar de varianter som låter fram en post som levererar svaret. Hittar man då en tråd med ett problem så kan man lätt hitta inlägget som anses lösa problemet, ex MS community kör så.
Jag skulle hellre se att citera är standardvalet här när man svara på ett inlägg, ex så kräver mobilversionen av BH ett knapptryck extra på de tre punkterna för att få fram valet citera.
Jag väljer helst ett linjärt system men gillar de varianter som låter fram en post som levererar svaret. Hittar man då en tråd med ett problem så kan man lätt hitta inlägget som anses lösa problemet, ex MS community kör så.