På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Färska siffror visar att bostadsmarknaden har vänt sedan i vintras, och priserna går nu uppåt igen.
Du kan läsa artikeln här: Uppgången för huspriserna håller i sig
Du kan läsa artikeln här: Uppgången för huspriserna håller i sig
Någon förklara i sak varför svensk mäklarstatistiken data inte är trovärdig ?
Att en kvalitetsjusterad statistik är bättre är ju självklart. Men det är
Förutsatt att justeringen görs på ett bra sätt….
Att en kvalitetsjusterad statistik är bättre är ju självklart. Men det är
Förutsatt att justeringen görs på ett bra sätt….
Om jag inte minns fel så är det lagfarterna i respektive kommun. ?D Bubblebubb skrev:
De hävdar 95% av de bostäder som säljs syns.
Du kan läsa mera om hur de hanterar statistiken och vad den betyder, här.
https://www.maklarstatistik.se/om-statistiken/
Jag tycker inte det spontant är perfekt hantering av K/T-talet men skulle vara intressant att höra vad andra ser för brister…
Wilderängs argument tycks vara att (1) vi får vara del av ett flytande medelvärde, så det går inte att se förändringar som är snabba och (2) frånvaron av kvalitetsjustering gör att survivarbias i en kollapsad marknad gör siffrorna otillförlitliga i nuet:Viktor.J skrev:
https://cornucopia.se/2023/02/ras-f...klarstatistik-efter-konkurrensverkets-besked/
Men har man inte bråttom så finns ju SCBs data som ger info om marknaden senaste halvåret eller så.
Att titta på glidande medelvärde har sina fördelar och nackdelar. Lars lyfter upp en nackdel, men bostadsmarknaden är sällan super snabb så jag tycker definitivt inte det ska ses som en stor brist.Claes Sörmland skrev:
Wilderängs argument tycks vara att (1) vi får vara del av ett flytande medelvärde, så det går inte att se förändringar som är snabba och (2) frånvaron av kvalitetsjustering gör att survivarbias i en kollapsad marknad gör siffrorna otillförlitliga i nuet:
[bild]
[länk]
Men har man inte bråttom så finns ju SCBs data som ger info om marknaden senaste halvåret eller så.
Andra punkten tycker jag är befogad förutsatt att valuegard gör en korrekt justering. Utan att veta kan man inte säga att den är bättre. Dessutom har mäklarstatistik möjlighet att filtrera på lägenheternas storlek så en stor del av de faktorer som påverkar kan man ta hänsyn till.
Däremot adress, solläge etc vet jag inte om value heller hade mer.
Något denna trubbiga statistik heller inte kan ta hänsyn till är köpeavtalens utformning. Om t ex det införs klausuler om att det i praktiken är öppet köp om banken inte ger lån eller att köparen inte lyckas få sin egen bostad såld och därmed inte kan genomföra köpet. Men det visar sig väl 6 mån senare i SCBs statistik om detta är en stor faktor som begränsar marknaden tänker jag.Viktor.J skrev:
Att titta på glidande medelvärde har sina fördelar och nackdelar. Lars lyfter upp en nackdel, men bostadsmarknaden är sällan super snabb så jag tycker definitivt inte det ska ses som en stor brist.
Andra punkten tycker jag är befogad förutsatt att valuegard gör en korrekt justering. Utan att veta kan man inte säga att den är bättre. Dessutom har mäklarstatistik möjlighet att filtrera på lägenheternas storlek så en stor del av de faktorer som påverkar kan man ta hänsyn till.
Däremot adress, solläge etc vet jag inte om value heller hade mer.
Ja där är det väl bara scb som har koll.Claes Sörmland skrev:
Något denna trubbiga statistik heller inte kan ta hänsyn till är köpeavtalens utformning. Om t ex det införs klausuler om att det i praktiken är öppet köp om banken inte ger lån eller att köparen inte lyckas få sin egen bostad såld och därmed inte kan genomföra köpet. Men det visar sig väl 6 mån senare i SCBs statistik om detta är en stor faktor som begränsar marknaden tänker jag.
Klicka här för att svara