7 755 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Uppfyllnad runt träd
Tyvärr! De dör.
Men vill ni rädda träden lär det finnas knep. Man bygger schaktväggar runt trädstammarna, så att de kan fortsätta andas. Snacka med någon trädgårdsanläggare.
Men vill ni rädda träden lär det finnas knep. Man bygger schaktväggar runt trädstammarna, så att de kan fortsätta andas. Snacka med någon trädgårdsanläggare.
Frågan har varit uppe flera gånger tidigare. Vissa träd är mer känsliga än andra. Den generella regeln är att inte fylla upp närmare trädet än strax innanför kronans omkrets.
Det brukar ta ett par år innan trädet dör.
Det brukar ta ett par år innan trädet dör.
Har länge undrat varför det står grova betongrör kring en del av träden längst vägen men nu fattar jag att det är förståss för att träden stått där först och så har de byggt t.ex. ljuddämpningsvall efteråt och höjt marken. Mest har jag sett stora tallar med betongrör på kanske 1,5 meter i diameter runt om. Dessa har stått i alla fall i de fem år jag har sett dem, troligen längre, och ser friska ut.
Billy_bavers sista råd tycker jag är bra för uppenbarligen går det att lösa på ett flertal olika trädsorter.
Billy_bavers sista råd tycker jag är bra för uppenbarligen går det att lösa på ett flertal olika trädsorter.
Jo. Det varierar, enligt parkförvaltningen här så skall de klara sig minst 10 år med betongring runt, men jag vet träd här i stan som stått så 30 år eller mera. Det är bara att köpa ett lagom betongrör och beväpna sig med kapskiva 
Jag tror att det är två olika effekter i görningen här om jag fattat saken rätt.
Den ena är att det är farligt för trädet om man höjer jordnivån direkt mot stammen väsentligt. Jag kommer inte riktigt ihåg vad som kan hända då - att barken ruttnar eller något i den stilen - men det är det som betongröret skyddar mot.
Den andra är att man kan kväva de ytliga sugrötterna, som sköter det mesta av trädets näringsupptag och är beroende av syre. Det hjälper knappast betongröret mot för det mesta av de rötterna finns inte inne vid stammen utan brukar schematiskt sägas finnas en bit utanför och innanför "dropplinjen", alltså kronans omkrets. Men den effekten av en jorduppfyllnad är svår att förutsäga eftersom träd i verkligheten kan ha väldigt oregelbundna rotsystem, de söker sig dit där det finns mest näring och vatten. Såvida man inte fyller upp ett område på, säg kanske 20 meters radie runt ett gammalt träd, så beror det på hur viktigt det område man fyller upp råkar vara för trädet.
För båda effekterna gäller att känsligheten varierar från art till art och att det kan dröja många år innan effekten syns. Eller inte.
Den ena är att det är farligt för trädet om man höjer jordnivån direkt mot stammen väsentligt. Jag kommer inte riktigt ihåg vad som kan hända då - att barken ruttnar eller något i den stilen - men det är det som betongröret skyddar mot.
Den andra är att man kan kväva de ytliga sugrötterna, som sköter det mesta av trädets näringsupptag och är beroende av syre. Det hjälper knappast betongröret mot för det mesta av de rötterna finns inte inne vid stammen utan brukar schematiskt sägas finnas en bit utanför och innanför "dropplinjen", alltså kronans omkrets. Men den effekten av en jorduppfyllnad är svår att förutsäga eftersom träd i verkligheten kan ha väldigt oregelbundna rotsystem, de söker sig dit där det finns mest näring och vatten. Såvida man inte fyller upp ett område på, säg kanske 20 meters radie runt ett gammalt träd, så beror det på hur viktigt det område man fyller upp råkar vara för trädet.
För båda effekterna gäller att känsligheten varierar från art till art och att det kan dröja många år innan effekten syns. Eller inte.
Ja, Farzan och jag har ju samma uppfattning
. Det kan ändå vara värt att ta in en arborist som bedömer möjligheterna för era träd. Det beror naturligtvis på hur stort värde ni sätter på att behålla träden men kanske sparar en del extraarbeten/kostnader såvida arboristen menar att chansen för överlevnad är dålig.
Vi fyller osse upp vår tomt och höjer den lite... Dock rör det sig bara om 30-40 cm..
Skulle träden dö av 35 cm jord också då ????
Utmed ena kanten på tomten står ett par urgamla träd där det för massa år (ca 10 år) sen fylldes upp med jord till en liten vall.. runt 70-80 cm och den vallen lades längs med träden så att träden hamna mitt i vallen och dessa har inte dött eller tatt skada dom senaste 10 åren.
Utmed ena kanten på tomten står ett par urgamla träd där det för massa år (ca 10 år) sen fylldes upp med jord till en liten vall.. runt 70-80 cm och den vallen lades längs med träden så att träden hamna mitt i vallen och dessa har inte dött eller tatt skada dom senaste 10 åren.
Eftersom de flesta säger att det tar flera år innan träd dör av sånt här gissar jag att några månaders tillfällig övertäckning inte ger några större bestående skador. Men jag vet inte.JonasBj skrev:
Enligt vad en trädkunnig person svarade i en diskussion på ett annat forum kan allt över någon decimeters uppfyllning vara tillräckligt för att kväva sugrötterna. Så enligt det skulle 35 cm kunna döda träden, ja, om det är en stor del av trädens rotområde som täcks.Benny_o_Lina skrev:Vi fyller osse upp vår tomt och höjer den lite... Dock rör det sig bara om 30-40 cm..
Fallet med vallen är inte jämförbart. Den är ju långsmal och täcker därför inte så värst många procent av rotzonen.
Å andra sidan, längst ned på vår gamla tomt fanns en stor gammal björk. För ett par decennier sen hade man schaktat ur en halvmeter djupt och anlagt en 30 meter bred parkering just utanför tomtgränsen, en meter från björken. Det bör ha tagit väck uppåt en tredjedel av rotsystemet. Men det trädet lever och frodas än i dag.
Slutsats - såna här fall är väldigt svåra att generalisera om, så om ni är rädda om träden, gör som Yonna säger och ta dit en arborist för att titta.
Eftersom de flesta säger att det tar flera år innan träd dör av sånt här gissar jag att några månaders tillfällig övertäckning inte ger några större bestående skador. Men jag vet inte.Farzan skrev:
[/quote]
Var på tomten idag och bladen börjar se lite vissna ut faktiskt.
Får hoppas de klarar sig...
Klicka här för att svara