Hej, hoppas någon kunnig inom vvs kan svara eller som har samma system. Jag har en 2plans-Villa. Vattenburen golvvärme nedtill och radiatorer på övervåning. Har en nibe f730 frånluftsvärmepump och uponor inkopplat med fjärrstyrda rumstermostater på nedre plan. Kort och gott, ska jag öppna upp alla termostater fullt och låta värmepumpen reglera värmen ? Tidigare har det varit svårt att få tillräckligt värme på övervåningen så har behövt trycka på kurvan högre och då sänka termostaterna där nere (vid lägre kurva blir det tokvarmt där nere med öppna termostater, men jättekallt uppe). Pratar jag med uponor säger de bara att man ska styra värmen med termostaterna. Tanken är jag helt enkelt vill undvika att använda onödig energi och då få en lägre driftkostnad.

Har du ingen shunt till golvvärmen på fördelaren?? F730 har växelventil och kör flytande kondensering. Helst ska då alla termostater står på max och man reglerar temperaturen i huset med värmepumpens inställningar. Det bör också finnas möjlighet att reglera den fasta inställningen för flödet i golvvärmen genom injusteringsventiler på fördelaren respektive förinställningen i radiatorventilerna. Termostater i vissa rum är bara en lösning om man t.ex. ofta får för varmt av t.ex. solinstrålning.

Hej ! Jo shunt finns. Hört att man kan dra ner denna för att skapa bättre flöde upp till radiatorerna ? Känner mig inte helt bekväm med att ratta runt för mycket. Har försökt läsa på men förstår ändå inte hur allt hänger ihop. Får inga bra svar från nibe eller de som installerade systemet heller. Installatören sa att jag inte ska ha temostaterna för golvvärmen helt öppen..... förstår inte syftet med smarta termostater om de ändå ska vara helt öppna?

Termostaterna skickar väl ut ett börvärde till centralen i skåpet så att det automatiskt ska vara den temp som den efterfrågar. Hur blir det då om jag maxar termostaten och att den aldrig kommer upp i den temp som den vill ha? Jobbar inte systemet och pannan helt febrilt då ? Som sagt så är jag helt okunnig och har inte blivit klokare 😅 bild på termostat nedan

• Vit Uponor digital termostat med blå LED-ring, använd för att kontrollera inomhustemperatur i värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt många plockar bort ställdonen till golvvärmetermostaterna på fördelaren och stänger av Uponor-centralen. Sedan kan man justera själva shunten till golvvärmen så det blir lagom varmt i golven. Möjligen kan man behöva justera någon viss slinga på fördelaren. Man ska börja med att ställa in värmepumpens värmekurva och förskjutning så det precis räcker till det kallaste rummet med radiator. Sedan kan justera förinställningen på andra radiatorer så det blir lagom varmt där. Efter det justerar man golvvärmeshunten osv.

Okej, så att ha dessa smarta termostater är helt onödigt då med andra ord om det bästa är att plocka borta ställdonen och öppna upp allt ? Är att ha termostaterna på max samma sak som att plocka bort ställdonen eller arbetar systemet på något sätt som inte blir fördelaktigt ? Känner mig sjukt obekväm med att pilla i skåpet för mycket och förstöra något.

Kommer värmen upp lättare till övervåningen med helt öppna termostater eller tvärtom ? Jag tror att jag inte helt har förstått hur dessa termostater funkar i praktiken. Enligt manualen så förstår jag det som att man ställer in en önskad temp via termostaten, och att systemet automatiskt, öppnar och stänger för att få rätt temp. Öppnar jag upp allt dvs 35 c eller vad det står som börvärde , borde inte systemet arbeta helt febril då det aldrig kan nå upp till önskad temp ? Påverkar detta värmepumpen?

Det blir så att säga tårta på tårta när både värmepumpen och termostaterna ska användas för att styra rätt värme till rummen. De arbetar på olika sätt som kolliderar. Man kan enbart använda några enstaka termostater om inga andra fasta justeringar hjälper. Öppna termostater ger bäst flöde i värmesystemet och det är bäst för värmepumpen. Om det blir för varmt inne en molnig vinterdag är värmepumpen inställd på för hög kurva och förskjutning. Har man vattenburen i golvvärme i betongbjälklag ger det ett mycket trögreglerat värmesystem så man får finna sig i att innetemperaturen svänger en del och ofta ligger lite fel.

J Josth skrev:
Det blir så att säga tårta på tårta när både värmepumpen och termostaterna ska användas för att styra rätt värme till rummen. De arbetar på olika sätt som kolliderar. Man kan enbart använda några enstaka termostater om inga andra fasta justeringar hjälper. Öppna termostater ger bäst flöde i värmesystemet och det är bäst för värmepumpen. Om det blir för varmt inne en molnig vinterdag är värmepumpen inställd på för hög kurva och förskjutning. Har man vattenburen i golvvärme i betongbjälklag ger det ett mycket trögreglerat värmesystem så man får finna sig i att innetemperaturen svänger en del och ofta ligger lite fel.
Okej så det du menar är att inte ha på termostaterna på max utan koppla ur "hattarna" helt så de är helt öppna, sedan stänga av regleringscentralen? Varför ens ha dessa om det nu inte är fördelaktigt 😅?

Enklast att lyfta av ställdonen för att säkerställa att det är max flöde (Om NormallyOpen ställdon). Golvvärmetermostater och dito styrsystem brukar tyvärr ofta haverera efter ett antal år. Ja det blir dyrare att bygga hus om man har dubbla system för vissa funktioner.

Och då kan jag stänga av regleringscentralen ? Är det shunten jag ska sänka då ifall jag märker att det är jättevarmt nere och kallt uppe ? Tack för alla svar. Fått mer hjälp här än någon annanstans.

Jo precis. Tar man av alla ställdon är det ingen mening att ha termostatcentralen för golvvärmen påslagen. Alltid sparar man några Watt. Är det kallt uppe behöver förmodligen värmekurvan i värmepumpen höjas. När det är inställt och det t.ex. är för varmt på bottenvåningen ska man alltså stänga lite grann på golvvärmeshunten. Har du någon bild på golvvärmen? Har du manualen?

Okej , yes. Med manual menar du till VP då ?

• Bild av ett rörsystem med ventiler och rör, märkt Uponor. Flera röda och blå ventiler syns i en vit skåpinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar tyvärr vara dåligt med manualer till Uponor golvvärme. Men om det blir för varmt på bottenvåningen när det är lagom på övervåningen med öppna termostater så bör det vara den röda ventilen nere på röret till vänster man ska justera flödet till golven med. Termostaten är säkert bara en maxtermostat som ska skydda golven mot en för hög temperatur. Golvytan får kunna bli 27 grader om inte parketten ska torka ur och riskera att resa sig.

F Fredrik Dahlberg2 skrev:
Okej , yes. Med manual menar du till VP då ?
Tar du bort donen så kommer GV att stjäla flödet från ellemten 1 tr upp. GV är närmast VP. Med dom röda rattarna som har en siffermarkering, kan du se hur dom är ställda. Sen ska du kolla om cirkpumpen är ställd i auto ( bara skit ) När känner utetemp gå upp, så drar datan ner farten på pumpen och det som är längst bort, får inte det flöde som behövs. Når du rätt temp på 1 tr. så får du mäta tempen på in/ut varje slinga, tumregel en diff på ca 4 C är bra, kan bli många mätningar, då en strypning ger att en annan får mer flöde. Har du en gång fått till det, kan du glömma allt.
Har strypt in för 20 år sedan och inte rört något sen dess, samt den klassiker som finns för piggarna under mina don sitter nog bra fast nu. Men spelar ingen roll nu.

J jonaserik skrev:
Tar du bort donen så kommer GV att stjäla flödet från ellemten 1 tr upp. GV är närmast VP. Med dom röda rattarna som har en siffermarkering, kan du se hur dom är ställda. Sen ska du kolla om cirkpumpen är ställd i auto ( bara skit ) När känner utetemp gå upp, så drar datan ner farten på pumpen och det som är längst bort, får inte det flöde som behövs. Når du rätt temp på 1 tr. så får du mäta tempen på in/ut varje slinga, tumregel en diff på ca 4 C är bra, kan bli många mätningar, då en strypning ger att en annan får mer flöde. Har du en gång fått till det, kan du glömma allt.
Har strypt in för 20 år sedan och inte rört något sen dess, samt den klassiker som finns för piggarna under mina don sitter nog bra fast nu. Men spelar ingen roll n
J jonaserik skrev:
Har strypt in för 20 år sedan och inte rört något sen dess, samt den klassiker som finns för piggarna under mina don sitter nog bra fast nu. Men spelar ingen roll nu.
Okej, pumpen har två streck om jag minns rätt, kan kolla sen. Vet inte om jag förstod allt, men du menar om jag får rätt värme på 1a våning så ska jag börja strypa de röda tills jag hittar en bra temp uppe?😅

J jonaserik skrev:
Hur mäter man tempen på varje slinga? Vet inte om jag förstod det riktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.