Vi har sedan tidigare förberett en del av huset för vattenburen golvvärme och där lagt ner 17 mm golvvärmerör från Uponor. Vi har inte skaffat fördelare till dessa slingor. Vi kommer inom överskådlig framtid lägga ner golvvärme i övriga huset och ska då ha ytterliggare en fördelare i en annan del av huset.

Nu har jag kommit över en komplett fördelare med shuntgrupp i skåp från LK (se bild nedan) som jag tänkt ha till den del av huset som ännu inte har några slingor och jag lägger då givetvis 16 mm LK-rör i golven där.

Nu till min undran. Skulle jag kunna köpa LK-fördelare även till de befintliga Uponor-slingorna för att slippa ha olika fabrikat och typ av fördelare? Skulle vara smidigt att lära känna ett system bra när det kommer till installation, justeringar och underhåll.

Jag är medveten om att man helst inte ska blanda fabrikat och att garantier inte gäller men jag har svårt att se att något så okomplicerat som plaströr skulle göra någon större skillnad. Jag har dessutom lagt ner rören själv så garantier lär ändå inte gälla på hela installationen. Jag gissar att det är någon typ av standardgänga/koppling i LK-fördelaren och att det rent praktiskt inte är några problem att ansluta Uponors rör men här kan jag givetvis ha fel.

LK Shuntskåp VT RF med fördelare och shuntgrupp för vattenburen golvvärme monterade på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.