Hej,

Är på god väg att planera renoveringen av två badrum samt en hall. Givetvis vill vi ha in golvvärme eftersom vi skall lägga klinker i dessa utrymmen. Vi har idag ett vattenburet värmesystem med radiatorer i varje rum (fjärrvärme). Hallen och badrum 1 ligger i anslutning till varandra på plan 1 medan badrum 2 ligger på plan 2 ovanför planerad placering av shunten (ElPush 12). Hallen är på ca 8 kvm (stor i öppen planlösning mot ovanvåning) och de bägge badrummen (mkt små) är på drygt 3,5 kvm vardera. "Funkisvilla" från 70-talet.

Nu till fråga 1:
Är det möjligt att mha returrörens injusteringsventiler balansera flödet för varje rum för att uppnå önskad temperatur i de olika golven/rummen? Rumsregleringen/termostaten är tänkt att styras från hallen. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Jag vet att Elpush 12 är utvecklat för enstaka rum men man frestas ändå av idén eftersom golvytan som skall värmas upp bara ligger på ca 15 kvm tillsammans och skulle kunna värmas upp mha 4 slingor (2 till hallen och 1 till varje badrum). Givetvis är det en ekonomisk aspekt på idén, varje Elpush 12 kostar ca 6000 kr, så funkar det så varför inte?

En annan sak som jag har fått för mig och som också talar för att bara använda en shunt är en idé om att sommar tid ha en timer kopplat till shuntens elpatron så att man under morgonen kan få lite varma klinkergolv att gå på men under resten av dagen inte ha någon eluppvärming på.

Så till fråga 2:
Går det att ha en timer kopplat till ElPush 12 för att t ex under sommaren få golvärme under t ex morgonen? Timern skulle då kopplas mellan shuntens elanslutning och villans elsystem, är detta en konstig idé? Finns det andra lösningar? Uponor kanske redan har en lösning på detta?

H
1. Den ska numera klara mer än 2 slingor, kolla på Uponor.se.
2. Det finns utrustning för att köra med timer.

1) Yes, det känner jag till, och vad jag förstått så skall man kunna klara 5 slingor (om jag inte läst fel någonstans). Om shunten fungerar för flera rum om man justerar ventilerna i returrören står det inget om. Ingen erfarenhet om just det problemet?

2) Har hittat en massa trådar här på byggahus.se som diskuterar trögheten med värmefördelningen i golv när man har golvvärme. Jag lutar nog åt att ha den på hela tiden (elpatronen alltså, på sommaren). Men är det någon som har något att tillägga om detta så är gärna det?

Tackar för svaren hokanp :)

H
1. flera rekomenderar att man inte har termostat utan justerar flödet på slingorna istället.

2. Om du har trägolv så är trögheten väldigt liten. Betong däremot kan ta ett dygn innan den har anpassat sig.

Men varför köra el när du har fjärrvärme??

Som TS skriver i första frågan så vill han/hon ha varma golv även på sommaren då den vattenburna värmen är avstängd. Känner igen problematiken och har själv en elpush för samma syfte.

I ditt fall med fjärrvärme undrar jag dock om du kunde ha några slingor matade direkt från pannrumet som även får värme under sommartid istället för att jacka på dig på radiatorslingan och köra elpatron därifrån. Skulle själv om jag kunnat skippat elpushen och gått direkt på tex en värmepump även sommartid.

När det gäller timer på elpatronen matas den på samma sätt som cirkulationspumpen så det är lite allt eller inget som gäller. Dock är det väl egentligen inga större problem att stoppa cirkulationen över vissa tider. Beroende på vad du har för golvkonstruktion där du vill ha komfortvärmen på sommaren kan det dock vara svårt att tjäna något på att sänka temperaturen över natten. Uponor har i sin golvvärmebok lite text om det men med en trög konstruktion som man tex får med en tjock flytspackelkaka och liknande kan det vara svårt att klara så snabba variationer som som man vill ha. I lätta konstruktioner är det mer enkelt att värma upp golven till vissa tidpunkter för att sedan låta de svalna och spara energi.

Antalet slingor ska inte vara något problem, du får montera de fördelarna som finns beskrivna i systemlösningen. Att justera in slingorna manuellt och låta shunten styras av ett rum är heller inga problem

// Mats

Tackar för alla svar!

Ok, jag har bestämt mig

1) jag kör kommer att testa med en ElPush 12 för att mata 3-4 slingor till 3 rum och justerar returventilerna för balansering av temperatur (el för säkerhets skull under sommarmånderna).

2) Förmodligen kommer jag att initialt att köra utan timer eftersom det kommer att bli ca 15 kvm flytspackelkaka att underhålla, ingen vinst förmodligen med "nattsänkning". Tror nog att den kommer att vara avstängd sommartid ändå.

myrstack skrev:
I ditt fall med fjärrvärme undrar jag dock om du kunde ha några slingor matade direkt från pannrumet som även får värme under sommartid istället för att jacka på dig på radiatorslingan och köra elpatron därifrån. Skulle själv om jag kunnat skippat elpushen och gått direkt på tex en värmepump även sommartid.
Jo det är det jag menar, det är amatörmässigt att köra elvärme istället för att koppla riktigt. Med tanke på vad elpushen kostar så är bara den summan en bit på väg mot en riktig inkoppling...

Matss skrev:
Jo det är det jag menar, det är amatörmässigt att köra elvärme istället för att koppla riktigt. Med tanke på vad elpushen kostar så är bara den summan en bit på väg mot en riktig inkoppling...
Hej Matss,

Jo, men ElPush'en skall ju kopplas in på det befintliga systemet som går till radiatorerna som i sin tur värms upp mha fjärrvärme. Vintertid värms golvvärmen av fjärrvärme och sommartid värms golvärmen med sk komfortvärme från elpatronen.

Är det något annat du menar Matss som jag missar och som jag inte förstår vad du menar? Utveckla gärna, alla tips är välkomna :)

Mvh
Nicolas

Att koppla GV på radiatorsystemet är en nödlösning. Bättre är att koppla direkt på fjärrvärmeväxlaren. Det som behövs är en pump och en blandningsventil.

ok, två system mot samma fjärrvärmeväxlare? Skall kolla upp det låter intressant.

Hallå där..

Hur blev resultatet av detta? Sitter i samma sits och är nyfiken på hur din lösning blev..

/Peter

@peter_larsen har inte påbörjat arbetet men har bestämt mig för att göra det. Återkommer när det är klart.

nicgu skrev:
@peter_larsen har inte påbörjat arbetet men har bestämt mig för att göra det. Återkommer när det är klart.
Attans också, hade hoppats på lite snygga bilder på installationen så jag kunde sno den rakt av :)

Jaja, jag har också bestämt mig för att köra med reglering av flödena på respektive slinga och mata detta med en Push 12 med elpatron..

Kommer du använda Uponors WGF-fördelare för att ansluta de olika slingorna eller hur hade du tänkt?

H
Matss skrev:
Att koppla GV på radiatorsystemet är en nödlösning. Bättre är att koppla direkt på fjärrvärmeväxlaren. Det som behövs är en pump och en blandningsventil.
LK har ett system som är billigare och mer anpassat för att koppla direkt på inkommande rör. Klarar även x antal slingor och går att bygga ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.