Hej. Jag och min blivande sambo har precis kommit överens med släktingar om pris på det hus vi ska köpa.
En mäklare har värderat huset, och efter besiktning värderat ner det ganska mycket.
Taxeringsvärdet på huset är ungefär vad den första värderingen låg på.

Nu till vår fråga; Hur ska vi lägga upp bolån osv?
Som jag förstår det kommer lånet baseras på den sista värderingen, och bottenlån/topplån läggs upp efter det.
Vi har möjlighet att slippa topplån med sparade pengar, frågan är om vi ska spara dessa och renovera för och efter det värdera upp huset och lägga om lånen.
Annars måste vi låna för att renovera.. Kanske i slutändan inte ens spelar någon roll?

Hoppas nån blir klok på min röriga förklaring! :x

/Viktor

Jag förstår inte, låter som att du i bägge de alternativ du anger måste låna för att renovera?

Njä. i det fall vi väljer att betala de 15% handpenningen är måste vi låna för att renovera med en gång.
Om vi väljer att ta topplån på de 15% och renoverar för de pengar vi har kan vi sedan värdera om huset och bli av med toplån.

Tror jag kom fram till rätt svar själv efter lite eftertanke...

Frågan är då hur andra hade gjort i samma sitts?
Banken har snckat om "byggkredit", någon som kan förklara det lite mer ingående?

/Viktor

I bägge de där fallen så lånar du ju pengar under renoveringsperioden. Som du kan bli av med efter omvärdering.

Om du behöver mindre än 15% av köpeskillingen till renovering så kan du ju, i bägge alternativen, ta mindre än 15% av köpeskillingen i "topplån".

Jag tycker det är bra med topplån. Väldigt lätt att låna lite extra och sedan inte amortera. Med topplån har du piskan att betala tillbaka. Du får lättare en känsla för vad som är investering (hus) och konsumtion (renovering). Ok, gäller kanske inte stomrenoveringar som dränering och tak men gäller det sådana renoveringar kan ni väl tala med banken. Det gjorde jag i höstas när jag köpe hus. Sa som det var att taket behövde bytas. Ok, sa banken, -lägg in de 15%en så löser vi taket sen.

Kostar kanske lite mer i ränta om renoveringen inte höjer värdet lika mycket men det ger dig också en indikation på hur prisvärd renoveringen är.

/Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.