7 902 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Ungefärlig kostnad för att skarva huvudledningen och flytta huvudsäkringarna? Bilder finns
Har kontaktat en del elfirmor för att flytta min box för huvudsäkringar och säkring för fjärrvärmen ca 2,5-3m med en skarv uppe i taket.
Är det någon som gjort detta eller som är elektriker själv som vet vad man bör räkna på för tidsåtgång samt pris? Tycker priserna är hutlösa som jag fått från elfirmorna men väntar med att skriva ut dom då jag helst vill få någon ungefärlig prisbild på vad jag kan räkna med. Personligen känns det som ett väldigt snabbt jobb och den enda väntetiden som kan bli är väl om elfirman och elbolaget inte lyckas tajma in sig när elen ska brytas under bytet.
Bild på dom 2 "skåp" jag vill flytta och till var jag vill ha dom med ungefärliga mått och det är denna bild och information som elfirmorna fått av mig också för att ge ett ungefärligt pris.
den röda rutan med kryss i är där jag vill ha skarven i taket.
Är det någon som gjort detta eller som är elektriker själv som vet vad man bör räkna på för tidsåtgång samt pris? Tycker priserna är hutlösa som jag fått från elfirmorna men väntar med att skriva ut dom då jag helst vill få någon ungefärlig prisbild på vad jag kan räkna med. Personligen känns det som ett väldigt snabbt jobb och den enda väntetiden som kan bli är väl om elfirman och elbolaget inte lyckas tajma in sig när elen ska brytas under bytet.
Bild på dom 2 "skåp" jag vill flytta och till var jag vill ha dom med ungefärliga mått och det är denna bild och information som elfirmorna fått av mig också för att ge ett ungefärligt pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det nätägarens servicekabel som går till säkringslådan så vill troligen nätägaren flytta ut mätaren om den sitter inne. En del nätägare brukar då bekosta det nya skåpet och mätarflytten i andra fall får man betala skåpet själv. Inkommande ledning är nätbolagets och dom brukar INTE vara så pigg på att någon utomstående rör deras kabel. Har du begärt in pris från några olika så torde du ha fått en bild av vad det kommer att kosta, Det kanske är lite mer arbete och ställ än vad man kan tro. Och får du ett fast pris så måste elfirman ta höjd för allt som kan häxa. Tar du någon som gör jobbet på löpande räkning så får du betala vad det verkligen kostar, om du inte hittar en rufflare 
Nätägaren vill inte göra jobbet utan hänvisar till extern firma som jag ska kontakta. Nätägaren tar heller inte ut någon avgift för att stänga av/sätta på strömmen ute vid vägen när jobbet utförs utan dom kräver bara att elfirman kontaktar dom för att boka in tid för flytt/svarvning.
Flytt av skåp till utsidan är inget krav och inget jag kommer göra då jag får bekosta det isf och det har jag inte lust med.
Prisuppgifterna jag fått är 2st strax över 30.000kr och ett på över 40.000kr
Jag tycker det är orimligt högt men som sagt jag är ju inte elektriker och har ingen aning om vad tidsåtgången är. Men med mina lekmannaögon så kan jag inte se att detta är mer än 2-3h jobb?
Flytt av skåp till utsidan är inget krav och inget jag kommer göra då jag får bekosta det isf och det har jag inte lust med.
Prisuppgifterna jag fått är 2st strax över 30.000kr och ett på över 40.000kr
Jag tycker det är orimligt högt men som sagt jag är ju inte elektriker och har ingen aning om vad tidsåtgången är. Men med mina lekmannaögon så kan jag inte se att detta är mer än 2-3h jobb?
Moderator
· Stockholm
· 56 245 inlägg
Du behöver någon form av dosor där skarvungarna skall ske. Så de kanske räknar med ingrepp någon annanstans också. För du vill troligen inte ha dosa där säkringarna sitter nu.
Vore det bara att skarva i det synliga utrymmet på bilderna så borde det gå på någon timme plus tid att samordna med nätägaren. Men då får du dosor som är nästan lika mycket vägen som nuvarande säkringsbox.
Vore det bara att skarva i det synliga utrymmet på bilderna så borde det gå på någon timme plus tid att samordna med nätägaren. Men då får du dosor som är nästan lika mycket vägen som nuvarande säkringsbox.
Skarvningen med skarvboxen vill jag ha uppe i taket där rutan med kryss är. Väggen kommer tas bort så att det inte kommer vara problem att komma åt att montera en där och det är där röret med kabeln mot elcentralen kommer ut från taket då borde inte vara några problem att sätta boxen där heller.
Bäst är nog om du inte går för långt in på hur det ska lösas och vad du eventuellt vill där. Av vad du visar på bilderna ska du inte ha några skarvar där öht. Verkar finnas bra möjligheter att få till det bra och utan några boxar i det utrymmet. Och oavsett är det ett litet jobb som inte behöver vara tidsödande eller dyrt.Grillen skrev:
Tack för svaret. Letar vidare bland firmor då jag förmodar att dessa 3 endast gett ett skyhögt bud pga fullt upp än att säga nej.GK100 skrev:
Bäst är nog om du inte går för långt in på hur det ska lösas och vad du eventuellt vill där. Av vad du visar på bilderna ska du inte ha några skarvar där öht. Verkar finnas bra möjligheter att få till det bra och utan några boxar i det utrymmet. Och oavsett är det ett litet jobb som inte behöver vara tidsödande eller dyrt.
Hur har du tänkt med säkringen för fjärrvärmen? Ligger den efter mätaren? Om inte så måste man även dra fram en matning till den. Vad är det för typ av jordkabel som matar huset, är det en plastkabel eller en äldre typ?
Jag skulle göra det för 25000 inklusive moms.Grillen skrev:
Har kontaktat en del elfirmor för att flytta min box för huvudsäkringar och säkring för fjärrvärmen ca 2,5-3m med en skarv uppe i taket.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Tittar du på TS bilder ser du att det är en helt normal kabel typ EKKJ som dessutom ligger optimalt till för en avkortning som hamnar vettigt till. Går med fördel att återanvända säkringslådan och även delen till FJV-centralen på nya stället.G GoGetLost skrev:
@elmont kabel för den kommer dras fram till väggen så den kommer inte vara några problem.
Tjärkabel vet jag inte om det är. Ser inte ut som det, röret är iaf metall om det är det du tänker på som går ut från servicelådan?
och anledningen att allt det där behöver bort är för att väggen ska rivas.
Tjärkabel vet jag inte om det är. Ser inte ut som det, röret är iaf metall om det är det du tänker på som går ut från servicelådan?
och anledningen att allt det där behöver bort är för att väggen ska rivas.
Fjärrvärmemätningen ska väl tas från den sida som är efter mätaren?GK100 skrev:
Det är nog någon variant med matningen till mätningen för FJV via den plomberade säkringen och före elmätaren. TS får reda ut om de vill ha det så även efter flytten det är ju mindre väsentligt om det ligger via mätinsamling numera så ev avbrott märks den vägen. Påminner om den typiska separata säkringen för tariffspole, kopplingsur eller rundstyrning för elmätning från samma tid och samma tanke att det inte skulle brytas av kunden.E elmont skrev: