Hittar ni bra hantverkare håller jag absolut med och är ni noga med att kontrollera referenser och gör upp om pris i förväg etc så kan det säkert bli jättebra. Det vitkiga är att man är medveten om att det finns många oskickliga och oseriösa hantverkare och oftast är det just dem som är enklast att hitta i annonser och telefonkataloger. Har som sagt haft otroligt bra erfarenheter t.ex. av vår elektriker men också av andra hantverkare, men också desto sämre upplevelser som man helst vill glömma.

När jag skrev leta på nätet syftade jag främst på info från t.ex. kökstillverkare och VVS-leverantörer och inte så mkt på detta forum.

Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen har jag väldigt svårt att förstå hur man kan investera i ett kök för kanske 100000:- eller mer och samtidigt snåla in på att få det monterat av folk som inte gör annat om dagarna för typ 10000:- till...
I dagsläget med rotavdraget pratar vi kanske 6000:- istället...

Personligen kallar jag det för att vara dumsnål, men det är ju jag det...

Normalt sett äger inte Svensson verktyg och maskiner som underlättar och gör ett riktigt bra jobb vad det gäller att såga till bänkskivor, passbitar, socklar och annat vilket gör att man riskerar att det ser tråkigt ut när det är klart...

Hämta info på nätet kan man visst göra, men många inlägg är det som jag läst i olika forum där man börjar undra varför folk tipsar andra när de är helt fel ute vad gäller tillvägagångssätt med olika moment.

Men visst... jag respekterar att det finns de som kanske tycker som du efter att ha blivit blåsta gång efter annan av oseriösa hantverkare...
Dumsnål...jag vet inte ja.....jag står just nu med ett utrivet kök och har faktiskt VALT att göra det själv......visst har jag råd att betala men valde att inte göra det.....kalla det dumsnålt eller bara brist på fritidsintressen men när det väl är färdigt så har JAG byggt det.

räkna att montage av ett kök är ca 20% av kostnaden av köket!
Det är ett generellt snitt som man brukar använda i butik för att få fram ett ungefärligt pris. dock innefattar detta ej rivningar och liknande extra arbeten runt om utan enbart montering och el vvs och liknande!

Paul-Staffanstorp
Visst kan man välja att göra det själv om man anser sig ha rätta utrustningen och kunskapen att göra det...
Visst är det en speciell känsla av att ha gjort det själv.

Dock står jag fast vid åsikten att man är dumsnål om man inte vill lägga de småpengarna när man köpt ett kök för så pass mycket pengar då risken är stor att det ser tråkigt ut i slutänden...OM man inte har rätta kunskapen och utrustningen för att utföra alla momenten.

Dessutom är det som så att många är i behov av sitt kök och har inte tiden att göra det själv på fritiden eftersom det lätt drar ut på tiden då...

Själv ordnar jag med ett nytt kök inom normalt en vecka och då är det utrivning dag 1 och montering dag 2-4 samt kakelsättning dag 5...

Paul-Staffanstorp
Hertig skrev:
räkna att montage av ett kök är ca 20% av kostnaden av köket!
Det är ett generellt snitt som man brukar använda i butik för att få fram ett ungefärligt pris. dock innefattar detta ej rivningar och liknande extra arbeten runt om utan enbart montering och el vvs och liknande!
Detta kan jag absolut inte låta bli att starkt bestrida ! :eek:

Så du menar att om en kund köper ett kök innehållande 20st skåp samt bänkskivor och liknande på Ikea för ca: 40000:- så skulle det bara kosta dem 8000:- att få det monterat...och inkl. el & vvs dessutom...

Dock skulle kunden som köpte ett kök innehållande liknande saker fast ifrån Poggenpohl för 350000:- tvingas betala 70000:- för sin montering...

Snälla... tillåt mig le lite smått min vän... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Detta kan jag absolut inte låta bli att starkt bestrida ! :eek:

Så du menar att om en kund köper ett kök innehållande 20st skåp samt bänkskivor och liknande på Ikea för ca: 40000:- så skulle det bara kosta dem 8000:- att få det monterat...och inkl. el & vvs dessutom...

Dock skulle kunden som köpte ett kök innehållande liknande saker fast ifrån Poggenpohl för 350000:- tvingas betala 70000:- för sin montering...

Snälla... tillåt mig le lite smått min vän... ;)
Jäklar det var snabbt :D
ursäkta mig om jag skrev lite fel!;)
Menar så klart att om man handlar kök från tex Ballingslöv, HTH, Marbodal och liknande!
Vet vissa som räknar skåp och likande också för att få fram ungeförliga priser, vissa räknar typ 1500 per skåp för montage plus takanslutningar och liknande!
så om man handlar ett kök för ca 150 000:- så har man en hantverkskostnad på ca 30000.
såklart så tar det ungefär lika långt tid att sätta upp en stomme för 200:- som en för 4000:-
Jobbar inom något av ovanstående märken och där räknar vi på ett ungefär så!

Paul-Staffanstorp
Ok... ja jag är ingen besserwisser, men det är ganska missvisande tycker jag och det var en av anledningarna till att jag var tvungen att hugga till...;):D
Ber så mycket om ursäkt om du tog illa upp för det var inte meningen...

Personligen jobbar jag själv i huvudsak med de s.k märkesköken och i de flesta fall lägger kunderna mellan 100 och 300´ kronor på köket...
Dock är monteringskostnaden i princip densamma oavsett priset...

Jag anser ju nog att det är mängden detaljer och finlir som är det intressanta när man räknar fram ett pris...
Dock har jag aldrig hört någon som ligger så högt som 1500 per skåp, så det kanske är läge att höja sina priser... :D;)

Antal skåp
Spotskivor under skåpen
Krönlister
Takanslutningar
m.m

...brukar väl vara det avgörande i alla fall när jag räknar på pris.

Men visst... jag köper att vi alla räknar olika. :rolleyes:

helt klart så är det finliret som tar tid!
i dom 1500: brukar jag räkna in frisidor och en enkel tak anslutning osv!
Blir det mycket lull lull så får man räkna lite annorlunda

Antalet skåp brukar ju inte skilja så mycket i kök i prisklassen 150 000 - 300 000:-
Oftast är det olika bänkskivor och andra luckor och vitvaror som ändrar priserna på det, men storleken brukar vara det samma ungefär!

Paul-Staffanstorp
Hertig skrev:
helt klart så är det finliret som tar tid!
i dom 1500: brukar jag räkna in frisidor och en enkel tak anslutning osv!
Blir det mycket lull lull så får man räkna lite annorlunda

Antalet skåp brukar ju inte skilja så mycket i kök i prisklassen 150 000 - 300 000:-
Oftast är det olika bänkskivor och andra luckor och vitvaror som ändrar priserna på det, men storleken brukar vara det samma ungefär!
Det har du ju helt rätt i...

Säljer du kök eller monterar du kök då... :confused:

jag säljer kök!
Men det händer att man måste lämna ungefärliga priser och så!
Räknar lite ibland!
Oftast så stämmer det rätt bra överens med snickarnas offerter,
Det som inte alla vet är att det tillkommer för nedrivning av kök, golv. läggning av golv, målning plus allt annat man vill ha gjort där hemma när hantverkarna ändå är där typ, det måste du känna igen ;)

Paul-Staffanstorp
Ok...

Jo tack, det känner man igen...

Dock är det ju endast HTH av de kök du nämner som säljer inkl. montering till kunderna och de andra kökstillverkarnas återförsäljare hänvisar ju oftast bara till montörer där montören själv kommer överens med kunden vad de vill ha gjort och vad det i sin tur kommer att kosta.
Dock kanske det är så att kunderna då frågar er om ett ungefärligt pris om jag förstår dig rätt...;)

du har så rätt!
Vi använder oss av 5 snickare som vi rekomenderar, dock säljer vi inte med montering, utan den biten är mellan montör och kund.
Dock tycker vi att det är bättre att dom väljer någon av dom montörerna som vi rekomenderar av anledning till att dom vet hur vi tänker, kan köksmärket utan och innantill, plus att dom vågar ringa och ställa frågor innan dom börjar såga i något som dom inte riktigt förstår!

Bra montörer växer inte på träd, och dom vi har är guld värda!

Paul-Staffanstorp
Hertig skrev:
du har så rätt!
Vi använder oss av 5 snickare som vi rekomenderar, dock säljer vi inte med montering, utan den biten är mellan montör och kund.
Dock tycker vi att det är bättre att dom väljer någon av dom montörerna som vi rekomenderar av anledning till att dom vet hur vi tänker, kan köksmärket utan och innantill, plus att dom vågar ringa och ställa frågor innan dom börjar såga i något som dom inte riktigt förstår!

Bra montörer växer inte på träd, och dom vi har är guld värda!

Håller verkligen med dig och har tyvärr inte själv så många kollegor som jag är intresserad av att rekommendera eller samarbeta med.
Jag är enligt många överdrivet pedantisk, men jag anser att det är bättre att vara på det hållet än på andra hållet faktiskt.

Paul staffanstorp skrev:
"Dock står jag fast vid åsikten att man är dumsnål om man inte vill lägga de småpengarna när man köpt ett kök för så pass mycket pengar då risken är stor att det ser tråkigt ut i slutänden...OM man inte har rätta kunskapen och utrustningen för att utföra alla momenten."

Sant, men jag har sett MÅNGA kök som är monterat av proffs som ser för jävliga ut. Har själv plockat ner ett par kök endast för att rätta till felen och montera det igen.

Har ett exempel: En kompis köpte ny lägenhet och är inte så jättehändig själv... Jag åkte givetvis dit och kollade hans nya lägenhet och jag har aldrig sett nåt likande!

Ikea-kök. 6 överskåp. 5 underskåp. 1 högskåp. Ingen takanslutning förutom den över fläkten.

Alla sammanfogningar som skulle geringssågas fanns det glipor på 3-10mm. Ovanför fläkten hade man satt ett löst bakstycke från ett skåp som takanslutning. En del av skåpen satt endast i gipsskivan bak. Man hade inte brytt sig om att skruva i reglarna.

De hade byggt en låda i gips (vad f.n heter sån?) för att dölja röran till fläktsystemet. Sedan hade de en sjuk fetisch med att sätta brädor/lister överallt. Plockade man ner dessa, såg man att de inte kunde skära i gips. Fanns glipor bakom på mellan 3mm - 8 cm!!!

El arbetet var inte bättre. Detta var dock inte samma "hantverkare" som hade monterad själva köket. Fanns förlängningssladdar och grenuttag överallt. Såg proffsigt ut med fastmonterat grenuttag :-)

Fanns mycket mer i detta kök, men orkar inte mer...

Total monteringskostnad: 38000:-

Detta var dock ett mardrömskök, men jag har sett andra som inte har varit bra heller. Rekommenderar att man köper lite bra verktyg och gör det själv istället. (givetvis om man har tid/ork och inte har tummen mitt i hand)

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Som jag sagt tidigare så skäms man ju ibland för att vara hantverkare, men samtidigt vet jag att mina kunder blir nöjda och ska inte behöva ha en anledning att bli besvikna.

Kan ju säga som så att Ikeakök har bara två fasta infästningspunkter vilket gör att det inte speciellt ofta går att skruva i reglarna utan man får använda gipsankare genom gipsen och det är fullt normalt.

Kan förstå att du blir chockad med det priset för de blir jag med.
Dock framgår det ju inte exakt vad du menar ingår i priset...som typ ifall elarbeten också ingår där...

Personligen skulle jag inte kunna föreställa mig att jag skulle haft mer än 10000:- för att montera upp köksdetaljerna och det är långt från 38000:-.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.