Hejdär!

Blev ombedd att skriva en liten tråd om hur jag underlimmade min ho i en 40mm ekbänkskiva från bauhaus. Dock var detta inte tänkt som en tråd därav är bilddokumentationen lite undermålad, min tanke dock är att jag skriver lite om hur jag gjorde och bifogar de bilder jag har sen om något moment är otydligt så svarar jag gärna på frågor hur jag gjorde vissa saker tydligare om det inte framgår här... ingen rocketscience även om resultatet säkert gör att många blir nyfikna då det blir något "lite extra"

• Gilla
egk och 1 till
  • Laddar…
40 mm tjock ekbänkskiva som bearbetas i garage med verktyg utspridda ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt utgår från en 40mm ekbänkskiva från bauhaus som jag har användt tidigare i ett hyffs modernt lägenhetskök och gillade skivan, då körde jag dock den klassiska såga ut ett hål och la ner en ikea-ho ovanifrån och silikonade runt osv som ja ni alla vet hur man gör.
Denna gång var det dags att göra det i mitt hus jag köpte efter lägenheten. Huset är ett gammalt hus, sent 1700 eller tidigt 1800 tal där allt är smått, total boyta är ca 60kvm (2rom) vardagsrum och kök nere och sovrums samt toalett på övervåningen.

Onödigt vetande om huset men anledningen till den beskrivningen var att som ni ser på första bilden så är inte köket av normal storlek utan betydligt mer begränsat utrymmesmässigt än i vanliga kök så vi specialbeställde ett kök där huvuddelen av underskåpen är 40cm djupa och den lilla delen där vår 45cm diskmaskin ska stå är full bänkskivedjup dvs ca 62cm.
Så innan själva ho-jobbet kunde inledas var vi tvugna att såga till skivan i längsled för att passa våra 40cm djupa underskåp.

Cirkelsåg av märket Festool används för att såga i ett trästycke med sågspån omkring.
Skapa konto

Nu till själva underlimning, vi köpte en handgjord ho från svenska strand vilket jag inte ångrar, lite dyrare men stor skillnad i kvalitetskänsla från ex ikea (inget ont om deras dock, också fina!) som jag hade räknat med att mäta sönder mig på för mätning och nogrannhet känns som sjukt viktig parameter när det kommer till underlimning, dock från Strand så följde det med en bra mall att använda som vi nyttjade som bas vid jobbet. Jag klippte helt enkelt ut denna mall men måtten från mallen var helt enkelt innermåtten i hon, dvs det du i slutändan kommer att se. Efter della mallen la jag till så mycket som "kopierringen" eller distansringen eller vad man vill kalla det från fräsen byggde och skapade en mall i mdf.

Elverktyg används för att bearbeta träbord, skapar spån medan hand sveper spån bort.
Skapa konto

Här började jag fräsa från ovansidan då jag visste att min notfräs jag använde inte skulle räcka hela vägen igenom men körde så länge det gick, jag körde säg 2mm åt gången, inget vetenskapligt blev säkert 1mm nått varv och 5mm nått varv, kör medurs då svarven också jobbar åt det hållet så annars kan det rycka å ha sig och skapa jack...

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
När jag kört så djupt som notfräsen tillät så vände jag helt enkelt skivan och med god marginal använde jag sänksågen till att såga igenom skivan, med god matginal menar jag då innåt hålet det som ändå ska bort, dvs innanför det som sen ska synas, kanske luddigt men hoppas ni förstår.

När sen skivan i mitten var borta så var det bara att fortsätta jobba, så jag inte hade så långa/djupa frässtål så kunde jag tyvärr inte anvönda mallen utan spännde manuellt fast stöd med lagom längd som jag hade som bortre gräns för fräsen, nu bytte jag och använde ett bredare frässtål för att få bort mer, på samma sätt som innan så kördr jag bara några mm per varv, här kördr jag dock sida för sida då det blev svårt med mina anhåll annars.

• Gilla
Folsn
  • Laddar…
Träskiva fräst för inpassning av diskho med synliga spår för beslag och utskuren kant.
Skapa konto

Som sagt dåliga bilder men hör syns mina anhåll.
När jag fräs ner lagom ca 30mm dvs lämnat ung 1cm runtom och givetvis så brett så min diskho kommer ner så var jag nöjd, då hade jag en tröskel som hon kunde vila mot och kanterna var lagom.. sen fräste jag ur för beslag att kunna spänna hon mot kanten underfrån och det kändes inte supernoga bara de fick plats...

Träbänkskiva med utsågat fyrkantigt hål och bearbetade kanter för montering av beslag.
Skapa konto

Här tänkte jag mig att jag skulle såga till små klossar som var lagom djupa i hörnen så beslagen skulle klämma hon mot kanten och mittenbeslagen köpte jag vinkeljärn som skulle klämma och där sågade jag till ca 20cm långa stavar som jag la mot hons kant och som sen vinkeljärnet klämde mit efter att jag skruvat dessa i bänkskivan...

Nu är mitt bildarkiv lite dåligt men pgr av mitt lite udda kök och att jag dessutom har en avloppstrumma som kommer från övervåningen så var jag tvungen att passa in bänkskivan innan jag limmade hon och här ser ni bänkskivan på plats

Ej färdigställd köksinredning med installerade skåp och träbänkskiva, verktyg synliga.
Skapa konto

Det jag sen gjorde var att jag hade en sån liten hydralisk domkraft som jag efter att jag limmat rikligt med tec7 lim tryckte upp hon underifrån med under tryck samtidigt som jag skruvade alla beslag på plats. Cp-trångt och mycket svordomar det ska jag inte sticka under stol med. Lyckades få dit alla beslag (var tvungen att köpa en uppsättning torx-bits och en bra förlängare till skruvdragaren men sen satt den som en smäck!

Nyinstallerad diskbänk i kök med verktyg och torx-bits på ytan, anpassad med tec7 lim och beslag.
Skapa konto

Och lite såhär blev slutresultatet vad det gäller hon iaf, är lite pill kvar i övrigt i köket :)

Nyinstallerad kökskran med vattenflöde ovanpå en diskbänk i en byggmiljö med verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

• Gilla
jimtho och 6 till
  • Laddar…
Hej,

Tack för det här inlägget....fick inspiration....skall bygga kök i sommar.

Må Godis
Ole

• Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.