3 652 läst ·
0 svar
4k läst
0 svar
Underligt problem med min Husqvarna åkgräsklippare
Har en Husqvarna ts 138 från 2015 med Briggs motor som började krångla i våras. En dag i våras när jag satt på min åkgräsklippare och klippte mitt gräs så märkte jag plötsligt att gräsklipparen varvade upp. Jag klippte klart på min baksidan då jag var där och var nästan klar med den när det hände men sen körde jag upp till mitt garage för att försöka lista ut varför den nu varvade så mycket. Men när jag kom fram till mitt garage så hörde jag att den började knaka och stängde då omedelbart av motorn kollade oljan som var strax under full så knackandet kunde inte bero på olje nivån. Funderade ett tag men tyckte det var väldigt konstigt och kunde inte komma på någon förklaring till vad som hadde hänt. Så då satte jag mig på gräsklipparen för att köra den ner till mitt skjul där jag förvarar maskinen men då när jag försökte starta den då gick den runt en stund och sen hände det inget när jag vred på nyckeln mer än att jag hörde start motorn ta i. Jag försökte då snurra motorn för hand för att se om den gick runt det gjorde den åt ena hållet en bit till det tog stopp och då kunde jag vrida den tillbaka det var som det fans två vägar om man vred den åt ena hållet snurrade den tills den träffade den ena väggen och lika dant åt andra hållet. Det jag gjorde då var att vrida motorn i motsat riktning än var den normalt sätt snurra så mycket det gick och sen försökte starta den och då var det som att den han ta upp tillräckligt mycket fart för att ta sig igenom vägen statsäga och då startade den på andra försöket och gick som en klocka utan att knaka och allting. Jag googlade mig fram till att det sitter än typ av ventil som lättar på kompritionen under start för att underlätta starten på dessa lite större en cylindriga 500 CC motorer och även att man kan behöva ställa in ventilerna för om dom inte var inställd riktigt så kanske denna funktion inte funkar som den ska. Och det gick jag med på att göra men tyckte det skulle vara konstigt om det är något fel på kompritios funktionen då motorn inte är mer en 5 år gammal och förstod att det var ett mer omfattande jobb som invålverade att skruva i sär hela motorn. Men hur eller hur så ställde jag in ventilerna utan någon förbättring och dom var redan inställd perfekt. Tänkte då att det berodde på att kompritions ventilen hade gått sönder eller att det blivit något fel med den vilket hade förklarat ökningen i varv och även att den knakade då den kan ha fastnat på någon rörlig del och knakat på grund av den. Läste att om man bytte oljan skulle delarna komma ut i oljan från delen och på sätt visste man att den hade gått sönder
bytte därför oljan för ca 2 veckor sedan efter att ha kört traktorn hela sommaren genom att vrida till baka motorn som jag beskrev Inan.När jag bytte oljan kom dey inte ut några delar i huvudtaget och olika då fin ut. Så nu står jag här med en fem år gammal gräsklippare som förmodligen redan har stora motor problem och är inte säker på vad Felet beror på eller vad det är. Har funderat många gånger på att skruvs i sär motorn men tror inte jag har erfarenheten och har igentligen inte tiden häller för det. Vad ska jag göra ja skulle kunna lämna in den men om det kommer kosta mer än vad än gräsklippare är värd är det ju ingen idé då har istället sökt blocket efter gräsklippare till salu men tycker det är skamligt sv ett företag att sälja en dyr produkt som inte håller mer än i fem år så skulle hälst vilja fixa den. Är det någon här som har någon idé på vad detta kan vara??
bytte därför oljan för ca 2 veckor sedan efter att ha kört traktorn hela sommaren genom att vrida till baka motorn som jag beskrev Inan.När jag bytte oljan kom dey inte ut några delar i huvudtaget och olika då fin ut. Så nu står jag här med en fem år gammal gräsklippare som förmodligen redan har stora motor problem och är inte säker på vad Felet beror på eller vad det är. Har funderat många gånger på att skruvs i sär motorn men tror inte jag har erfarenheten och har igentligen inte tiden häller för det. Vad ska jag göra ja skulle kunna lämna in den men om det kommer kosta mer än vad än gräsklippare är värd är det ju ingen idé då har istället sökt blocket efter gräsklippare till salu men tycker det är skamligt sv ett företag att sälja en dyr produkt som inte håller mer än i fem år så skulle hälst vilja fixa den. Är det någon här som har någon idé på vad detta kan vara??
Klicka här för att svara