4 321 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Underlagsgolv som vittrar sönder på grund av reaktion med plastmatta
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 173 inlägg
Jag har december 2022 lagt in ett laminatgolv med underlagsgolv NIVÅ från IKEA detta är lagt ovanpå ett vinylgolv från 1991.
sedan 6 månader tillbaka har jag konstaterat att ander mattor samt i hörn vid golvlisten så kommer det fram ett glittrigt damm. Spelar ingen roll hur mycket jag dammsuger och skurar. några dammar senare så börjar dammet komma fram igen.
Jag har misstänkt att det är underlagsgolvet som släpper igrån sig detta damm då dammet har samma textur som om man kolla nära på underlagsgolvet.
Jag har skickat till IKEA att jag vill reklammera underlagsgolvet då det redan verkar vittra sönder och släppa damm.
Har fått detta svar från IKEA:
Vi har nu kollat på bilderna och ser att det inte är produktfel på NIVÅ utan en kemisk reaktion.
Anledningen till varför detta sker är för att i vissa hus men framförallt äldre hus så kan det finnas plastmattor som innehåller PVC. Detta material fungerar inte ihop med vårt golvunderlägg NIVÅ, utan det blir då en reaktion mellan dessa material som gör att NIVÅ smulas sönder.
Okej de anser att det inte är produktfel på deras underlagsgolv men att det är inte kompatibelt med det vanligaste underlaget under laminatgolv alltså plast/vinyl golv. Detta kan man ju ha delade åsikter om. Att de inte heller nämner detta på informationen om produkten tycker jag är intressant står enbart att man behöver använda en ångspärrande plast under om man har golvvärme (vilket jag inte har)
Jag har frågat dem hur allvarligt detta damm är att andas in då jag har tre små barn. Efter detta har jag inte fått några flera svar från IKEA.
Min fråga till er kunniga är:
Då det är ett ganska stort golv som ligger flytande i både kök och vardagsrum skulle ett byte innebär väldigt mycket jobb då jag föst kommer behöva plocka bort hela golvet (100m2) för att avlägsna detta underlagsgolv. För att sedan återmontera golvet igen. Sannolikt kommer jag inte heller kunna demontera golvet utan att skador uppstår då det är inbankat unde vissa håligheter med mera. Om detta händer så har jag inga reservskivor och det finns inte längre att köpa. Då blir det komplett byte av hela golvet..
Därför vill jag helst inte byta ut denna matta.
Jag resonerar så att dammet kommer fram i alla springor men stannar kvar där vi har mattor eftersom de ligger som ett lock över där. Ytorna som vi inte har mattor på kommer sannolikt dammet med men sprids i luften.
Hur allvarligt tror ni att det är att andas in detta damm? Det ser ju inte helt naturligt ut i och med att det är glittrigt som att det innehåller någon form av glas. men enligt IKEAs hemsida innehåller underlagsgolvet styrenplast.
Borde jag ta kostnaden och byta ut underlaget eller kan man täta skarvarna med någon form av lim och sedan latexfoga alla skarvar under golvlisterna?
Hur hade ni gjort?
sedan 6 månader tillbaka har jag konstaterat att ander mattor samt i hörn vid golvlisten så kommer det fram ett glittrigt damm. Spelar ingen roll hur mycket jag dammsuger och skurar. några dammar senare så börjar dammet komma fram igen.
Jag har misstänkt att det är underlagsgolvet som släpper igrån sig detta damm då dammet har samma textur som om man kolla nära på underlagsgolvet.
Jag har skickat till IKEA att jag vill reklammera underlagsgolvet då det redan verkar vittra sönder och släppa damm.
Har fått detta svar från IKEA:
Vi har nu kollat på bilderna och ser att det inte är produktfel på NIVÅ utan en kemisk reaktion.
Anledningen till varför detta sker är för att i vissa hus men framförallt äldre hus så kan det finnas plastmattor som innehåller PVC. Detta material fungerar inte ihop med vårt golvunderlägg NIVÅ, utan det blir då en reaktion mellan dessa material som gör att NIVÅ smulas sönder.
Okej de anser att det inte är produktfel på deras underlagsgolv men att det är inte kompatibelt med det vanligaste underlaget under laminatgolv alltså plast/vinyl golv. Detta kan man ju ha delade åsikter om. Att de inte heller nämner detta på informationen om produkten tycker jag är intressant står enbart att man behöver använda en ångspärrande plast under om man har golvvärme (vilket jag inte har)
Jag har frågat dem hur allvarligt detta damm är att andas in då jag har tre små barn. Efter detta har jag inte fått några flera svar från IKEA.
Min fråga till er kunniga är:
Då det är ett ganska stort golv som ligger flytande i både kök och vardagsrum skulle ett byte innebär väldigt mycket jobb då jag föst kommer behöva plocka bort hela golvet (100m2) för att avlägsna detta underlagsgolv. För att sedan återmontera golvet igen. Sannolikt kommer jag inte heller kunna demontera golvet utan att skador uppstår då det är inbankat unde vissa håligheter med mera. Om detta händer så har jag inga reservskivor och det finns inte längre att köpa. Då blir det komplett byte av hela golvet..
Därför vill jag helst inte byta ut denna matta.
Jag resonerar så att dammet kommer fram i alla springor men stannar kvar där vi har mattor eftersom de ligger som ett lock över där. Ytorna som vi inte har mattor på kommer sannolikt dammet med men sprids i luften.
Hur allvarligt tror ni att det är att andas in detta damm? Det ser ju inte helt naturligt ut i och med att det är glittrigt som att det innehåller någon form av glas. men enligt IKEAs hemsida innehåller underlagsgolvet styrenplast.
Borde jag ta kostnaden och byta ut underlaget eller kan man täta skarvarna med någon form av lim och sedan latexfoga alla skarvar under golvlisterna?
Hur hade ni gjort?
Jag skulle börja med att lägga bevakning på Blocket, kanske även en köpes annons för den typen av golv du har. Kanske även ett inlägg på detta forum. Du har inte sparat något paket? Jag tycker att man minst behöver ett paket kvar. Det kan ju bli alla möjliga skador, som gör att man vill byta ut en bit.
Nu hittar jag inte motsvarande installationsanvisning på svenska. Men kollar man här:G Gräsmattenörden skrev:
https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/niva-ondervloer__AA-2166260-1.pdf
Så finns där en tabell med hur systemet är kompatibelt med olika befintliga golvmaterial:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och där står det ju i klartext att att man kan lägga det ovanpå befintligt PVC-golv och att NIVÅ underlagsfoam skall användas.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 173 inlägg
Tack så mycket 👍🏻C cpalm skrev:Nu hittar jag inte motsvarande installationsanvisning på svenska. Men kollar man här:
[länk]
Så finns där en tabell med hur systemet är kompatibelt med olika befintliga golvmaterial:
[bild]
Och där står det ju i klartext att att man kan lägga det ovanpå befintligt PVC-golv och att NIVÅ underlagsfoam skall användas.
Då pekar det ännu mera på att IKEA har fel i sitt resonemang.
Samtidigt har de ju erbjudit sig att byta ut underlaget. Men jag vill gärna att de kommer och byter ut det åt mig då.
Jag tror inte det är något fel på resonemanget i och för sig. Styren är tydligen känsligt för vissa mjukgörare som används i PVC. Men med tanke på installationsanvisningen är det gissningsvis något man insett i efterhand. Kanske finns en anledning till att de inte säljer golv längre(?)G Gräsmattenörden skrev:
Men oavsett om det är en kemisk reaktion eller inte så får de ju (inom reklamationsfristen) stå för de utfästelser som gjorts vid köptillfället. Felaktiga anvisningar = fel på varan, ur ett konsumenträttsligt perspektiv.
Frågan är ju om deras erbjudande inkluderar ersättning för kostnaden för bytet?
Inklusive ett nytt golv om det inte går att lägga tillbaka det gamla.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 173 inlägg
Har börjat plocka bort golvet nu.
Underlagsgolvet är helt obefintligt i sin fasta ursprungsform.
Är som ett pulver som sitter fast i golvmattan under.
inte kul efter bara två år..
Underlagsgolvet är helt obefintligt i sin fasta ursprungsform.
Är som ett pulver som sitter fast i golvmattan under.
inte kul efter bara två år..
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 173 inlägg
Ja,C cpalm skrev:
Efter att rådfrågat jurist via villaägareföreningen så kom vi fram till att jag borde anmäla detta till ARN då jag har allt på min sida vad gäller reklamation.
Via ARN så gick IKEA med på att ersätta mig för material och hantverkarkostnaderna för att byta golvet.
Detta är dock inte klart ännu då jag inte fått svar från IKEA vad beloppet blir från deras sida.
Men jag börjar ändå att riva ut det gamla och har beställt ett nytt golv.
Är det polyuretanskum som blandats fel i tillverkningen så kan det bli på det sättet - antingen hårt och sprött och det faller sönder eller det blir ett kladd.
Kan ske från någon halvår till 10-tal år och arbetar som en kemisk klocka där det inte fins något alls att göra för att förhindra det.
så när du väljer nya golv och underlag - undvik allt som har polyuretan i sig...
Kan ske från någon halvår till 10-tal år och arbetar som en kemisk klocka där det inte fins något alls att göra för att förhindra det.
så när du väljer nya golv och underlag - undvik allt som har polyuretan i sig...
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 173 inlägg
Just i detta fall har det med någon form av reaktion med under golvet som är av PVC.X xxargs skrev:Är det polyuretanskum som blandats fel i tillverkningen så kan det bli på det sättet - antingen hårt och sprött och det faller sönder eller det blir ett kladd.
Vi har lagt detta golv i kök hall och vardagsrum.
I vardagsrum låg parkett och kök samt hall plastmatta.
Det är enbart där denna plastmatta ligger som underlaget har vittrat sönder.
I vardagsrummet är det som nytt.
Har nu köpt underlagsgolvet avPolyetern.
Hoppas att detta fungerar bättre.
Tänkte även lägga ut lump papp över plastmattan som ett skydd.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 173 inlägg
Tur att jag hittade denna tråd. Jag har råkat ut för exakt samma sak.
Jag la golv med IKEAs Nivå underlagsgolv för drygt två år sedan. Jag börja lägga märke till det glittriga pulvret för ungefär tre månader sedan och har inte riktig kunna förstå vad det är. Jag bifogar en bild på hur mycket pulver det har kommit idag. Dammsögs och torkades rent igår.
Jag kommer också åka på att gör om allt.
Hur gick det för dig?
Fick du ersättning för material och hantverkarkostnaderna?
Var det mycket diskussioner med IKEA?
Jag fattar det som att IKEA först bara ville ersätta materialet och sedan när du gick genom ARN, gick dom med på att stå för hantverkarkostnaderna också.
Jag la golv med IKEAs Nivå underlagsgolv för drygt två år sedan. Jag börja lägga märke till det glittriga pulvret för ungefär tre månader sedan och har inte riktig kunna förstå vad det är. Jag bifogar en bild på hur mycket pulver det har kommit idag. Dammsögs och torkades rent igår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det för dig?
Jag fattar det som att IKEA först bara ville ersätta materialet och sedan när du gick genom ARN, gick dom med på att stå för hantverkarkostnaderna också.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 173 inlägg
Baserat på din bild så ser det ut att vara samma problem till att börja med.R rondellaxel skrev:Tur att jag hittade denna tråd. Jag har råkat ut för exakt samma sak.
[bild]
Hur gick det för dig?
Det som skedde kortfattat för mig var:
1: Jag skapade ett reklammationsärdende mot IKEA genom ett mail till dem. I mailet skickade jag bilder på pulvret likt din bild. IKEA svarade väldigt snabbt på detta mail att de kollat på bilderna och konstaterat att det är deras underlagsfoam som brutits ned på grund av en kemisk reaktion med PVC då deras underlagsfoam inte är kompatibelt med PVC. De ville direkt betala tillbaka kostnaden for underlagsgolvet men att det inte handlade om ett reklammationsärende.
2: Jag svarade att jag ansåg att det var ett reklammationsärende då jag monterat detta underlagsgolv enligt deras monteringsanvisning som i en tabell visade att detta golv ska användas om man lägger golv på PVC. Samt att jag skrev att jag ville få golvet utbytt / få ersättning motsvarande utbytet.
De fortsatte stå fast vid att det inte var ett reklammationsärende då deras underlag inte var kompatibelt med PVC. Jag försökte komma någon stans med IKEA men lyckades inte.
3: skapade ett ärende hos ARN. Där jag bifogade monteringsanvisningen och att det brutits ned även fast jag monterat enligt anvisningen.
Jag tog in offert från två firmor vad kostnaden skulle bli för att byta ut underlagsgolvet. Då det är en ganska komplex läggning där golvet ligger flytande mellan kök, hall och vardagsrum samt har en braskamin installerad ovanpå golvet så ansåg båda firmorna att ett nytt golv kommer behöva läggas då det är för stort jobb att lägga tillbaka befintligt efter demontering och att det inte blir skadat är liten.
Därför offererade båda demontering av braskamin, borttagning av befintligt golv samt läggning av nytt golv.
Jag krävde då kostnaden för den billigaste offerten inklusive ROT samt kostnaden för ett nytt lika dant golv som låg.
4: IKEA godkände reklamationen direkt när det kom från ARN. De skickade dock ut en egen hantverkare som arbetar för IKEA med att installera kök då de tyckte mina offerter var väldigt dyra. Han skickade en offert på bytet till IKEA som jag aldrig såg. Men efter detta så valde IKEA att betala ut kostnaden för arbetet enligt min billigaste offert samt priset för nytt golv.
Så slutet för mig blev bra jag har nu fått golvet utbytt.
När det gamla golvet lyftes upp fanns det inget underlagsgolv alls kvar under och dett kom fram som statiska remsor som tidigare varit skivorna som lagts ut. Så ingen annan lösning än att lyfta befintligt golv och byta detta hade varit rätt.
Jag tycker absolut att du ska göra ett raklammationsärende på ditt underlagsgolv och stå på dig. Tror det är bra att hålla sig trevlig i konversationen med IKEA och när man inte kommer längre bara avsluta konversationen med deras reklammationsavdelning och gå via ARN istället.
Vilket snabbt svar.
Tackar!
Jag hittar ingenstans att skicka e-post till IKEA för reklamation. Jag undrar om dom har tagit bort det. Det finns bara alternativet att ringa. Jag tänker att skulle vara bra att ha allt på mejlen.
Jag har la nytt golv i tre sovrum, hallen och köket för 2 år sedan.Ungefär 90m2. Plastmattorna ligger kvar under det nya golvet.
IKEA golv och underlags golv Nivå överallt utom i köket där jag har ett Vinylklick golv från ett annat märke uppe på underlags golvet Nivå. Det kanske kan vara ett problem för mig vid reklamation.
Det är i köket jag har märkt av pulvret än så länge men jag ska ta en noggrannare koll i alla rum och se om jag kan upptäcka något i dom också. Jag antar att Nivå fungerar ibland beroende plastmatta och vilken mjukgörare som finns i mattan alternativt tar längre tid att lösas upp. Det är också olika tjocklek på underlags golvet i olika rum. Antingen 2mm eller 5mm. Det kanske också spelar roll.
Jag får tacka cpalm för installationsanvisningarna.
Eller har du dom på svenska?
Jag hittar ingen information längre på IKEA då dom inte säljer produkten längre.
Det inte känns så bra med detta pulver/damm, om det sprids i luften och att familjen andas in det.
Tack så mycket för ditt svar.
Tackar!
Jag hittar ingenstans att skicka e-post till IKEA för reklamation. Jag undrar om dom har tagit bort det. Det finns bara alternativet att ringa. Jag tänker att skulle vara bra att ha allt på mejlen.
Jag har la nytt golv i tre sovrum, hallen och köket för 2 år sedan.Ungefär 90m2. Plastmattorna ligger kvar under det nya golvet.
IKEA golv och underlags golv Nivå överallt utom i köket där jag har ett Vinylklick golv från ett annat märke uppe på underlags golvet Nivå. Det kanske kan vara ett problem för mig vid reklamation.
Det är i köket jag har märkt av pulvret än så länge men jag ska ta en noggrannare koll i alla rum och se om jag kan upptäcka något i dom också. Jag antar att Nivå fungerar ibland beroende plastmatta och vilken mjukgörare som finns i mattan alternativt tar längre tid att lösas upp. Det är också olika tjocklek på underlags golvet i olika rum. Antingen 2mm eller 5mm. Det kanske också spelar roll.
Jag får tacka cpalm för installationsanvisningarna.
Eller har du dom på svenska?
Jag hittar ingen information längre på IKEA då dom inte säljer produkten längre.
Det inte känns så bra med detta pulver/damm, om det sprids i luften och att familjen andas in det.
Tack så mycket för ditt svar.