Hej! Jag har nyss beställt ett spabad av typen Viskan Donsö och har lite frågor angående underlaget som spabadet ska stå på. Badet ska stå på marksten med ett fall på 1cm per meter, ser ni några problem med det? Tänkte på belastning etc. Det skiljer även någon millimeter i höjd på vissa plattor. Hur "flexibla" är spabaden? Måste det vara 100% i våg? Ska även tilläggas att jag ska bygga ut uteplatsen med fler marksten så att spabadet får plats. Mvh, nybörjare 
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 664 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 664 inlägg
Lutar det så kommer du störa dig på att vatten linjen inte är rak i badet.
beror på va noga du är.
Jag grävde ur för mitt vad för att få det ned lite för att inte behöva kliva upp i det.
Då packade jag grus sen xps som isolering under.
Så dränerade jag undan runt ifall vatten blev stående.
Men mitt lutar lite och det stör mig fruktansvärt.
När man ser en sned vattenlinje.
Trodde inte det skulle märkas så mycket.
så mitt råd.
Så plant det går.
beror på va noga du är.
Jag grävde ur för mitt vad för att få det ned lite för att inte behöva kliva upp i det.
så mitt råd.
Så plant det går.
Tack för så snabbt svar! Finns ju regler för fallH Hallerudsbo skrev:Lutar det så kommer du störa dig på att vatten linjen inte är rak i badet.
beror på va noga du är.
så mitt råd.
Så plant det går.
Okej. Men hur tror du att en uppstickande kant från en marksten påverkar? Handlar om någon millimeter. Borde ju bli högre belastning på den punken men frågan är hur styvt spabadet är om det "följer" med om du förstår vad jag menar.H Hallerudsbo skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Jag hade tagit bort plattorna och lagt xpsisolering plant under..
Har uppbyggt trädäck runt vårt spabad, men det står på isolering och grus
Har uppbyggt trädäck runt vårt spabad, men det står på isolering och grus
Enligt återförsäljare till Viskan så behövs inte isolering undertill men jag förstår din tanke, att plana ut ytan under spabadet och sätta dit xps-isolering, saken är bara att ett fall måste ändå finnas enligt regler när det är så nära byggnaden?plåtrickard skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Nä det gör det säkert inte, men tänker att den inte gör någon skada heller.. Dessutom ett jämnare marktryck då min står på en liten kulle för att stämma med altanen o väger typ 2 ton.....Oskar92 skrev:
Att det är lämpligt att ha fall från huset är en sak, men att det finns regler är jag tveksam till...
Det va en anläggare till mig som sa att man måste lägga fall på minst 1cm per meter när det är så pass nära fastigheten.plåtrickard skrev:
Står ditt bad på en liten kulle nu? Hur påverkar det badet?
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Ok.. Det påverkar inte alls.. Kan fota imorgon om jag kommer ihåg..Oskar92 skrev:
Men det lilla som blir plant påverkar ju inte fallet på resten av plattorna, och så mycket vatten lär det inte rinna under badet så...
Hellre rakt för det tror jag tillverkaren rekommenderar..