Hej.
River gammalt tjockt kakel i köket och har en del frågor som jag skulle vilja ha hjälp att lösa. På bilden nedanför syns väggen ovan diskbänken som ska kaklas och som i nuläget består av tre olika sorters underlag.
1. Gammalt fix - sitter som berget.
2. Sandig porös massa (puts gissar jag) som "rasar" om jag knackar på det med hammare.
3. Betong? Skrovlig och lite bucklig.
Nu till frågorna:
- Behöver jag skrapa bort allt poröst? Hade tänkt "spackla" en omgång för att få hela området slätt med vanlig kakelfix.
- Ska jag använda mig av något annat material för själva spacklingen?
- Hur får jag bort fixrester på den uppvikta bakkanten av rostfria diskbänken?
Huset är byggt 1957 om det kan vara till någon hjälp.
Tacksam för svar!
McPelld
River gammalt tjockt kakel i köket och har en del frågor som jag skulle vilja ha hjälp att lösa. På bilden nedanför syns väggen ovan diskbänken som ska kaklas och som i nuläget består av tre olika sorters underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Gammalt fix - sitter som berget.
2. Sandig porös massa (puts gissar jag) som "rasar" om jag knackar på det med hammare.
3. Betong? Skrovlig och lite bucklig.
Nu till frågorna:
- Behöver jag skrapa bort allt poröst? Hade tänkt "spackla" en omgång för att få hela området slätt med vanlig kakelfix.
- Ska jag använda mig av något annat material för själva spacklingen?
- Hur får jag bort fixrester på den uppvikta bakkanten av rostfria diskbänken?
Huset är byggt 1957 om det kan vara till någon hjälp.
Tacksam för svar!
McPelld
Skrapa bort det riktigt lösa bara, sen typ det sista med en borste så det inte är ngt helt löst kvar.
Jag rekommenderar gipsputs (enkelt o lättarbetat), en del kör med Husfix, kolla anvisningarna, kommer inte ihåg om dom rekommenderade prajmning före ...
Lägg på gipsputsen och jämna till så bra du bara kan. Viktigt att det blir så jämnt som möjligt så var noggrann! Jag håller på med ett liknande hål i väggen i mitt kök, har nu först murat upp en rak nederkant (typ 3cm hög) som jag sen kan använda som stödkant för att få putsen riktigt jämn när jag lägger på i hålet ovanför.
Ta bort fixrester på bakkanten? = Med typ våld
Den kommer väl inte o synas sen så dunka på med ngt användbart.
Jag rekommenderar gipsputs (enkelt o lättarbetat), en del kör med Husfix, kolla anvisningarna, kommer inte ihåg om dom rekommenderade prajmning före ...
Lägg på gipsputsen och jämna till så bra du bara kan. Viktigt att det blir så jämnt som möjligt så var noggrann! Jag håller på med ett liknande hål i väggen i mitt kök, har nu först murat upp en rak nederkant (typ 3cm hög) som jag sen kan använda som stödkant för att få putsen riktigt jämn när jag lägger på i hålet ovanför.
Ta bort fixrester på bakkanten? = Med typ våld
Klicka här för att svara