Hej,

Efterforskningarna kring golvvärme system fortsätter....

Just nu har jag fastnat på att man hela tiden hänvisar till bärighet för undergolv enligt byggstandard. Jag har uppfattat att detta är motsvarande 22mm spån på cc 30 träbjälklag. Vi har förstås cc 60 och då är frågan, vad motsvarar cc 30? Kan jag lägga stödbitar på tvären i bjälklaget för att stadga upp konstruktionen? 2x22mm spån har jag också uppfattat ger tillrcäklig bärighet?

Jag är medveten om att detta inte riktigt har med golvvärme att göra men det hänger ihop eftersom flera golvvärmekassetterna ställer krav på bärighet (lite beroende på ytskikt förstås).
 
MathiasS skrev:
Hej,

Efterforskningarna kring golvvärme system fortsätter....

Just nu har jag fastnat på att man hela tiden hänvisar till bärighet för undergolv enligt byggstandard. Jag har uppfattat att detta är motsvarande 22mm spån på cc 30 träbjälklag. Vi har förstås cc 60 och då är frågan, vad motsvarar cc 30? Kan jag lägga stödbitar på tvären i bjälklaget för att stadga upp konstruktionen? 2x22mm spån har jag också uppfattat ger tillrcäklig bärighet?

Jag är medveten om att detta inte riktigt har med golvvärme att göra men det hänger ihop eftersom flera golvvärmekassetterna ställer krav på bärighet (lite beroende på ytskikt förstås).
Idag har jag fått lära mig att ovan nämda krav på bärighet bara gäller våtrum. I min gränslösa okunnighet trodde jag att bärigheten krävdes för att inte fog och fix skulle spricka, men ack så fel jag hade. Det är TÄTSKIKTET som riskerar spricka vid förstora rörelser i underlaget, därav de nya branschreglerna.

Dock kvarstår frågan om vad som är ekvivalent, återkommer med detta.
 
En korspostning för den vetgirige. CC30 gäller oavsett om det är vattenrum eller inte:

Floore-spåret är nu nedlagt.

Efter besök hos några kakelaffärer har jag fått lära mig att bärighet motsvarande cc30 gäller oavsett om det är våtrum eller inte (jag påstod annat i en tidigare post vilket är fel). Detta leder till att jag måste riva upp det gammla golvet och lägga i ytterligare bjälklag för att få rätt bärighet och inte förstora skillnader i golvhöjd. När jag ändå gör det kan jag lika gärna göra som alla andra och använda Wirsbos system för vbgv....

Floore blir det inte pga att:

1. Man utfärdat felaktiga rekommendationer rörande bärighet.
2. Man rekommenderar en speciel fix till sina värmegolv (för klinker) trots att tillverkaren av fixet inte godkännt konstruktionen.
3. För högt pris.
4. Med förstärkt bjälklag blir andra konstruktioner tillräckligt låga varför det inte längre finns någon anledning att köpa något annat än LK eller Wirsbo, båda går att köpa till bra priser via webbutiker.

Ny konstruktion blir:
Bjälklag cc30
Golvspån med spår för rör
Plåtar
Golvgips (ett lager räcker)
Klinker.

Sannolikt använder jag Wirsbos shuntar, fördelare och reglering (trådlös).

Är det någon i stockholmsområdet som är intresserad av 25 säckar kutterspån? Jag har lite över.....



 
Kurre skrev:
Ang. bärighet.
Jag har lagt 22mm golvspån och ovanpå detta 22mm spårskivor på tvären, limmad o skruvad o ovanpå detta skruvad golvgips.
Iofs på cellplast men det är som att gå på ett betonggolv, fast varmare.
Har svårt att tänka mig att 22mm spårskivor på 300 cc reglar skulle röra sig mindre.

/K
Dubbel golvspån ger på cc60 bjälklag samma bärighet som en golvspån (22mm) på cc30. Man gör ingen skillnad på spårad och ospårad skiva. Gipsen har egentligen inget med bärigheten att göra som jag förstår det, den har två uppgifter:

1. jämt underlag för övergolv (klinker)
2. hålla plåtarna på plats när dom rör sig
3. Bra underlag för fixen.

...eller om det var tre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.