Jag tar firmabilen om det händer nåt.
Röd brandbil från Storstockholms brandförsvar parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
H
Krilleman Krilleman skrev:
Samma sak sa utbiladren på senaste heta arbeten-kursen.

Köp hem ett gäng godkända släckare (55A 233BC), skriv inköpsdatum på baksidan, köp nya efter tio år. Lämna gärna in gamla släckare, om tillfälle ges, till lokal brandkår för övning.

Dessa släckare kostar väldigt lite idag. Och även fast du eventuellt har släckare av lägre klass uppnår du ju samma brandskydd med flera av dessa.
i alla släckare står det tillverknings datum instansat.
det är detta datumet som man ska gå efter.
Inte inköp då de kan ha stått på ett lager och dammat.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Du får passa dig så att inte skatteverket får reda på att du använder den privat, då blir det en fet skattesmäll;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I tex köket kan det vara bra att ha en liten kolsyresläckare som man själv kan byta kolsyretub på,

[bild]

[länk]
Den där verkar smart och användbar.

Mikael_L
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Hur lång tid tar det att hämta den då?

Och vad gör du ifall du sugit i dig en wirre nyss? :cool:

A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur lång tid tar det att hämta den då?

Och vad gör du ifall du sugit i dig en wirre nyss? :cool:
Tror du verkligen haffa stoppar en brandbil med blåljus på,för kontroll:geek:

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Såå sant. En wirre innebär alltså knappast några större problem, men tre st kanske innebär lite andra problem än Harry haffa ... :cool:

• Gilla
1
  • Laddar…
En kollega hade gärna haft en sådan när en powerbank exploderade för ca 21månader sedan.
Vi fick var sin släckare veckan efter.

såhär såg det ut efter två snabba tryck på pulversläckaren, några bitar av powebanken flög fem meter och gjorde en inbuktning i kylskåpsdörren som är bakom fotografens rygg.

• Wow
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
A
Kontrollerade min brandsläckare i garaget,tillverkad 2007,kanske dags att byta ut den då,tänkte hursomhelst köpa ett par till,speciellt nu när jag även beställt en billig powerbank från jula..:oops:

H
Handyman 1 skrev:
Kontrollerade min brandsläckare i garaget,tillverkad 2007,kanske dags att byta ut den då,tänkte hursomhelst köpa ett par till,speciellt nu när jag även beställt en billig powerbank från jula..:oops:
ja jag skulle byta eller få den på service.
Dock är de så billiga att man hellre kan köpa ny och ha brandövning med den gamla.

Lite OT, men detta visar behovet av egen släckutrustning.

Fick nyss en notis i ”SOS Alarm”-appen om en brand i närområdet, vi bor ca 2km från brandstationen (deltidsstation) och ca 1,5 km från brandplatsen.
Åtta (8) minuter efter notisen så körde insatsledaren förbi vårt, efter ytterligare tre (3) minuter så körde första brandbilen förbi.
Det tog alltså minst tolv (12) minuter från inringt samtal tills brandbilen är på plats, då är det ända bara tre (3) km från brandstationen till brandplatsen.

Ja självklart skall det vara egen släckningsutrustning.

Vi har ett antal pulversläckare fördelade på två hushåll:
1st 6kg inne hos oss
1st 3kg inne hos föräldrarna
1st 12 kg i verkstaden (varmgaraget)
1st 12kg i snickeriet
1st 6kg i pappas garage
1st 3 kg i lidret där traktorn står
1st 2 kg i traktorhytten

Vi för dem på granskning varje år och vart tionde år på provtryckning och helservice. Den äldsta släckaren är från 70-talet och har alltså blivit provtryckt och helservad 4 gånger.
Visserligen får man en ny kinasläckare för samma peng som det kostar att provtrycka och helserva en kvalitetssläckare men driftssäkerheten har ju varit erkänt dålig på de billiga kinasläckarna så då lönar det sig bättre att köpa kvalitet och ha dem länge.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag fick en positiv aha-upplevelse angående pulversläckare härom dagen. Satt i bilen hem från stan. 3-fälts vajerväg, 100km/h och därmed bitvis sådana där parallella småvägar för lokal trafik bredvid. Inte riktigt där man fäster blicken, men jag noterade ändå en grävlastare på parallellvägen. Men vad f-n, slog det inte ut lågor under den? Kollar en gång till - jo, det brinner ju i den!

Gör en rundpall i nästa korning och kör in på den lilla vägen. Jag har en 2kg pulver av IKEAs märke patrull i privatbilen. Klass 13A89B. Inte riktigt det jag är van vid. Kör ju med 2x12kg pulver i "firmabilen" annars. Kände mig med ens väldigt dåligt utrustad. Nåja, på det bara. Ta branden när den är liten. Men maskinen är inte liten. Det är en Huddig linjemaskin. När jag kommer fram så far föraren ut ur hytten med en 6kg pulversläckare. Så jag lämnar min lilla släckare i bilen. Skriker till föraren "har du ringt 112?". Får till svar " har du en släckare?, min funkar inte!!!". Åter till bilen och hämtar min lilla 2kg. Jag tror ärligt talat aldrig att det ska gå att släcka maskinen med den lilla släckaren. Nu är jag ju brandman till yrket så jag är rätt van att släcka med pulver, men ändå. Går nära, riktigt nära och sprutar precis där det brinner, i ett ganska slutet utrymme, men samtidigt med mycket grejer i vägen. Får ingen riktigt bra effekt. Backar och går runt maskinen för att komma åt från andra hållet. Drar av det sista kilot därifrån. Önskar mig intensivt 22kg till. Tittar in när pulverdiset lagt sig. Det brinner inte längre!

Det borde vara teoretiskt omöjligt att släcka en brand i den storleken med 2 kg pulver. Men det gick ändå. Förmodligen för att jag övat och praktiserat mycket med pulver. Både i jobbet och för att jag jobbar ideellt med brandutbildning åt sjöräddningen och andra organisationer.

Vad kan vi då dra för slutsatser av detta? Notera att detta är anekdotiskt och inte någon form av vetenskaplig studie:
- Släckaren var sex år gammal och hade aldrig blivit ompysslad. Ändå gjorde den vad den skulle.
- Släckaren var av billigaste möjliga sort från ett företag som inte direkt jobbar med brandskydd normalt sett. Ändå fungerade den som avsett.
- Traktorförarens släckare var också gammal och inte ompysslad, och funkade inte. Men manometern stod på rött så hade han bara kollat det innan och ersatt den så hade saken hamnat i ett annat läge.
- Branden upptäcktes i tid.
- Bra träning är viktigare än bra utrustning.

Så kolla manometern på era släckare, öva med de släckare som ni inte längre litar på, gå en kurs eller fråga någon som kan om hur man använder en släckare och köp många släckare så ni har dem på plats när det gäller.

En PATRULL pulversläckare på betonggolv mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska ersättas.

• Gilla
  • Wow
tommib och 15 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jag fick en positiv aha-upplevelse angående pulversläckare härom dagen. Satt i bilen hem från stan. 3-fälts vajerväg, 100km/h och därmed bitvis sådana där parallella småvägar för lokal trafik bredvid. Inte riktigt där man fäster blicken, men jag noterade ändå en grävlastare på parallellvägen. Men vad f-n, slog det inte ut lågor under den? Kollar en gång till - jo, det brinner ju i den!

Gör en rundpall i nästa korning och kör in på den lilla vägen. Jag har en 2kg pulver av IKEAs märke patrull i privatbilen. Klass 13A89B. Inte riktigt det jag är van vid. Kör ju med 2x12kg pulver i "firmabilen" annars. Kände mig med ens väldigt dåligt utrustad. Nåja, på det bara. Ta branden när den är liten. Men maskinen är inte liten. Det är en Huddig linjemaskin. När jag kommer fram så far föraren ut ur hytten med en 6kg pulversläckare. Så jag lämnar min lilla släckare i bilen. Skriker till föraren "har du ringt 112?". Får till svar " har du en släckare?, min funkar inte!!!". Åter till bilen och hämtar min lilla 2kg. Jag tror ärligt talat aldrig att det ska gå att släcka maskinen med den lilla släckaren. Nu är jag ju brandman till yrket så jag är rätt van att släcka med pulver, men ändå. Går nära, riktigt nära och sprutar precis där det brinner, i ett ganska slutet utrymme, men samtidigt med mycket grejer i vägen. Får ingen riktigt bra effekt. Backar och går runt maskinen för att komma åt från andra hållet. Drar av det sista kilot därifrån. Önskar mig intensivt 22kg till. Tittar in när pulverdiset lagt sig. Det brinner inte längre!

Det borde vara teoretiskt omöjligt att släcka en brand i den storleken med 2 kg pulver. Men det gick ändå. Förmodligen för att jag övat och praktiserat mycket med pulver. Både i jobbet och för att jag jobbar ideellt med brandutbildning åt sjöräddningen och andra organisationer.

Vad kan vi då dra för slutsatser av detta? Notera att detta är anekdotiskt och inte någon form av vetenskaplig studie:
- Släckaren var sex år gammal och hade aldrig blivit ompysslad. Ändå gjorde den vad den skulle.
- Släckaren var av billigaste möjliga sort från ett företag som inte direkt jobbar med brandskydd normalt sett. Ändå fungerade den som avsett.
- Traktorförarens släckare var också gammal och inte ompysslad, och funkade inte. Men manometern stod på rött så hade han bara kollat det innan och ersatt den så hade saken hamnat i ett annat läge.
- Branden upptäcktes i tid.
- Bra träning är viktigare än bra utrustning.

Så kolla manometern på era släckare, öva med de släckare som ni inte längre litar på, gå en kurs eller fråga någon som kan om hur man använder en släckare och köp många släckare så ni har dem på plats när det gäller.

[bild]
Ska ersättas.
Grymt bra jobbat!
Nu släckte du ju både en eld och fick material för att kunna börja bygga en enkel liten rök för kött, fisk och chili :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Mikael_L
Jag brukar årligen påminna om att kontrollera brandvarnarna, kolla och vända på brandsläckaren enligt denna tråden, såhär i början av adventstider.
Nu startar de 6 veckorna med absolut flest bostadsbränder, p.g.a av alla tända ljus och myseldning osv.

Så kolla upp utrustningen nu i helgen, och påminn era vänner och nära och kära.

• Gilla
  • Älska
Demmpa och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.